Ο Δ. Καφαντάρης κεντρικός εισηγητής στο συνέδριο της ΚΕΔΕ με θέμα «ηλεκτρονική εξυπηρέτηση του πολίτη με διαφάνεια σε μια έξυπνη πόλη» 24/01/2014
Εισήγηση κ. Δ. Καφαντάρη
Προέδρου της Επιτροπής Hλεκτρονικής Διακυβέρνησης -
Εξυπηρέτησης του Πολίτη και Διαφάνειας στο Συνέδριο της ΚΕΔΕ στη Λάρισα
H Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση σε µια έξυπνη πόλη
23-24 Ιανουαρίου 2014
Αγαπητές συνάδελφοι, Αγαπητοί συνάδελφοι
Στην σηµερινή εποχή οι µέθοδοι ηλεκτρονικής διακυβέρνησης σε όλα τα επίπεδα, αποτελούν µονόδροµο, για την απλοποίηση των διαδικασιών συναλλαγής και εξυπηρέτησης του πολίτη από το κεντρικό κράτος και την τοπική αυτοδιοίκηση.
Με τον όρο ηλεκτρονική διακυβέρνηση (e-government) χαρακτηρίζεται γενικά η εφαρµογή των τεχνολογιών της πληροφορικής και των επικοινωνιών στη δηµόσια διοίκηση, καθώς και οι νέες διοικητικές πρακτικές, που εφαρµόζονται µε την εισαγωγή των τεχνολογιών αυτών.
Στην πράξη, η ηλεκτρονική διακυβέρνηση είναι µια δυνατότητα που παρέχεται στους πολίτες για την απλοποίηση των συναλλαγών τους µε τη δηµόσια διοίκηση και την καλύτερη εξυπηρέτησή τους.
Οι τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών µαζί µε τις απαραίτητες πολιτικές, κοινωνικές και θεσµικές αλλαγές αποτελούν το απαραίτητο υπόβαθρο.
Ο στόχος της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης είναι να υποστηρίξει και να απλοποιήσει τις διοικητικές διαδικασίες για τους ενδιαφερόµενους φορείς (κεντρική διοίκηση, τοπική αυτοδιοίκηση, πολίτες, επιχειρήσεις).
Η σύνδεση των σύγχρονων τεχνολογιών µε την ηλεκτρονική διακυβέρνηση γίνεται κάτω από µια «τεχνολογική οµπρέλα» που περιλαµβάνει :
• Την ευρεία υιοθέτηση δικτυακών και διαδικτυακών τεχνολογιών
• Την εφαρµογή ηλεκτρονικών συναλλαγών µε τις υπηρεσίες
• Τη χρήση των ΤΠΕ για τη διευκόλυνση της επιχειρηµατικότητας και της οικονοµικής ανάπτυξης
• Την αναδιοργάνωση και τον εκσυγχρονισµό των δοµών και των λειτουργιών της δηµόσιας διοίκησης
• Τη χρήση των ΤΠΕ για την εφαρµογή ηλεκτρονικής δηµοκρατίας µε την ενεργή συµµετοχή του πολίτη
• Την αυτοµατοποίηση των συστηµάτων και τη δυνατότητα άµεσης παροχής υπηρεσιών
Μέρος της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης είναι και η «ηλεκτρονική δηµοκρατία» που παρέχει στον πολίτη πρόσβαση στις πληροφορίες και στις πολιτικές διαδικασίες του Δήµου. Τον ενθαρρύνει να συµµετέχει ενεργά και αµφίδροµα στη διαχείρηση των τοπικών υποθέσεων.
Ο εκσυγχρονισµός των πόλεων µε τη χρησιµοποίηση καινοτόµων εφαρµογών τεχνολογίας, και η µετατροπή τους σε «έξυπνες πόλεις» έχει ως αποτέλεσµα να διευκολύνεται η εφαρµογή της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.
Η χρήση δράσεων και µέσων ηλεκτρονικής διακυβέρνησης σε µια έξυπνη πόλη φέρνει ανάπτυξη στην τοπική οικονοµία, συσχετίζοντας τους παραγωγικούς τοµείς της. Ακόµα απλοποιεί και διευκολύνει τη ζωή των πολιτών και ενισχύει την κοινωνική συνοχή.
Υπάρχουν πολλά παραδείγµατα ευρωπαϊκών πόλεων που έχουν τα χαρακτηριστικά των «έξυπνων πόλεων» µε τις δράσεις και τις εφαρµογές που έχουν αναπτύξει, όπως η Βαρκελώνη, η Κοπεγχάγη, το Άµστερνταµ, η Βιέννη, η Φρανκφούρτη κ.α.
Ο σωστός σχεδιασµός και η διαχείριση των ανθρώπινων πόρων και των υποδοµών µιας «έξυπνης πόλης» έχει ως αποτέλεσµα, την προστασία του περιβάλλοντος, την ορθολογική διαχείριση της ύδρευσης και της αποχέτευσης, την εξοικονόµηση των ενεργειακών πόρων της πόλης, την υγεία, την εκπαίδευση, τις κοινωνικές δοµές, τη δηµόσια ασφάλεια, τον πολεοδοµικό και χωροταξικό σχεδιασµό, τα έξυπνα κτίρια, τις µεταφορές κ.λπ.
Ο σχεδιασµός και η υλοποίηση της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης σε µιά έξυπνη πόλη, δηµιουργεί τις προϋποθέσεις για να γίνουν οι πόλεις µας φιλικότερες και πιο ανθρώπινες για τον πολίτη.
Η Επιτροπή Hλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Εξυπηρέτησης του Πολίτη και Διαφάνειας της Κεντρικής Ένωσης Δήµων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) θεωρεί ότι η υλοποίηση του εγχειρήµατος της µετάβασης της πόλης και του Δήµου στην ψηφιακή εποχή αποτελεί µια από τις πιο βασικές προϋποθέσεις για την επιτυχή εφαρµογή κάθε προσπάθειας διοικητικής µεταρρύθµισης, καθώς µε την κατάλληλη αξιοποίηση των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) από τους Δήµους είναι δυνατόν να υποστηριχθεί το σύνολο των στόχων του, όπως :
• Η αναβάθµιση της εξυπηρέτησης των πολιτών και των παραγωγικών και κοινωνικών φορέων,
• Η ενίσχυση της διαβούλευσης µε τους πολίτες για τη διαµόρφωση τοπικών και περιφερειακών πολιτικών,
• Η συµµετοχή στη λήψη αποφάσεων,
• Η αποτελεσµατικότερη και αποδοτικότερη αξιοποίηση των δηµόσιων πόρων
(τεχνολογικών, χρηµατικών και ανθρώπινου δυναµικού)
• Ο εξορθολογισµός των δαπανών.
Παράλληλα, ο νόµος 3979 / 2011 για την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση προδιαγράφει ένα πλαίσιο για την παροχή ηλεκτρονικών υπηρεσιών από τους φορείς της Δηµόσιας Διοίκησης στους Πολίτες και τις Επιχειρήσεις και δηµιουργεί τις προϋποθέσεις για την υλοποίηση δράσεων από τους Δήµους και τους Φορείς της Τ.Α. οι οποίες θα έχουν αναπτυξιακό και οικονοµικό όφελος, διευκολύνοντας την εξυπηρέτηση και τη συµµετοχή των πολιτών.
Η ΚΕΔΕ έχει διαµορφώσει στρατηγική για την ισχυρή παρουσία των Δήµων στην επόµενη ηµέρα και τη µετάβασή τους στην ψηφιακή εποχή, στοχεύοντας σε τρεις τοµείς : πληροφοριακά συστήµατα – ηλεκτρονικές υπηρεσίες, ευρυζωνικές υποδοµές ανοιχτές και προσβάσιµες και ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναµικού.
Είναι καίριας σηµασίας η µέγιστη δυνατή αξιοποίηση του υφιστάµενου ηλεκτρονικού εξοπλισµού, των πληροφοριακών συστηµάτων και των εφαρµογών κάθε Δήµου µε
στόχο τη βελτίωση των παρεχόµενων υπηρεσιών προς τους δηµότες, τις τοπικές επιχειρήσεις και την αποδοτικότερη λειτουργία του ίδιου του Δήµου.
Επιπρόσθετα, θα πρέπει να δοθεί έµφαση στην ενίσχυση της ενοποίησης και διαλειτουργικότητας των διαφορετικών εφαρµογών κάθε Δήµου (διοικητικών, οικονοµικών, portal, GIS κλπ.). Η διαλειτουργικότητα των εφαρµογών µπορεί να συµβάλλει στην εξοικονόµηση πολλών ανθρωποωρών, στην υποστήριξη της διαδικασίας λήψης αποφάσεων από τους αιρετούς και τα ανώτερα διοικητικά στελέχη των Δήµων µέσω της δηµιουργίας αναφορών για αυτούς και στην παροχή περισσότερο σύνθετων και ποιοτικών υπηρεσιών στους δηµότες και στις επιχειρήσεις.
Επιπλέον, στόχο θα πρέπει να αποτελεί η υιοθέτηση ωφέλιµων πρακτικών αξιοποίησης κεντρικών πληροφοριακών συστηµάτων της δηµόσιας διοίκησης (ΤΑΧΙSnet, ΕΡΜΗΣ , κλπ.).
Στο σηµείο αυτό σηµειώνεται ότι για την επίτευξη διαλειτουργικότητας µεταξύ των εφαρµογών είναι αναγκαία η υιοθέτηση ανοιχτών προτύπων και γενικότερα η υιοθέτηση του «Ελληνικού Πλαισίου Διαλειτουργικότητας», η οποία µε βάση το νόµο Ν.3731/2008 έγινε υποχρεωτική.
Τα ανοιχτά και προσβάσιµα ευρυζωνικά δίκτυα είναι τα δοµικά στοιχεία της έξυπνης πόλης που µπορούν να αποδώσουν πολλαπλά οφέλη για τις τοπικές οικονοµίες και την περιφερειακή ανάπτυξη και να οδηγήσουν στην αναβάθµιση των υπηρεσιών εκπαίδευσης και υγείας στην περιφέρεια της χώρας.
Επίσης, µπορούν να συµβάλλουν στην προστασία του περιβάλλοντος, καθώς µπορούν να αξιοποιηθούν για την καλύτερη διαχείριση και εξοικονόµηση της ενέργειας και του νερού και την καλύτερη διαχείριση των µεταφορών.
Στο πλαίσιο αυτό, οι πόλεις και οι Δήµοι θα πρέπει να έχουν ενεργό παρουσία στην ανάπτυξη και αξιοποίηση των ευρυζωνικών υποδοµών τόσο σε βραχυπρόθεσµο όσο και σε µακροπρόθεσµο επίπεδο.
Η ανακοίνωση του Πρωθυπουργού για δωρεάν WiFi είναι πολύ ενδιαφέρουσα, ειδικά δε όταν γίνεται από την πολιτική ηγεσία µιας χώρας, που συζητά για περισσότερα από πέντε χρόνια τη δηµιουργία δικτύου οπτικής ίνας, χωρίς ακόµη να έχει γίνει κάποιο ουσιαστικό βήµα.
Πρέπει να εκµεταλλευθούµε τα δηµοτικά δίκτυα που οι περισσότεροι Δήµοι της χώρας έχουν ήδη εγκαταστήσει στις περιοχές αρµοδιότητάς τους, παρέχοντας πρόσβαση για δηµότες και επισκέπτες σε επιλεγµένα σηµεία. Τα σηµεία πρόσβασης που έχουν δηµιουργήσει οι Δήµοι σε όλη τη χώρα υπολογίζονται σε περίπου 600, ωστόσο σηµαντικός αριθµός αυτών βρίσκεται εκτός λειτουργίας. Πρέπει να δηµιουργηθούν σηµεία ελεύθερης ασύρµατης πρόσβασης σε κτίρια υψηλής επισκεψιµότητας από το κοινό όπως π.χ. πανεπιστήµια, νοσοκοµεία, δηµόσια κτίρια, σταθµοί µέσων µεταφοράς.
Οι στόχοι της ψηφιακής αντζέντας 2020, η αύξηση διείσδυσης της ευρυζωνικότητας και η ανάπτυξη των νέων τεχνολογιών στην Ελλάδα είναι σίγουρα θέµατα που απασχολούν τη χώρα.
Η ανάπτυξη της επόµενης µέρας είναι ψηφιακή, όπως καταδεικνύουν όλες οι τελευταίες µελέτες. Σύµφωνα µε τα στοιχεία της Παγκόσµιας Τράπεζας, κάθε αύξηση 10 ποσοστιαίων µονάδων της διείσδυσης της ευρυζωνικότητας οδηγεί σε αύξηση 1,2% του ΑΕΠ µιας χώρας. Σηµαντική είναι η συµβολή της τεχνολογίας και σε ό,τι αφορά την αύξηση της απασχόλησης, αφού υπολογίζεται ότι για κάθε 1.000 νέες ευρυζωνικές συνδροµές, δηµιουργούνται 80 νέες θέσεις εργασίας.
Στο πλαίσιο αυτό εκτιµάται ότι η κάλυψη του ψηφιακού χάσµατος που χωρίζει την
Ελλάδα µε την Ευρώπη και η αύξηση της ευρυζωνικής διείσδυσης στη χώρα µας, στα
επίπεδα του ευρωπαϊκού µέσου όρου, θα µπορούσαν να φέρουν σηµαντική αύξηση στο ΑΕΠ, συµβάλλοντας σηµαντικά στην ενίσχυση της ελληνικής ανταγωνιστικότητας.
Διανύουµε τον 21ο αιώνα της παγκοσµιοποίησης της οικονοµίας. Η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της χώρας µας στο διεθνές περιβάλλον αποτελεί µείζονα αναπτυξιακό στόχο και βάση για την αειφόρο ανάπτυξη και την κοινωνική ευηµερία.
Η Ελλάδα βρίσκεται πίσω στην ενσωµάτωση των νέων τεχνολογιών στην οικονοµική και κοινωνική δραστηριότητα του τόπου. Αυτό έχει γίνει πολύ πιο φανερό, µετά από την ένταξη και των δέκα νέων κρατών στην Ε.Ε., διότι καταλαµβάνει µια από τις τελευταίες θέσεις σε πολύ σηµαντικούς δείκτες.
Η χώρα µας λοιπόν πρέπει να προχωρήσει και να αξιοποιήσει στο έπακρο όλες τις σχετικές δυνατότητες που ακόµη παρέχονται στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ. Η αξιοποίησή του, δεν αποτελεί πολυτέλεια αλλά αναγκαία προϋπόθεση και συνθήκη για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της χώρας και τη συµµετοχή της µε ίσους όρους στο οικονοµικό περιβάλλον της νέας εποχής.
Μέχρι σήµερα έχουν δοθεί εκατοµµύρια ευρώ στους Δήµους για έργα πληροφορικής µε στόχο την ψηφιακή σύγκλιση, αλλά δυστυχώς παρατηρούνται τα παρακάτω φαινόµενα:
• Αρκετά από τα έργα που υλοποιήθηκαν έως τώρα, έχουν εξελιχθεί σε «κουφάρια».
• Έργα και εφαρµογές υλοποιήθηκαν αλλά δεν ικανοποιούν τις ανάγκες τις καθηµερινότητας των πολιτών.
• Χρηµατοδοτήθηκαν έργα, που λόγω αδυναµίας των Δήµων να τα υλοποιήσουν µέχρι αυτή τη στιγµή, κινδυνεύουν µε απένταξη.
Τα ως άνω αναφερθέντα οφείλονται στους παρακάτω λόγους:
• Έλλειψη Κεντρικού Σχεδιασµού στον άξονα των Τ.Π.Ε.
• Έλλειψη τεχνογνωσίας και εξειδικευµένων ανθρώπινων πόρων στους Δήµους
• Λύσεις και προτάσεις εφαρµογών, οι οποίες δεν ήταν κοντά στις πραγµατικές ανάγκες της καθηµερινότητας των πολιτών
• Μεγάλο κόστος συντήρησης των εφαρµογών που δεν εξασφάλιζαν οι Δήµοι µετά την αρχική υλοποίηση των έργων
Σήµερα αναπτύξαµε ένα κανάλι επικοινωνίας µεταξύ της ΚΕΔΕ που εκπροσωπεί όλους εµάς και του κεντρικού µηχανισµού σχεδιασµού και λήψης αποφάσεων, χωρίς παρεµβολές από κανέναν.
Με την πλήρη υποστήριξη του Υπουργείου Εσωτερικών σχεδιάσαµε την πρόσκληση 59 του Ε.Π. «Ψηφιακή Σύγκλιση» µε την οποία κάθε Δήµος, ανεξαρτήτως µεγέθους ή παρεµβάσεων, µπορεί να χρηµατοδοτηθεί µε το ποσό των 50.000 € προκειµένου να προχωρήσει στην προµήθεια ψηφιακών υπηρεσιών για την εξυπηρέτηση των καθηµερινών αναγκών του πολίτη.
Για πρώτη φορά, λήφθηκε από κοινού η απόφαση ώστε η ΚΕΔΕ να παίξει καθοριστικό ρόλο στον κεντρικό σχεδιασµό σε επίπεδο επιχειρησιακού σχεδίου για την υλοποίηση δράσεων ΤΠΕ. Προτάθηκαν κοινές προδιαγραφές, κεντρική φιλοξενία και πρόβλεψη για την επόµενη ηµέρα της ολοκλήρωσης των έργων και λειτουργίας των εφαρµογών. Προσπαθήσαµε να αποφύγουµε φαινόµενα του παρελθόντος, όπου αντίστοιχοι πόροι αξιοποιούνται από λίγους, εξασφαλίζοντας ότι η συγκεκριµένη πρόσκληση συνολικού προϋπολογισµού 20.000.000 € θα υλοποιηθεί από το σύνολο των Δήµων.
Με αφορµή αυτό τον διαφορετικό τρόπο προσέγγισης, προσπαθούµε, επιτέλους, να εξασφαλίσουµε ένα ελάχιστο επίπεδο παροχής υπηρεσιών προς τους Δηµότες από όλους τους Δήµους της χώρας µας, ανεξαρτήτως µεγέθους και γεωγραφικής θέσης.
Η Τοπική Αυτοδιοίκηση, χρειάζεται να καλύψει την απόσταση µε τον ευρωπαϊκό µέσο όρο και να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις των καιρών, συµβάλλοντας στο συνολικό ψηφιακό άλµα που έχει ανάγκη η χώρα.
Σήµερα, το ζητούµενο είναι να επιταχυνθούν οι διαδικασίες για να µην υπάρξει απώλεια πόρων αλλά και να επιτευχθεί η ουσιαστική αξιοποίηση και ενσωµάτωση των έργων Τ.Π.Ε. στις λειτουργίες των Δήµων.
Το παραπάνω είναι ένα στοίχηµα που η Τοπική Αυτοδιοίκηση καλείται να κερδίσει καθώς η υλοποίηση σηµαντικών έργων Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών προσκρούει σε εγγενείς αδυναµίες που υπάρχουν σε όλο το εύρος της λειτουργίας των ΟΤΑ, από την ικανότητα προκήρυξης, παρακολούθησης και υλοποίησης του έργου, έως την επιτυχή ενσωµάτωση και αξιοποίησή του, προς όφελος των πολιτών και της τοπικής κοινωνίας.
Άλλωστε, µπορούµε να προσβλέπουµε και στο νέο ΕΣΠΑ 2014 – 2020 και ειδικότερα στον 2ο και τον 11ο Θεµατικό Στόχο που αφορούν, αντίστοιχα, την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση και την αποτελεσµατική Δηµόσια Διοίκηση.
Οι Δήµοι :
• µπορούν να παίξουν καταλυτικό ρόλο στη διοργάνωση παραγωγικών σχεδίων, αξιοποιώντας τα πλεονεκτήµατα και τις δυνατότητες της περιφερειακής και τοπικής µικροκλίµακας.
• γνωρίζουν τα δεδοµένα και τις δυνατότητες των επί µέρους γεωγραφικών ενοτήτων.
• µπορούν να συγκροτήσουν τοπικά και περιφερειακά σχέδια ανάπτυξης, δίνοντας απάντηση και στο πρόβληµα της ανεργίας.
Για να συµβεί αυτό, η Τοπική Αυτοδιοίκηση πρέπει να ενισχυθεί. Πρέπει, δηλαδή, να αυξήσει τη διοικητική ικανότητά της, να µετατραπεί σε ψηφιακή και να βελτιώσει την απόδοση του ανθρώπινου δυναµικού της.
Η πιο κρίσιµη διοικητική µεταρρύθµιση είναι η «εσωτερική». Η επέµβαση, δηλαδή, στη διοικητική µικροκλίµακα, στο εσωτερικό των λειτουργιών των Δήµων, ώστε να
καταστούν στην πράξη οι θεσµοί της αποκέντρωσης, ικανοί να προσφέρουν υπηρεσίες ποιότητας στους πολίτες και να συγκροτούν πρότυπα παραγωγικά και αναπτυξιακά σχέδια, αξιοποιώντας τις παραγωγικές δυνατότητες της περιοχής τους.
Για να πετύχουµε τη βελτίωση της διοικητικής ικανότητας των ΟΤΑ, την Ψηφιακή Αυτοδιοίκηση και την ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναµικού, η ΚΕΔΕ προσπαθεί καθηµερινά να συνδράµει ενεργά στο σχεδιασµό και στην υλοποίηση εργαλείων, τα οποία θα µας οδηγήσουν στη νέα εποχή.
Είναι µια δύσκολη προσπάθεια, αλλά οι πολίτες περιµένουν από εµάς να κάνουµε τα πρώτα βήµατα µε τις αρµοδιότητες που έχουµε, ώστε να επιτύχουµε τους στόχους µας.
Σας ευχαριστώ
Εισήγηση κ. Δ. Καφαντάρη
Προέδρου της Επιτροπής Hλεκτρονικής Διακυβέρνησης -
Εξυπηρέτησης του Πολίτη και Διαφάνειας στο Συνέδριο της ΚΕΔΕ στη Λάρισα
H Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση σε µια έξυπνη πόλη
23-24 Ιανουαρίου 2014
Αγαπητές συνάδελφοι, Αγαπητοί συνάδελφοι
Στην σηµερινή εποχή οι µέθοδοι ηλεκτρονικής διακυβέρνησης σε όλα τα επίπεδα, αποτελούν µονόδροµο, για την απλοποίηση των διαδικασιών συναλλαγής και εξυπηρέτησης του πολίτη από το κεντρικό κράτος και την τοπική αυτοδιοίκηση.
Με τον όρο ηλεκτρονική διακυβέρνηση (e-government) χαρακτηρίζεται γενικά η εφαρµογή των τεχνολογιών της πληροφορικής και των επικοινωνιών στη δηµόσια διοίκηση, καθώς και οι νέες διοικητικές πρακτικές, που εφαρµόζονται µε την εισαγωγή των τεχνολογιών αυτών.
Στην πράξη, η ηλεκτρονική διακυβέρνηση είναι µια δυνατότητα που παρέχεται στους πολίτες για την απλοποίηση των συναλλαγών τους µε τη δηµόσια διοίκηση και την καλύτερη εξυπηρέτησή τους.
Οι τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών µαζί µε τις απαραίτητες πολιτικές, κοινωνικές και θεσµικές αλλαγές αποτελούν το απαραίτητο υπόβαθρο.
Ο στόχος της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης είναι να υποστηρίξει και να απλοποιήσει τις διοικητικές διαδικασίες για τους ενδιαφερόµενους φορείς (κεντρική διοίκηση, τοπική αυτοδιοίκηση, πολίτες, επιχειρήσεις).
Η σύνδεση των σύγχρονων τεχνολογιών µε την ηλεκτρονική διακυβέρνηση γίνεται κάτω από µια «τεχνολογική οµπρέλα» που περιλαµβάνει :
• Την ευρεία υιοθέτηση δικτυακών και διαδικτυακών τεχνολογιών
• Την εφαρµογή ηλεκτρονικών συναλλαγών µε τις υπηρεσίες
• Τη χρήση των ΤΠΕ για τη διευκόλυνση της επιχειρηµατικότητας και της οικονοµικής ανάπτυξης
• Την αναδιοργάνωση και τον εκσυγχρονισµό των δοµών και των λειτουργιών της δηµόσιας διοίκησης
• Τη χρήση των ΤΠΕ για την εφαρµογή ηλεκτρονικής δηµοκρατίας µε την ενεργή συµµετοχή του πολίτη
• Την αυτοµατοποίηση των συστηµάτων και τη δυνατότητα άµεσης παροχής υπηρεσιών
Μέρος της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης είναι και η «ηλεκτρονική δηµοκρατία» που παρέχει στον πολίτη πρόσβαση στις πληροφορίες και στις πολιτικές διαδικασίες του Δήµου. Τον ενθαρρύνει να συµµετέχει ενεργά και αµφίδροµα στη διαχείρηση των τοπικών υποθέσεων.
Ο εκσυγχρονισµός των πόλεων µε τη χρησιµοποίηση καινοτόµων εφαρµογών τεχνολογίας, και η µετατροπή τους σε «έξυπνες πόλεις» έχει ως αποτέλεσµα να διευκολύνεται η εφαρµογή της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.
Η χρήση δράσεων και µέσων ηλεκτρονικής διακυβέρνησης σε µια έξυπνη πόλη φέρνει ανάπτυξη στην τοπική οικονοµία, συσχετίζοντας τους παραγωγικούς τοµείς της. Ακόµα απλοποιεί και διευκολύνει τη ζωή των πολιτών και ενισχύει την κοινωνική συνοχή.
Υπάρχουν πολλά παραδείγµατα ευρωπαϊκών πόλεων που έχουν τα χαρακτηριστικά των «έξυπνων πόλεων» µε τις δράσεις και τις εφαρµογές που έχουν αναπτύξει, όπως η Βαρκελώνη, η Κοπεγχάγη, το Άµστερνταµ, η Βιέννη, η Φρανκφούρτη κ.α.
Ο σωστός σχεδιασµός και η διαχείριση των ανθρώπινων πόρων και των υποδοµών µιας «έξυπνης πόλης» έχει ως αποτέλεσµα, την προστασία του περιβάλλοντος, την ορθολογική διαχείριση της ύδρευσης και της αποχέτευσης, την εξοικονόµηση των ενεργειακών πόρων της πόλης, την υγεία, την εκπαίδευση, τις κοινωνικές δοµές, τη δηµόσια ασφάλεια, τον πολεοδοµικό και χωροταξικό σχεδιασµό, τα έξυπνα κτίρια, τις µεταφορές κ.λπ.
Ο σχεδιασµός και η υλοποίηση της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης σε µιά έξυπνη πόλη, δηµιουργεί τις προϋποθέσεις για να γίνουν οι πόλεις µας φιλικότερες και πιο ανθρώπινες για τον πολίτη.
Η Επιτροπή Hλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Εξυπηρέτησης του Πολίτη και Διαφάνειας της Κεντρικής Ένωσης Δήµων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) θεωρεί ότι η υλοποίηση του εγχειρήµατος της µετάβασης της πόλης και του Δήµου στην ψηφιακή εποχή αποτελεί µια από τις πιο βασικές προϋποθέσεις για την επιτυχή εφαρµογή κάθε προσπάθειας διοικητικής µεταρρύθµισης, καθώς µε την κατάλληλη αξιοποίηση των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) από τους Δήµους είναι δυνατόν να υποστηριχθεί το σύνολο των στόχων του, όπως :
• Η αναβάθµιση της εξυπηρέτησης των πολιτών και των παραγωγικών και κοινωνικών φορέων,
• Η ενίσχυση της διαβούλευσης µε τους πολίτες για τη διαµόρφωση τοπικών και περιφερειακών πολιτικών,
• Η συµµετοχή στη λήψη αποφάσεων,
• Η αποτελεσµατικότερη και αποδοτικότερη αξιοποίηση των δηµόσιων πόρων
(τεχνολογικών, χρηµατικών και ανθρώπινου δυναµικού)
• Ο εξορθολογισµός των δαπανών.
Παράλληλα, ο νόµος 3979 / 2011 για την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση προδιαγράφει ένα πλαίσιο για την παροχή ηλεκτρονικών υπηρεσιών από τους φορείς της Δηµόσιας Διοίκησης στους Πολίτες και τις Επιχειρήσεις και δηµιουργεί τις προϋποθέσεις για την υλοποίηση δράσεων από τους Δήµους και τους Φορείς της Τ.Α. οι οποίες θα έχουν αναπτυξιακό και οικονοµικό όφελος, διευκολύνοντας την εξυπηρέτηση και τη συµµετοχή των πολιτών.
Η ΚΕΔΕ έχει διαµορφώσει στρατηγική για την ισχυρή παρουσία των Δήµων στην επόµενη ηµέρα και τη µετάβασή τους στην ψηφιακή εποχή, στοχεύοντας σε τρεις τοµείς : πληροφοριακά συστήµατα – ηλεκτρονικές υπηρεσίες, ευρυζωνικές υποδοµές ανοιχτές και προσβάσιµες και ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναµικού.
Είναι καίριας σηµασίας η µέγιστη δυνατή αξιοποίηση του υφιστάµενου ηλεκτρονικού εξοπλισµού, των πληροφοριακών συστηµάτων και των εφαρµογών κάθε Δήµου µε
στόχο τη βελτίωση των παρεχόµενων υπηρεσιών προς τους δηµότες, τις τοπικές επιχειρήσεις και την αποδοτικότερη λειτουργία του ίδιου του Δήµου.
Επιπρόσθετα, θα πρέπει να δοθεί έµφαση στην ενίσχυση της ενοποίησης και διαλειτουργικότητας των διαφορετικών εφαρµογών κάθε Δήµου (διοικητικών, οικονοµικών, portal, GIS κλπ.). Η διαλειτουργικότητα των εφαρµογών µπορεί να συµβάλλει στην εξοικονόµηση πολλών ανθρωποωρών, στην υποστήριξη της διαδικασίας λήψης αποφάσεων από τους αιρετούς και τα ανώτερα διοικητικά στελέχη των Δήµων µέσω της δηµιουργίας αναφορών για αυτούς και στην παροχή περισσότερο σύνθετων και ποιοτικών υπηρεσιών στους δηµότες και στις επιχειρήσεις.
Επιπλέον, στόχο θα πρέπει να αποτελεί η υιοθέτηση ωφέλιµων πρακτικών αξιοποίησης κεντρικών πληροφοριακών συστηµάτων της δηµόσιας διοίκησης (ΤΑΧΙSnet, ΕΡΜΗΣ , κλπ.).
Στο σηµείο αυτό σηµειώνεται ότι για την επίτευξη διαλειτουργικότητας µεταξύ των εφαρµογών είναι αναγκαία η υιοθέτηση ανοιχτών προτύπων και γενικότερα η υιοθέτηση του «Ελληνικού Πλαισίου Διαλειτουργικότητας», η οποία µε βάση το νόµο Ν.3731/2008 έγινε υποχρεωτική.
Τα ανοιχτά και προσβάσιµα ευρυζωνικά δίκτυα είναι τα δοµικά στοιχεία της έξυπνης πόλης που µπορούν να αποδώσουν πολλαπλά οφέλη για τις τοπικές οικονοµίες και την περιφερειακή ανάπτυξη και να οδηγήσουν στην αναβάθµιση των υπηρεσιών εκπαίδευσης και υγείας στην περιφέρεια της χώρας.
Επίσης, µπορούν να συµβάλλουν στην προστασία του περιβάλλοντος, καθώς µπορούν να αξιοποιηθούν για την καλύτερη διαχείριση και εξοικονόµηση της ενέργειας και του νερού και την καλύτερη διαχείριση των µεταφορών.
Στο πλαίσιο αυτό, οι πόλεις και οι Δήµοι θα πρέπει να έχουν ενεργό παρουσία στην ανάπτυξη και αξιοποίηση των ευρυζωνικών υποδοµών τόσο σε βραχυπρόθεσµο όσο και σε µακροπρόθεσµο επίπεδο.
Η ανακοίνωση του Πρωθυπουργού για δωρεάν WiFi είναι πολύ ενδιαφέρουσα, ειδικά δε όταν γίνεται από την πολιτική ηγεσία µιας χώρας, που συζητά για περισσότερα από πέντε χρόνια τη δηµιουργία δικτύου οπτικής ίνας, χωρίς ακόµη να έχει γίνει κάποιο ουσιαστικό βήµα.
Πρέπει να εκµεταλλευθούµε τα δηµοτικά δίκτυα που οι περισσότεροι Δήµοι της χώρας έχουν ήδη εγκαταστήσει στις περιοχές αρµοδιότητάς τους, παρέχοντας πρόσβαση για δηµότες και επισκέπτες σε επιλεγµένα σηµεία. Τα σηµεία πρόσβασης που έχουν δηµιουργήσει οι Δήµοι σε όλη τη χώρα υπολογίζονται σε περίπου 600, ωστόσο σηµαντικός αριθµός αυτών βρίσκεται εκτός λειτουργίας. Πρέπει να δηµιουργηθούν σηµεία ελεύθερης ασύρµατης πρόσβασης σε κτίρια υψηλής επισκεψιµότητας από το κοινό όπως π.χ. πανεπιστήµια, νοσοκοµεία, δηµόσια κτίρια, σταθµοί µέσων µεταφοράς.
Οι στόχοι της ψηφιακής αντζέντας 2020, η αύξηση διείσδυσης της ευρυζωνικότητας και η ανάπτυξη των νέων τεχνολογιών στην Ελλάδα είναι σίγουρα θέµατα που απασχολούν τη χώρα.
Η ανάπτυξη της επόµενης µέρας είναι ψηφιακή, όπως καταδεικνύουν όλες οι τελευταίες µελέτες. Σύµφωνα µε τα στοιχεία της Παγκόσµιας Τράπεζας, κάθε αύξηση 10 ποσοστιαίων µονάδων της διείσδυσης της ευρυζωνικότητας οδηγεί σε αύξηση 1,2% του ΑΕΠ µιας χώρας. Σηµαντική είναι η συµβολή της τεχνολογίας και σε ό,τι αφορά την αύξηση της απασχόλησης, αφού υπολογίζεται ότι για κάθε 1.000 νέες ευρυζωνικές συνδροµές, δηµιουργούνται 80 νέες θέσεις εργασίας.
Στο πλαίσιο αυτό εκτιµάται ότι η κάλυψη του ψηφιακού χάσµατος που χωρίζει την
Ελλάδα µε την Ευρώπη και η αύξηση της ευρυζωνικής διείσδυσης στη χώρα µας, στα
επίπεδα του ευρωπαϊκού µέσου όρου, θα µπορούσαν να φέρουν σηµαντική αύξηση στο ΑΕΠ, συµβάλλοντας σηµαντικά στην ενίσχυση της ελληνικής ανταγωνιστικότητας.
Διανύουµε τον 21ο αιώνα της παγκοσµιοποίησης της οικονοµίας. Η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της χώρας µας στο διεθνές περιβάλλον αποτελεί µείζονα αναπτυξιακό στόχο και βάση για την αειφόρο ανάπτυξη και την κοινωνική ευηµερία.
Η Ελλάδα βρίσκεται πίσω στην ενσωµάτωση των νέων τεχνολογιών στην οικονοµική και κοινωνική δραστηριότητα του τόπου. Αυτό έχει γίνει πολύ πιο φανερό, µετά από την ένταξη και των δέκα νέων κρατών στην Ε.Ε., διότι καταλαµβάνει µια από τις τελευταίες θέσεις σε πολύ σηµαντικούς δείκτες.
Η χώρα µας λοιπόν πρέπει να προχωρήσει και να αξιοποιήσει στο έπακρο όλες τις σχετικές δυνατότητες που ακόµη παρέχονται στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ. Η αξιοποίησή του, δεν αποτελεί πολυτέλεια αλλά αναγκαία προϋπόθεση και συνθήκη για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της χώρας και τη συµµετοχή της µε ίσους όρους στο οικονοµικό περιβάλλον της νέας εποχής.
Μέχρι σήµερα έχουν δοθεί εκατοµµύρια ευρώ στους Δήµους για έργα πληροφορικής µε στόχο την ψηφιακή σύγκλιση, αλλά δυστυχώς παρατηρούνται τα παρακάτω φαινόµενα:
• Αρκετά από τα έργα που υλοποιήθηκαν έως τώρα, έχουν εξελιχθεί σε «κουφάρια».
• Έργα και εφαρµογές υλοποιήθηκαν αλλά δεν ικανοποιούν τις ανάγκες τις καθηµερινότητας των πολιτών.
• Χρηµατοδοτήθηκαν έργα, που λόγω αδυναµίας των Δήµων να τα υλοποιήσουν µέχρι αυτή τη στιγµή, κινδυνεύουν µε απένταξη.
Τα ως άνω αναφερθέντα οφείλονται στους παρακάτω λόγους:
• Έλλειψη Κεντρικού Σχεδιασµού στον άξονα των Τ.Π.Ε.
• Έλλειψη τεχνογνωσίας και εξειδικευµένων ανθρώπινων πόρων στους Δήµους
• Λύσεις και προτάσεις εφαρµογών, οι οποίες δεν ήταν κοντά στις πραγµατικές ανάγκες της καθηµερινότητας των πολιτών
• Μεγάλο κόστος συντήρησης των εφαρµογών που δεν εξασφάλιζαν οι Δήµοι µετά την αρχική υλοποίηση των έργων
Σήµερα αναπτύξαµε ένα κανάλι επικοινωνίας µεταξύ της ΚΕΔΕ που εκπροσωπεί όλους εµάς και του κεντρικού µηχανισµού σχεδιασµού και λήψης αποφάσεων, χωρίς παρεµβολές από κανέναν.
Με την πλήρη υποστήριξη του Υπουργείου Εσωτερικών σχεδιάσαµε την πρόσκληση 59 του Ε.Π. «Ψηφιακή Σύγκλιση» µε την οποία κάθε Δήµος, ανεξαρτήτως µεγέθους ή παρεµβάσεων, µπορεί να χρηµατοδοτηθεί µε το ποσό των 50.000 € προκειµένου να προχωρήσει στην προµήθεια ψηφιακών υπηρεσιών για την εξυπηρέτηση των καθηµερινών αναγκών του πολίτη.
Για πρώτη φορά, λήφθηκε από κοινού η απόφαση ώστε η ΚΕΔΕ να παίξει καθοριστικό ρόλο στον κεντρικό σχεδιασµό σε επίπεδο επιχειρησιακού σχεδίου για την υλοποίηση δράσεων ΤΠΕ. Προτάθηκαν κοινές προδιαγραφές, κεντρική φιλοξενία και πρόβλεψη για την επόµενη ηµέρα της ολοκλήρωσης των έργων και λειτουργίας των εφαρµογών. Προσπαθήσαµε να αποφύγουµε φαινόµενα του παρελθόντος, όπου αντίστοιχοι πόροι αξιοποιούνται από λίγους, εξασφαλίζοντας ότι η συγκεκριµένη πρόσκληση συνολικού προϋπολογισµού 20.000.000 € θα υλοποιηθεί από το σύνολο των Δήµων.
Με αφορµή αυτό τον διαφορετικό τρόπο προσέγγισης, προσπαθούµε, επιτέλους, να εξασφαλίσουµε ένα ελάχιστο επίπεδο παροχής υπηρεσιών προς τους Δηµότες από όλους τους Δήµους της χώρας µας, ανεξαρτήτως µεγέθους και γεωγραφικής θέσης.
Η Τοπική Αυτοδιοίκηση, χρειάζεται να καλύψει την απόσταση µε τον ευρωπαϊκό µέσο όρο και να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις των καιρών, συµβάλλοντας στο συνολικό ψηφιακό άλµα που έχει ανάγκη η χώρα.
Σήµερα, το ζητούµενο είναι να επιταχυνθούν οι διαδικασίες για να µην υπάρξει απώλεια πόρων αλλά και να επιτευχθεί η ουσιαστική αξιοποίηση και ενσωµάτωση των έργων Τ.Π.Ε. στις λειτουργίες των Δήµων.
Το παραπάνω είναι ένα στοίχηµα που η Τοπική Αυτοδιοίκηση καλείται να κερδίσει καθώς η υλοποίηση σηµαντικών έργων Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών προσκρούει σε εγγενείς αδυναµίες που υπάρχουν σε όλο το εύρος της λειτουργίας των ΟΤΑ, από την ικανότητα προκήρυξης, παρακολούθησης και υλοποίησης του έργου, έως την επιτυχή ενσωµάτωση και αξιοποίησή του, προς όφελος των πολιτών και της τοπικής κοινωνίας.
Άλλωστε, µπορούµε να προσβλέπουµε και στο νέο ΕΣΠΑ 2014 – 2020 και ειδικότερα στον 2ο και τον 11ο Θεµατικό Στόχο που αφορούν, αντίστοιχα, την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση και την αποτελεσµατική Δηµόσια Διοίκηση.
Οι Δήµοι :
• µπορούν να παίξουν καταλυτικό ρόλο στη διοργάνωση παραγωγικών σχεδίων, αξιοποιώντας τα πλεονεκτήµατα και τις δυνατότητες της περιφερειακής και τοπικής µικροκλίµακας.
• γνωρίζουν τα δεδοµένα και τις δυνατότητες των επί µέρους γεωγραφικών ενοτήτων.
• µπορούν να συγκροτήσουν τοπικά και περιφερειακά σχέδια ανάπτυξης, δίνοντας απάντηση και στο πρόβληµα της ανεργίας.
Για να συµβεί αυτό, η Τοπική Αυτοδιοίκηση πρέπει να ενισχυθεί. Πρέπει, δηλαδή, να αυξήσει τη διοικητική ικανότητά της, να µετατραπεί σε ψηφιακή και να βελτιώσει την απόδοση του ανθρώπινου δυναµικού της.
Η πιο κρίσιµη διοικητική µεταρρύθµιση είναι η «εσωτερική». Η επέµβαση, δηλαδή, στη διοικητική µικροκλίµακα, στο εσωτερικό των λειτουργιών των Δήµων, ώστε να
καταστούν στην πράξη οι θεσµοί της αποκέντρωσης, ικανοί να προσφέρουν υπηρεσίες ποιότητας στους πολίτες και να συγκροτούν πρότυπα παραγωγικά και αναπτυξιακά σχέδια, αξιοποιώντας τις παραγωγικές δυνατότητες της περιοχής τους.
Για να πετύχουµε τη βελτίωση της διοικητικής ικανότητας των ΟΤΑ, την Ψηφιακή Αυτοδιοίκηση και την ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναµικού, η ΚΕΔΕ προσπαθεί καθηµερινά να συνδράµει ενεργά στο σχεδιασµό και στην υλοποίηση εργαλείων, τα οποία θα µας οδηγήσουν στη νέα εποχή.
Είναι µια δύσκολη προσπάθεια, αλλά οι πολίτες περιµένουν από εµάς να κάνουµε τα πρώτα βήµατα µε τις αρµοδιότητες που έχουµε, ώστε να επιτύχουµε τους στόχους µας.
Σας ευχαριστώ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου