Σάββατο 18 Αυγούστου 2012


Πελοποννησιακή μάχη για τα αεροδρόμια

Πελοποννησιακή μάχη για τα αεροδρόμια
Πελοποννησιακός… πονοκέφαλος στη Νέα Δημοκρατία με τα αεροδρόμια, καθώς καλείται από θέση "πιλότου" στην τριμερή συγκυβέρνηση να διαχειριστεί μια υπόθεση που σέρνεται εδώ και χρόνια. Πρόκειται για την υπόθεση μετατροπής των στρατιωτικών αεροδρομίων Τρίπολης και Ανδραβίδας σε πολιτικά, που αποτελεί αίτημα τοπικών φορέων το οποίο υιοθετείται για ψηφοθηρικούς λόγους από τους πολιτικούς παράγοντες Αρκαδίας και Ηλείας.
Την ώρα που παραμένει ανοιχτό το θέμα της αναβάθμισης των εγκαταστάσεων του διεθνούς αεροδρομίου της Καλαμάτας, η Περιφέρεια Πελοποννήσου επιχειρεί να δημιουργήσει τετελεσμένα για αεροδρόμιο στην Τρίπολη. Πριν ακόμη προλάβει καλά καλά να σχηματιστεί κυβέρνηση, έσπευσε στις αρχές Ιουλίου να ανακοινώσει την πρόθεσή της να εντάξει το έργο μετατροπής του αεροδρομίου Τρίπολης σε low cost (χαμηλού κόστους) μέσω ΣΔΙΤ και χρηματοδότηση από το μηχανισμό JESSICA. Δηλαδή από το χρηματοδοτικό εργαλείο που προορίζεται για... αστικές αναπλάσεις!
Και εδώ αρχίζουν τα δύσκολα για την κυβέρνηση και τη Νέα Δημοκρατία: Μια τέτοια εξέλιξη θα αποτελούσε ήττα για τον πρόεδρο του κόμματος Αντώνη Σαμαρά, καθώς πέραν της αλόγιστης σπατάλης πόρων σε περίοδο οικονομικής ύφεσης, θα οδηγούσε σε υποβάθμιση του υπάρχοντος αεροδρομίου Καλαμάτας που θα μπορούσε να παίξει σημαντικό ρόλο μετά την ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου. Από την άλλη πλευρά, ο στενός συνεργάτης του πρωθυπουργού και υπουργός Υγείας Ανδρ. Λυκουρέντζος που εκλέγεται στην Αρκαδία διεκδικεί ακόμη και την... πατρότητα της ιδέας για μετατροπή του αεροδρομίου Τρίπολης σε στρατιωτικό. Ενώ ουσιαστικά ρόλο-κλειδί στην υπόθεση παίζει και ένας άλλος Αρκάς πολιτικός, ο υπουργός Εθνικής Αμυνας Παν. Παναγιωτόπουλος από τον οποίο εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό η παραχώρηση του στρατιωτικού αεροδρομίου για χρήση του ως πολιτικού.
Εκ των πραγμάτων όμως η πολιτική ηγεσία θα πρέπει να πορευτεί με βάση ένα σχέδιο περιστολής αλόγιστων δαπανών και πλήρους αξιοποίησης των υποδομών που υπάρχουν. Είναι χαρακτηριστικό μάλιστα το γεγονός ότι μετά την ιστορία με το αεροδρόμιο… φάντασμα (και άλλες ανάλογες υποδομές) στην Ισπανία, η Ευρωπαϊκή Ενωση θέτει σοβαρές προϋποθέσεις για την υλοποίηση τέτοιων σχεδίων.
Ενδεικτικό από την άποψη αυτή είναι χθεσινό δημοσίευμα της εφημερίδας "Το Βήμα" που αναφέρεται στην υπόθεση του αεροδρομίου Ανδραβίδας, τις παραμέτρους που αυτή έχει, το απίστευτο πολιτικό παρασκήνιο αλλά και τις δεσμεύσεις από την Ευρωπαϊκή Ενωση:

"Αρχίζουν ξανά οι πιέσεις στο υπουργείο Υποδομών και Ανάπτυξης για την κατασκευή πολιτικού αερολιμένα στο ήδη υπάρχον στρατιωτικό αεροδρόμιο της Ανδραβίδας του Νομού Ηλείας. Αυτό μεταδίδουν αρμόδιες πηγές, παρόλο που οι μελέτες της ίδιας της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) δείχνουν ότι το εγχείρημα είναι οικονομικά ασύμφορο.
Αν και η ΥΠΑ έχει ζητήσει από πέρυσι από την Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εργων την δημοπράτηση της κατασκευής πολιτικού αερολιμένα στο ήδη υπάρχον στρατιωτικό αεροδρόμιο της Ανδραβίδας του Νομού Ηλείας, το εγχείρημα «κόλλησε» στην κρίση και την εναλλαγή της πολιτικής ηγεσίας, αλλά και σε δύο σοβαρούς λόγους, που άπτονται της λειτουργίας της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Σύμφωνα με απάντηση του πρώην υφυπουργού Υποδομών, κ. Ι. Μαγκριώτη, σε σχετική ερώτηση του βουλευτή Ηλείας, κ. Γ. Κοντογιάννη, απαιτείται μία μελέτη κόστους-οφέλους, η οποία θα υποβληθεί στην Ευρωπαϊκή Ενωση για να αξιολογηθεί εάν η επένδυση έχει αναπτυξιακό αντίκρισμα. Ο δεύτερος λόγος είναι μία κοινοτική Οδηγία του 2005, που προβλέπει εκτίμηση κινδύνου του πιθανού ανταγωνισμού μεταξύ αεροδρομίων, που έχουν χρηματοδοτηθεί από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους.
Η ιδέα της δημιουργίας πολιτικού αερολιμένα στην Ανδραβίδα εμφανίστηκε στο υπουργείο Υποδομών το 2010, όταν κι έγιναν προσπάθειες να εισέλθει στα συγχρηματοδοτούμενα έργα και το ΕΣΠΑ, όμως αντιμετώπισε σοβαρότατο πρόβλημα σχετικά με την μελετητική του ωριμότητα.
Επίσης, η προώθηση της δημιουργίας του αερολιμένα αντιμετωπίζει ένα αντικειμενικό εμπόδιο. Σε απόσταση 25 χιλιομέτρων σε ευθεία γραμμή και 34 χιλιομέτρων οδικώς βρίσκεται ο αερολιμένας του Αράξου, ο οποίος είναι μεικτής χρήσης και ανακαινίστηκε πριν από λίγα χρόνια, με το Δημόσιο να επενδύσει άνω των 50 εκατ. ευρώ για την δημιουργία νέου τερματικού σταθμού, ο οποίος, μάλιστα σχεδιάζεται να επεκταθεί.
Παράλληλα, η ίδια η ΥΠΑ, μέσα από προβολές κίνησης, εκτιμά πως η Ανδραβίδα θα έχει αεροπορική κίνηση μικρότερη της Καρπάθου, δηλαδή από τις χαμηλότερες στη χώρα. Ειδικότερα, η υπηρεσία προβλέπει για το 2035 μόλις 35.000 επιβάτες κατ' έτος για την Ανδραβίδα, όταν η «άγονη» Αστυπάλαια, θα έχει 42.000 ταξιδιώτες. Η ίδια μελέτη δείχνει ότι ο Αραξος θα εξυπηρετήσει 197.000 επιβάτες, όταν ήδη το 2009 πέρασαν από τον αχαϊκό αερολιμένα 82.000 - και από την Ανδραβίδα κανείς.
Ωστόσο, στις 12 Ιουλίου 2011 η διοικητής της ΥΠΑ, κυρία Φωτεινή Παπαδημητροπούλου, αποφάσισε την έγκριση νέου προϋπολογισμού ύψους 31,5 εκατ. ευρώ για την μελέτη και την κατασκευή του έργου. Στη συνέχεια, η ΥΠΑ προώθησε την απόφαση στην Ειδική Υπηρεσία Δημοσίων Εργων Ν. Ελλάδος προκειμένου «να φροντίσει για την υλοποίησή του».
Ωστόσο, η συγκεκριμένη εντολή (12.7.2011), επικαλέστηκε την κατά πλειοψηφία γνωμοδότηση του Συμβουλίου Εργων της ΥΠΑ, το πρακτικό της οποίας χρονολογείται στις 31 Ιουλίου, δηλαδή 19 ημέρες αργότερα, ετεροχρονισμός που ήγειρε ερωτήματα στο υπουργείο Υποδομών, το οποίο «πάγωσε» το εγχείρημα.
Στελέχη των αερομεταφορών θεωρούν ότι θα ήταν προτιμότερο να επενδυθούν 5 εκατομμύρια ευρώ για την βελτίωση του δρόμου που συνδέει την Ανδραβίδα με τον Αραξο, παρά να σπαταληθούν 30 εκατ. ευρώ για ένα αεροδρόμιο με αμφίβολο μεταφορικό έργο. Αντίθετα, οι τοπικοί φορείς της Ηλείας ζητούν πολιτικό αεροδρόμιο για ανάπτυξη του τουρισμού, σημειώνοντας ότι τίθεται ως προϋπόθεση από επενδυτές που εξετάζουν αναπτυξιακά σχέδια για την περιοχή".

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου