Κυριακή 8 Ιουνίου 2014

Στο πλαίσιο των μνημονιακών δεσμεύσεων αλλά και των μέτρων που ψηφίστηκαν στο μεσοπρόθεσμο από την κυβέρνηση, οι Δήμοι και οι Περιφέρειες γίνονται με σαφήνεια πεδίο υλοποίησης της κυβερνητικής και κοινοτικής πολιτικής

Η νέα βίβλος της Αυτοδιοίκησης

Τελευταία Ενημέρωση: 08/06/2014   
Τέσσερα χρόνια μετά τον «Καλλικράτη» η κυβέρνηση προωθεί το σχέδιο Ενιαίου Κώδικα Αυτοδιοίκησης

Επιμέλεια: Αντώνης Πετρόγιαννης

Η νέα αυτοδιοικητική... βίβλος δεν είναι απλώς η συλλογή, καταγραφή και ορθολογική ταξινόμηση των διάσπαρτων νομοθετημάτων περί αρμοδιοτήτων των Δήμων και Περιφερειών. Τα 356  άρθρα του σχεδίου Ενιαίου Κώδικα της Αυτοδιοίκησης τον οποίο κατάρτισε το υπουργείο Εσωτερικών και έστειλε στη Βουλή για επεξεργασία στην αρμόδια υποεπιτροπή, μόλις μία ημέρα πριν από τη λήξη των εργασιών της ολομέλειας, εμπεριέχουν και το αναπτυξιακό μοντέλο δράσης των τοπικών αρχών.
Στο πλαίσιο των μνημονιακών δεσμεύσεων αλλά και των μέτρων που ψηφίστηκαν στο μεσοπρόθεσμο από την κυβέρνηση, οι Δήμοι και οι Περιφέρειες γίνονται με σαφήνεια πεδίο υλοποίησης της κυβερνητικής και κοινοτικής πολιτικής, αποκτώντας και τα θεσμικά εργαλεία, προκειμένου να «τρέξουν» το νέο ΕΣΠΑ 2014-2020.
Το προτεινόμενο σχέδιο Ενιαίου Κώδικα Αυτοδιοίκησης έρχεται οκτώ χρόνια μετά την έναρξη της ισχύος του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων το 2006 και τέσσερα χρόνια μετά τον «Καλλικράτη». Με αυτά «πλοηγό», η κυβέρνηση φιλοδοξεί μέσα σε 200 σελίδες:  Να κωδικοποιήσει τη νομοθεσία που αφορά Δήμους και Περιφέρειες, με δεδομένη την κατά καιρούς πληθώρα νομοθετημάτων, είτε συστηματικού είτε αποσπασματικού χαρακτήρα, και «να αναβαθμίσει έτι περαιτέρω τη θέση των ΟΤΑ στο πολιτικό-διοικητικό σύστημα της χώρας, με όραμα την εναρμόνιση με το ευρωπαϊκό κεκτημένο, κάτι που επιτάσσει, άλλωστε, το νέο Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς (ΕΣΠΑ) για την προγραμματική περίοδο 2014-2020».

Διατάξεις που καταργούνται
Η ομάδα των ειδικών που εργάστηκε για τον νέο Κώδικα έδωσε έμφαση στην αναλυτική παράθεση των αρμοδιοτήτων των Δήμων και Περιφερειών, προκειμένου να είναι ευχερής ο εντοπισμός τους, αλλά και στην «αναδιατύπωση και αποσαφήνιση ορισμένων εξ αυτών, ώστε να αποφεύγονται οι παρερμηνείες και, κατά συνέπεια, η πλημμελής εφαρμογή τους, εξαιτίας της γενικής ή αόριστης περιγραφής τους». Ωστόσο, προχώρησε και σε καταργήσεις διατάξεων που ίσχυαν.
Όσον αφορά στη λειτουργία του Δημοτικού Συμβουλίου, καταργείται η Επιτροπή Διαβούλευσης. Κι αυτό, όπως επισημαίνεται στην εισηγητική έκθεση, «λόγω της δυσχέρειας στη συγκρότησή της, αλλά και της δυστοκίας που παρουσίαζε η λειτουργία της που πολλές φορές την καθιστούσε υποχείρια των διαφόρων παρατάξεων». Σύμφωνα  με τους εμπνευστές του σχεδίου, «αναχαιτίζεται» έτσι η γραφειοκρατική διαδικασία λήψης αποφάσεων για μείζονα ζητήματα, όπως είναι η κατάρτιση των επιχειρησιακών προγραμμάτων και ο προϋπολογισμός.
Επίσης, με το άρθρο 353 ορίζεται ότι καταργούνται οι σχολικές επιτροπές, οι οποίες συστάθηκαν το 1996 και συγχωνεύτηκαν το 2010, καθώς και οι ενιαίες σχολικές επιτροπές. Ο Δήμος ασκεί πλήρως όλες τις αρμοδιότητές τους και υπεισέρχεται αυτοδικαίως και χωρίς καμία άλλη διατύπωση σε όλα εν γένει τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των σχολικών επιτροπών που καταργούνται, συμπεριλαμβανομένων και των εκκρεμών δικών, εξομοιούμενος με καθολικό διάδοχο αυτών. Σύμφωνα με το σχέδιο, οι σχολικές επιτροπές καταργούνται για «μεγαλύτερη διαύγεια στο σύστημα και για να εξαλειφθεί η κακοδιοίκηση και η ενδεχόμενη διασπάθιση δημοσίου χρήματος».

Οικονομικοί έλεγχοι
Πλήθος είναι οι διατάξεις που αφορούν στην οικονομική διοίκηση και διαχείριση, τον έλεγχο των λογαριασμών και της περιουσίας των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης Α' και Β' βαθμού. Υπάρχουν διατάξεις για «εδαφικά σύμφωνα» (άρθρο 273), για σύμπραξη Δήμων και Περιφερειών με τον ιδιωτικό τομέα (άρθρο 274), για διεθνείς και ευρωπαϊκές συνεργασίες Δήμων και Περιφερειών (άρθρα 279-280), για την οικονομική διοίκηση και διαχείριση και την περιουσία Συνδέσμων των Δήμων. Μεγάλο τμήμα του Κώδικα καταλαμβάνουν οι διατάξεις για τους Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (άρθρα 329-334) αλλά και για τα μητρώα νομικών προσώπων σε Δήμους και Περιφέρειες, ενώ υπάρχει διάταξη ακόμη και για τη διαχείριση βοσκοτόπων (άρθρο 343).
Αναφορικά με τον έλεγχο νομιμότητας, οι ειδικές διοικητικές προσφυγές μπορούν να ασκούνται πλέον όχι μόνο κατά πράξεων των μονομελών και συλλογικών οργάνων των Δήμων και Περιφερειών, αλλά και κατά πράξεων των φορέων αυτών, δηλαδή των νομικών τους προσώπων.
Επίσης, σε ενιαίο άρθρο για την καταστατική θέση των αιρετών ενσωματώθηκαν στον Κώδικα και οι διατάξεις του μεσοπρόθεσμου προγράμματος για τις αποζημιώσεις τους.
Το συνολικό ποσό των προβλεπόμενων Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (ΚΑΠ) των Δήμων και Περιφερειών μειώνεται κατά το ποσό απόδοσης των περιλαμβανομένων στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής παρεμβάσεων, που αφορούν τους ΟΤΑ. Το συνολικό ποσό που μεταβιβάζεται κατ' έτος από τον κρατικό προϋπολογισμό στους Δήμους και στις Περιφέρειες δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 5.200.000.000 ευρ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου