Τρίτη 4 Δεκεμβρίου 2012

ΚΕΔΕ: ΜΕΤΩΠΟ «ΑΝΤΑΡΤΩΝ» ΠΑΣΟΚ, ΝΔ ΜΕ ΣΥΡΙΖΑ, ΔΗΜΑΡ

Στυλιανίδης: Κατάργηση ασυμβίβαστου - Εργαλείο ανάπτυξης η Εποπτεία

 3/12
Με προσφυγή στα Ελληνικά και Ευρωπαϊκά Δικαστήρια για τις ρυθμίσεις του Μεσοπρόθεσμου και σύσκεψη στην Αθήνα όλων των Ενώσεων των Δήμων των χωρών της Νότιας Ευρώπης, απαντά η ΚΕΔΕ στη μείωση των πόρων για την αυτοδιοίκηση και τις προβλέψεις του μνημονίου.

Όπως εισηγήθηκε ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ Κώστας Ασκούνης μιλώντας στο έκτακτο συνέδριο, οι δήμοι θα προχωρήσουν ακόμη σε πανελλαδική κινητοποίηση όλων των αιρετών πριν την κύρωση της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου από την Βουλή με συγκέντρωση στη Βουλή,συγκέντρωση διαμαρτυρίας στα Υπουργεία Εργασίας και Οικονομικών, συνεντεύξεις Τύπου σε όλες τις έδρες των Νομών και συγκεντρώσεις των αιρετών και πολιτών στις έδρες των Περιφερειών μετά από πρόσκληση των αντίστοιχων ΠΕΔ.

Σύμφωνα με το aftodioikisi.gr, κόντρα στην κεντρική γραμμή της ηγεσίας της ΚΕΔΕ,που, μέσω του προέδρου της Κ. Ασκούνη ουσιαστικά πρότεινε μη κινητοποιήσεις και είπε όχι σε παραιτήσεις ή λουκέτα δήμων, πάνε οι «αντάρτες» δήμαρχοι του ΠΑΣΟΚ και της Ν.Δ. «συνυπογράφοντας» ένα κοινό δυναμικό αγωνιστικό πλαίσιο στους δήμους με το ΣΥΡΙΖΑ/ΕΚΜ και τη ΔΗΜΑΡ,που φτάνει μέχρι και τις παραιτήσεις των δημάρχων και των δημοτικών συμβουλίων,σύμφωνα με το aftodioikisi.gr.
Σύμφωνα πάντα με το aftodioikisi.gr, στο«μέτωπο» για δυναμικότερες, ακραίες αντιδράσεις (λουκέτα, παραιτήσεις), που στηρίζεται σε πρόταση -από το βήμα του σημερινού Έκτακτου Συνεδρίου- του επικεφαλής του ΣΥΡΙΖΑ/ΕΚΜ στο διοικητικό συμβούλιο της ΚΕΔΕ, πρώην δημάρχου Καισιαριανής Σπύρου Τζόκα,μετέχουν:

· οι πρόεδροι των δύο μεγαλυτέρων ΠΕΔ της χώρας, ο Νίκος Σαράντης της ΠΕΔΑ(ΠΑΣΟΚ) και Σίμος Δανιηλίδης της ΠΕΔΚΜ (επίσης ΠΑΣΟΚ) αλλά και οι επικεφαλής της αντιπολίτευσης Νίκος Χιωτάκης (ΝΔ) και Λάζαρος Κυρίζογλου (ΝΔ)αντίστοιχα

· οι πρόεδροι της ΠΕΔ Δυτικής Μακεδονίας Βίκυ Βρυζίδου (ΠΑΣΟΚ)και Θεσσαλίας Ρίζος Κομήτσας (ΠΑΣΟΚ)

· οι πρόεδροι των ΠΕΔ Βορείου και Νοτίου Αιγαίου Πολύδωρος Λαμπρινούδης (ΠΑΣΟΚ)και Στάθης Κουσουρνάς (ΠΑΣΟΚ) αντίστοιχα, και

· ο επικεφαλής της ΔΗΜΑΡ στο δ.σ. της ΚΕΔΕ, δήμαρχος Νίκαιας - Ρέντη Γιώργος Ιωακειμίδης.
Αναλυτικότερα,σύμφωνα με την πρόταση Τζόκα, οι δήμαρχοι θα προχωρήσουν:


· Στις 12/12, σε αναστολή της λειτουργίας των δήμων, με πανελλαδική συγκέντρωση στο Σύνταγμα και ενδεχόμενη διανυκτέρευσή τους εκεί.

· Στις 19/12, πανελλαδικές συγκεντρώσεις για τις κοινωνικές δομές των δήμων («Βοήθεια στο Σπίτι», παιδικοί κτλ.)· στην Αθήνα, στο υπουργείο Εργασίας, στην υπόλοιπη χώρα, στις έδρες των κάθε ΠΕΔ.

· Μέσα στο Δεκέμβριο, νέα συνάντηση δημάρχων (π.χ., σύγκληση δ.σ.ΚΕΔΕ) προκειμένου να αποφασίσει για νέες κινητοποιήσεις, ακόμη και μέσα στις γιορτές, εάν δεν έχουν δοθεί τα ΠΟΕ, η 12η δόση των ΚΑΠ και η ΣΑΤΑ.
Μέσα στο πρώτο 20ήμερο του Γενάρη, συνέχιση του Έκτακτου Συνεδρίου και εκτίμηση της κατάστασης. Στην περίπτωση που δεν υπάρχει καμία εξέλιξη, τότε να προχωρήσουν σε επ' αόριστον λουκέτο στους δήμους και κοινή σύγκλιση των δημοτικών και των τοπικών συμβουλίων προκειμένου να «πέσουν» ομαδικές παραιτήσεις δημάρχων, δημοτικών συμβουλίων κτλ.


Στυλιανίδης: Κατάργηση ασυμβίβαστου -Εργαλείο ανάπτυξης η Εποπτεία
Στο «δώρο» της κυβέρνησης προς τους δημάρχους της χώρας, προχώρησε από το βήμα του Έκτακτου Συνεδρίου της ΚΕΔΕ ο υπουργός Εσωτερικών Ευριπίδης Στυλιανίδης:
«Καταργούμε το ασυμβίβαστο των Δημάρχων προκειμένου να μην αποθαρρύνονται στελέχη της κοινωνίας που διστάζουν να εγκαταλείψουν πλήρως την επαγγελματική τους δραστηριότητα και να ασχοληθούν με τα κοινά», είπε χαρακτηριστικά.
Εν μέσω έντονων αποδοκιμασιών από τους εκατοντάδες συμμετέχοντες στο συνέδριο, ο υπουργός Εσωτερικών υποστήριξε το θεσμό του Παρατηρητηρίου, λέγοντας:
«Θεσμοθετήσαμε το Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειαςτων ΟΤΑ, προκειμένου να συστηματοποιήσουμε την παρακολούθηση των εσόδων και των δαπανών των ΟΤΑ με στόχo,όχι την επιτροπεία ή την κατάργηση της συνταγματικά κατοχυρωμένης αυτοτέλειάς τους, αλλά την υποβοήθηση του έργου τους, τις στοχευμένες παρεμβάσεις για τη μείωση των δαπανών και την αύξηση των εσόδων αλλά και στην δυνατότητα οι ίδιοι να μπορούν να αυξομειώσουν το Τέλος Παρεπιδημούντων και το Τέλους Ακίνητης Περιουσίας στις περιπτώσεις όπου κρίνεται αναγκαίο,ενισχύοντας την οικονομική τους αυτοτέλεια».
Μάλιστα, όπως τόνισε ότι το Παρατηρητήριο ήταν η απαραίτητη προϋπόθεση προκειμένου οι δήμοι να πάρουν στο πλαίσιο των ΚΑΠ το 1,1 δισ. ευρώ που αρχικά σχεδιαζόταν να περικοπούν επιπλέον της μείωσης κατά 60% των πόρων της Αυτοδιοίκησης τα τελευταία δύο χρόνια.
Επίσης, ανακοίνωσε ότι προωθείται νομοθετική ρύθμιση σε συνεργασία με το ΑΣΕΠ προκειμένου οι ΟΤΑ να συνάπτουν συμβάσεις μίσθωσης έργου για κενές οργανικές θέσεις και πως το ΥΠΕΣ εξετάζει την πρόταση της ΚΕΔΕ για επαναφορά του διευθυντικού δικαιώματος στο δήμαρχο, ώστε να μπορεί να αποφασίζει εν λευκώ μετακινήσεις υπαλλήλων και υποστηρίζει την άρση του ασυμβίβαστου.
«Προωθούμε άμεσα νομοθετική ρύθμιση σε συμφωνία με τον ΑΣΕΠ με την οποία, για όσο καιρό διαρκούν οι ανωτέρω περιορισμοί στις προσλήψεις τακτικού προσωπικού, οι ΟΤΑ θα μπορούν να συνάπτουν συμβάσεις μίσθωσης έργου ακόμα και για ειδικότητες των οποίων αντίστοιχες θέσεις (μόνιμες, ιδιωτικού δικαίου αορίστου ή ορισμένου χρόνου)προβλέπονται στους οργανισμούς εσωτερικής υπηρεσίας ή κανονισμούς λειτουργίας τους.

»Πέραν από τον έγκαιρο προγραμματισμό των προσλήψεων συμβασιούχων για το επόμενο έτος σχεδιάζουμε την απλοποίηση της διαδικασίας προκειμένου οι Δήμοι έγκαιρα να μπορούν να έχουν το απαραίτητο προσωπικό τόσο για τις ανταποδοτικές υπηρεσίες όσο και για τις υπόλοιπες δομές τους», είπε.



H OMΙΛΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΚΕΔΕ
Κύριε Υπουργέ,
Κύριε Πρόεδρε της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδος,
Κυρίες και κύριοι προσκεκλημένοι και συνάδελφοι,

Εκ μέρους του Διοικητικού Συμβουλίου της ΚΕΔΕ σας καλωσορίζω στις εργασίες του Συνεδρίου μας που αποτελεί συνέχεια του προηγούμενου που πραγματοποιήθηκε στις 30 Αυγούστου με θέμα «Τα Οικονομικά των Δήμων».

Πράγματι, ζούμε κρίσιμες ώρες για τη χώρα μας και την Αυτοδιοίκηση σε πρωτόγνωρες συνθήκες οικονομικής, κοινωνικής και πολιτικής κρίσης. Σ’ αυτό το εξαιρετικά δυσμενές περιβάλλον καλούμαστε να ασκήσουμε τα καθήκοντά μας και να ανταποκριθούμε στις αυξημένες ανάγκες των συμπολιτών μας.

Η πλήρης κατάρρευση του κεντρικού μηχανισμού του Κράτους δυσκολεύει εξαιρετικά τη λειτουργία μας και, σε συνδυασμό με τις σκληρές και απαξιωτικές για την Τοπική Αυτοδιοίκηση αποφάσεις της Κυβέρνησης, έχει δημιουργήσει εκρηκτικό κλίμα σε όλους ανεξαιρέτως τους αιρετούς. Η κατάσταση που επικρατεί ανάμεσα στους συναδέλφους είναι οριακή.

Στη δύσκολη αυτή συγκυρία επιβάλλεται να λειτουργήσουμε με ψυχραιμία και νηφαλιότητα, να πάρουμε τις κατάλληλες και ώριμες αποφάσεις, προκειμένου να υπερασπιστούμε το θεσμό, να εξασφαλίσουμε την ομαλή λειτουργία των πόλεων και να κρατήσουμε «ανοικτό» το δίχτυ κοινωνικής προστασίας των ευαίσθητων και αδύναμων ομάδων των τοπικών μας κοινωνιών διαφυλάττοντας την κοινωνική συνοχή και αλληλεγγύη.

Οι τελευταίες μεγάλες και ραγδαίες εξελίξεις αφορούν όχι μόνο στο σήμερα, αλλά το μέλλον της Αυτοδιοίκησης της χώρας μας. Η ψήφιση του Νέου Μεσοπρόθεσμου, όσο και η μετέπειτα έκδοση της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου πλήττουν όχι μόνο την καθημερινή λειτουργία των Δήμων, αλλά και την ίδια την υπόσταση και το συνταγματικά κατοχυρωμένο ρόλο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στη χώρα μας.

Τις τελευταίες ημέρες η Τοπική Αυτοδιοίκηση δέχεται συντονισμένες επιθέσεις που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Κάποιοι στην Κυβέρνηση αναζητούν άλλοθι και ενδεχομένως συνενόχους για την αδυναμία τους να προχωρήσουν σε ριζικές μεταρρυθμίσεις στο Κράτος και τη Δημόσια Διοίκηση.

Στο Συνέδριο της Κομοτηνής τονίζαμε ότι «χωρίς την Τοπική Αυτοδιοίκηση ή με την Αυτοδιοίκηση σε θεσμικό και οικονομικό αδιέξοδο, απλώς δεν είναι δυνατή η επιδιωκόμενη ανασυγκρότηση του τόπου».

Δυστυχώς, αυτή τη θέση ήρθε η Κυβέρνηση με τις αποφάσεις της να την ακυρώσει, να τη δυναμιτίσει.Αποκορύφωμα είναι η Πράξη Νομοθετικού Περιερχομένου για το κατ’ επίφαση«Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας των Οργανισμών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης» που εισάγει την πλήρη επιτροπεία των Δήμων και έρχεται σε κατάφωρη αντίθεση με τις Συνταγματικές διατάξεις για τη Διοικητική και Οικονομική Αυτοτέλεια της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Άραγε, δε γνωρίζει η Κυβέρνηση ότι ήδη με τα άρθρα 262 και 263 του Ν. 3852/2010, τα οποία αφορούν στο Ειδικό Πρόγραμμα Εξυγίανσης των υπερχρεωμένων Δήμων και Περιφερειών, έχει με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών συσταθεί ΕΛΕΓΚΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ, η οποία εξετάζει τις περιπτώσεις των Δήμων και των Περιφερειών που υπάγονται στη διαδικασία εξυγίανσης;

Δεν γνωρίζει η Κυβέρνηση ότι τα μέλη της εν λόγω Επιτροπής είναι περίπου τα ίδια με αυτά του Παρατηρητηρίου, οι δε αποφάσεις μέχρι σήμερα της Ελεγκτικής Επιτροπής έχουν ληφθεί ομόφωνα;
Δεν γνωρίζει η Κυβέρνηση ότι ακόμη και τα μέτρα, τα οποία προβλέπονται για τους υπερχρεωμένους Δήμους είναι εν πολλοίς τα ίδια με αυτά τα οποία αναθέτει στο Παρατηρητήριο;

Δεν γνωρίζει η Κυβέρνηση ότι οι Δήμοι δεν προβαίνουν σε αύξηση των τελών καθαριότητας, πολλώ μάλλον σε αύξηση του Τ.Α.Π. μέχρι και 3‰ που έδωσε τη δυνατότητα σε κέντρα προπαγάνδας να ομιλούν για χαράτσια στους Δήμους, για κακοδιαχείριση και σπατάλη που θα την πληρώσουν οι χειμαζόμενοι πολίτες;

Προφανώς και το γνώριζε, αλλά ήθελε την απαξίωση, την υποταγή και τον έλεγχο του μόνου δημοκρατικού, πολιτικού θεσμού, ο οποίος είναι σε θέση να στηρίξει την κοινωνική συνοχή και αλληλεγγύη.
Εάν το Υπουργείο έκρινε σκόπιμο να προωθήσει επιπλέον προϋποθέσεις, βελτιωτικές όμως στο ειδικό πρόγραμμα εξυγίανσης, αυτό θα μπορούσε να γίνει χωρίς τη δημιουργία νέου οργάνου.

Με πρόσχημα λοιπόν τον έλεγχο της εκτέλεσης των προϋπολογισμών των Ο.Τ.Α. οδηγούμαστε στην παραβίαση του άρθρου 102 του Συντάγματος, για τη διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια, αλλά και της ουσίας του Ευρωπαϊκού Χάρτη Τοπικής Αυτονομίας.

Ίσως πολλούς ενόχλησε η θέση μας για το θέμα της επιτροπείας, ενός κατεξοχήν μνημονιακού μέτρου. Όπως και η απόφασή μας να προσφύγουμε στο Συμβούλιο της Επικρατείας,στα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια, στο Συμβούλιο της Ευρώπης καταγγέλλοντας την κατάργηση της Ευρωπαϊκής Χάρτας Τοπικής Αυτονομίας, που έχει ψηφίσει η χώρα μας.

Για εμάς τους ανθρώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης η υπεράσπιση της Συνταγματικά κατοχυρωμένης Διοικητικής και Οικονομικής αυτοτέλειας του θεσμού δεν αποτελεί απλώς δημοκρατικό μας καθήκον, αλλά και υποχρέωση. Αφορά στην ποιότητα της δημοκρατίας και τους διακριτούς ρόλους μεταξύ των θεσμών στο πολιτικό σύστημα, τους οποίους το ίδιο το Σύνταγμα προβλέπει.

Οι αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας και του Ελεγκτικού Συνεδρίου, που δικαίωσαν αντίστοιχα τους Δήμους Ηρακλείου και Βριλησσίων με βασικό επιχείρημα την παραβίαση του άρθρου 102 του Συντάγματος, αποτελούν ισχυρά επιχειρήματα υποστήριξης των απόψεών μας.

Επιτέλους, η Κυβέρνηση πρέπει να αντιληφθεί ότι η συνεργασία, η αλληλοκατανόηση και ο σοβαρός διάλογος δεν είναι περιττή πολυτέλεια. Να μη χρησιμοποιεί, λοιπόν, την οικονομική κρίση ως αφορμή για την καταπάτηση θεμελιωδών θεσμικών δικαιωμάτων.

Οι αιρετοί είμαστε υπέρ της διαφάνειας και ουδέποτε αρνηθήκαμε οποιονδήποτε έλεγχο. Όποια στοιχεία υπάρχουν να διερευνηθούν σύμφωνα με το Νόμο και όχι μέσω ύποπτων διαρροών δια του τύπου. Πρώτοι εμείς, λέμε: «Όλα στο φώς». Δεν καλύπτουμε κανέναν.Μεμονωμένες περιπτώσεις και εξαιρέσεις, που τις καταδικάζουμε απερίφραστα, δε μπορούν να οδηγούν συλλήβδην στην κατασυκοφάντηση του θεσμού και των ανθρώπων που τον υπηρετούν.

Επειδή το θέμα της συκοφάντησης του θεσμού που υπηρετούμε είναι μείζον πολιτικό πρόβλημα,χρειάζεται να πούμε τα πράγματα με το όνομά τους και να παραθέσω τα εξής δεδομένα:
· Η συμμετοχή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στο συνολικό δημοσιονομικό χρέος της χώρας ανέρχεται στο 0,9% ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά της Ευρώπης των 27 όπως αναγνώρισε ο κ. Όλι Ρεν σε ερώτηση του ευρωβουλευτή κ. Νίκου Χουντή.
· Η Αυτοδιοίκηση πρώτου και δεύτερου βαθμού είναι η μόνη που έχει μείωση των ληξιπρόθεσμων οφειλών από το σύνολο της Γενικής Κυβέρνησης. Ειδικότερα και σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών, από το Δεκέμβριο του 2011 μέχρι το Σεπτέμβριο του 2012, οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις της Κεντρικής Κυβέρνησης αυξάνουν κατά 32%, ενώ οι αντίστοιχες υποχρεώσεις των Ο.Τ.Α. μειώνονται κατά 11%, ήτοι κατά 124 εκατ. €.
· Από 1-1-2011 μέχρι σήμερα οι Δήμοι μειώθηκαν κατά 709, τα Νομικά Πρόσωπα και οι Επιχειρήσεις τους κατά 4.500, οι ειδικοί σύμβουλοι και οι συνεργάτες κατά1.300, κ.ά., ενώ από την τριετία 2009 – 2012 οι περικοπές στις επιχορηγήσεις των Δήμων από τον Κρατικό Προϋπολογισμό ξεπερνούν το 60%. Πώς είναι λοιπόν δυνατόν με αυτά τα στοιχεία να χαρακτηρίζεται η Τοπική Αυτοδιοίκηση «σπάταλη»και οιονεί «διεφθαρμένη» όταν έχει πετύχει αυτούς τους στόχους; Αυτή είναι η απάντησή μας σε όλα εκείνα τα κέντρα που καταγγέλλουν συλλήβδην την Τοπική Αυτοδιοίκηση για κακοδιαχείριση και διαφθορά.

Εάν η Κυβέρνηση εφάρμοζε και υλοποιούσε όσα έχει υλοποιήσει η Τοπική Αυτοδιοίκηση για τον εξορθολογισμό του Κράτους, η χώρα θα είχε ήδη πρωτογενές πλεόνασμα και δεν θα χρειαζόταν νέα επώδυνα και σκληρά μέτρα.

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Η ΚΕΔΕ εμμένει στην ομόφωνη απόφασή της, της 11ης Νοεμβρίου σχετικά με τη διαθεσιμότητα των εργαζομένων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, εκφράζοντας την πλήρη διαφωνία της με την πολιτική της Κυβέρνησης. Δηλώνει ότι δεν θα είναι συμμέτοχη σ’ αυτή τη διαδικασία, η οποία δημιουργεί εκρηκτική κατάσταση και απειλεί με διάλυση τους οργανισμούς των Δήμων και των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους συμπολίτες μας.

Ήδη, η απαγόρευση προσλήψεων από το 2010 μέχρι και το 2016 μαζί με τις αθρόες συνταξιοδοτήσεις,τη μείωση κατά 60% των υπαλλήλων ορισμένου χρόνου και τις νέες αρμοδιότητες που από την 1η Ιανουαρίου 2013 καλούμαστε να αναλάβουμε, διαλύει τη λειτουργία των Δήμων, οδηγεί στην υποβάθμιση των προσφερόμενων υπηρεσιών και στην αδυναμία να αντιμετωπίσουμε τις καθημερινές ανάγκες των πολιτών.

Θέλουμε να γνωρίζουμε με βάση ποια μελέτη και ποιο μοντέλο αποφάσισε η Κυβέρνηση να προχωρήσει σε αναστολή προσλήψεων ΥΕ και ΔΕ στους ΟΤΑ μέχρι το 2016; Με ποια στοιχεία εξαίρεσε τα Υπουργεία και τους Δημόσιους Οργανισμούς;

Εάν θέλουμε να κάνουμε ένα σοβαρό διάλογο απαιτούμε να μας παρουσιάσετε την μελέτη και τα στοιχεία που έχετε.

Εντύπωση δε προκαλεί η ακρίβεια των στοιχείων για τις αποχωρήσεις και ιδιαίτερα τις προσλήψεις: π.χ. 81 προσλήψεις το 2014, 79 το 2015 και 79 το 2016. Διαφορετικά ποιο λόγο εξυπηρετεί η άμεση αξιολόγηση των δομών των δήμων και περιφερειών που ξεκινάει και με πρωτοβουλία του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Εσωτερικών;

Είναι θετική η εξέλιξη της εξαίρεσης από αυτόν τον κανόνα των νησιωτικών Δήμων. Αλλά τα ίδια προβλήματα δεν αντιμετωπίζουν πολλοί ορεινοί Δήμοι της χώρας μας;

Επιπλέον, η οριζόντια, τυφλή πολιτική όχι μόνο δεν είναι ορθολογική και δίκαιη, αλλά δεν θα λύσει το πρόβλημα των Δήμων που έχουν υπεράριθμο προσωπικό, ενώ από την άλλη στους Δήμους με ελλειμματικό προσωπικό θα δημιουργήσει περαιτέρω προβλήματα.

Αντίθετα, ως ΚΕΔΕ θεωρούμε ότι η αξιολόγηση δομών και υπηρεσιών με προκαθορισμένα και συμπεφωνημένα κριτήρια, η καταγραφή των υπαρχόντων κενών και αναγκών όλων των φορέων του Κράτους και η δυνατότητα κινητικότητας με κοινωνικά και αξιοκρατικά κριτήρια μπορεί να συμβάλει στην κάλυψη σοβαρών ελλείψεων προσωπικού των Ο.Τ.Α.και του Δημοσίου Τομέα.

Από το βήμα του Συνεδρίου προτείνουμε στην Κυβέρνηση να προχωρήσει τάχιστα στην αναλυτική καταγραφή των αναγκών σε προσωπικό τόσο στο Δημόσιο όσο και στον ευρύτερο Δημόσιο Τομέα και κατόπιν στη δημοσιοποίηση και προκήρυξη των κενών θέσεων,ώστε να πληρωθούν άμεσα. Μόνον έτσι η Κυβέρνηση θα αποτρέψει την αμφισβήτηση των πραγματικών της προθέσεων.

Καλούμε τους αιρετούς να μην υπογράψουν καμία διαπιστωτική πράξη απόλυσης εργαζομένων.
Η στάση του Διοικητικού Συμβουλίου της ΚΕΔΕ και των αιρετών στο θέμα της διαθεσιμότητας αποτελεί κορυφαία πολιτική πράξη. Είναι προφανές ότι αυτό ενόχλησε πολλούς.

Αγαπητοί συνάδελφοι,
Έχουμε πλήρη επίγνωση της οικονομικής κατάστασης που διέρχεται η χώρα μας.Εμείς έχουμε συνεισφέρει τα μέγιστα στη δημοσιονομική προσαρμογή της χώρας,αφού την τελευταία τριετία οι πόροι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης έχουν μειωθεί κατά 60% και της ΣΑΤΑ κατά 55%. Η όποια επιπλέον περικοπή πόρων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης οδηγεί τους Δήμους σε αδυναμία πληρωμής μισθών και άλλων ανελαστικών δαπανών.

Δεν πρέπει να διαφεύγει, άλλωστε, της προσοχής μας η υπόθεση των νέων αρμοδιοτήτων, οι οποίες θα περιέλθουν στους Δήμους από την 1-1-2013. Πρέπει να είμαστε σαφείς. Ναι, στις νέες αρμοδιότητες. Αλλά, με τη βασική προϋπόθεση ότι στο υπό έκδοση προεδρικό διάταγμα με σαφήνεια θα περιλαμβάνονται τόσο το αντίστοιχο ανθρώπινο δυναμικό όσο και οι αντίστοιχοι οικονομικοί πόροι, όπως ρητά ορίζει το άρθρο 95 του Ν. 3852/2010. Το Σύνταγμα θα εφαρμοστεί.

Με βάση τον Κρατικό Προϋπολογισμό του 2013, το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους υπολογίζει τη συνολική επιχορήγηση των Δήμων σε 2.882 εκατ. €. Στο ποσό αυτό περιλαμβάνονται οι ΚΑΠ, η ΣΑΤΑ και τα οφειλόμενα των παρελθόντων ετών.

Η ΚΕΔΕ εκφράζει τη διαφωνία της, αφού οι αποδιδόμενοι πόροι υπολείπονται από αυτούς που προβλέπει το άρθρο 259 του Ν. 3852/2010 κατά 561 εκατ. €.

Θα διεκδικήσουμε με κάθε νόμιμο μέσα την εφαρμογή των Νόμων, αφού οι περικοπές αυτές οδηγούν σε οικονομικό αδιέξοδο τους Δήμους.

Το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους προτείνει η κατανομή των πόρων να γίνει σε 12ισόποσες δόσεις, ώστε να υπάρξει σταθερή χρηματοροή και να προγραμματίζει εγκαίρως ο κάθε Δήμος τις δράσεις του, πρόταση που έγινε αποδεκτή από τον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών.

Για την υλοποίηση όμως αυτής της πρότασης χρειάζονται νομοθετική ρύθμιση, αλλά και άμεση έκδοση της ΚΥΑ, προκειμένου οι Δήμοι να συντάξουν τους προϋπολογισμούς.

Η καθυστέρηση έκδοσης της ΚΥΑ οδηγεί τους Δήμους σε αδυναμία να έχουν εγκεκριμένο προϋπολογισμό μέχρι 31-1-2013, όπως ορίζει η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου για την επιτροπεία των Δήμων. Με βάση την παραπάνω Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου η εκταμίευση πρέπει να αποδίδεται σταθερά και με συνέπεια από πλευράς του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, διαφορετικά όλοι οι Δήμοι θα’ χουν αποκλίσεις με πολλαπλές συνέπειες.

Είναι αυτονόητο ότι πρέπει να προχωρήσουμε σε υπογραφή πρωτοκόλλου συνεργασίας με το ΥΠΕΣ για τον τρόπο κατανομής των πόρων στους Δήμους. Γιατί η Κυβέρνηση καθυστερεί;

Πέραν αυτών, βασικό αίτημα παραμένει η απόδοση των 300 εκατ. € του 2012, που αφορά πόρους από παρελθόντα οικονομικά έτη με βάση τον Ν. 4047/2012 που ψηφίστηκε το Μάρτιο επί Υπουργίας Σαχινίδη. Για το θέμα αυτό υπήρξε συμφωνία με τον πρώην Πρωθυπουργό κ. Λουκά Παπαδήμο, αλλά και τον Υπουργό Οικονομικών κ.Γιάννη Στουρνάρα, ο οποίος κατά τη συνάντησή μας στις 11 Σεπτεμβρίου δεσμεύτηκε να αποδοθούν αυτοί οι πόροι αμέσως μετά από την καταβολή της δόσης των 31,5 δις€. Η ΚΕΔΕ διεκδικεί την απόδοση της πληρωμής των προνοιακών επιδομάτων Νοεμβρίου – Δεκεμβρίου 2011, της μεταφοράς των μαθητών, των μισθωμάτων σχολικών κτιρίων 2011 συνολικού ύψους 185 εκατ. € που πληρώθηκαν από τους ΚΑΠ του 2012.

Η απόδοση των πόρων αυτών είναι θέμα αρχής και δεν το διαπραγματευόμαστε.

Ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών επανέλαβε την δέσμευσή του που είχε κάνει από το βήμα της Βουλής στις 12 Σεπτεμβρίου για απόδοση του υπολοίπου ποσού της ΣΑΤΑ, ύψους 149 εκατ. € και του υπολοίπου ποσού των οφειλομένων παρελθόντων ετών, ύψους 109 εκατ. € μέχρι τέλος του έτους.

Ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης & Πρόνοιας κ. Βρούτσης και ο γενικός γραμματέας του Υπουργείου Ανάπτυξης κ. Γιαννούσης δήλωσαν ότι δεν υπάρχουν πόροι για τη συνέχιση της χρηματοδότηση από το πρόγραμμα«Επαγγελματική και Οικογενειακή Εναρμόνιση» των Βρεφονηπιακών και Παιδικών Σταθμών, των ΚΔΑΠ-ΜΕΑ και των ΚΗΦΗ για το έτος 2013 και 2014. Αυτό αποτελεί μείζον πολιτικό θέμα αφού απευθύνεται σε πάνω από 100.000 οικογένειες και η Κυβέρνηση πρέπει να δώσει λύση. Επιπλέον, η μετατροπή του Προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι» σε «Κατ’ οίκον φροντίδα» και ο επί το αυστηρότερο καθορισμός των κριτηρίων για τους δικαιούχους καθιστά πρακτικά ανεφάρμοστη την παροχή αυτής της υπηρεσίας για τους ανθρώπους που την έχουν πραγματικά ανάγκη, μειώνει την απασχόληση και απειλεί τους Δήμους με νέα οικονομική επιβάρυνση από δικούς μας πόρους.

Η ΚΕΔΕ ζητά την άμεση υλοποίηση της δέσμευσης του υφυπουργού κ. Μαυραγάνη στη συνάντηση που είχαμε για επιπλέον χρηματοδότηση 15εκ.€ για τα σχολεία και τους Παιδικούς σταθμούς, λόγω της αύξησης της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης.

Η ρύθμιση των Δανείων των Δήμων, ΔΕΥΑ και Δημοτικών Επιχειρήσεων αποτελεί μία ένεση ρευστότητας. Η επιμήκυνση εξόφλησης των Δανείων προς το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων κατά 8 έτη, με περίοδο χάριτος 3 χρόνια και η μείωση των επιτοκίων την περίοδο χάριτος κατά 0,5%, είναι μία θετική εξέλιξη. Η πρότασή μας για μείωση του επιτοκίου συνολικά κατά 1% είναι ρεαλιστική και θα διεκδικήσουμε την άμεση υλοποίησή της.

Σε ότι αφορά τους Δήμους που έχουν Δάνεια σε ιδιωτικές Τράπεζες ήδη η ΚΕΔΕ έχει αποστείλει σχετικό έγγραφο στην Ένωση Ελληνικών Τραπεζών και η συζήτηση θα ξεκινήσει μετά από την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, όπως κατ’ αρχήν συμφωνήθηκε.

Τέλος, με βάση τα μέτρα του Μεσοπρόθεσμου υπήρξε μείωση του ποσοστού του Πράσινου Ταμείου από το 5% σε 2,5%, που αποτελεί σοβαρό πλήγμα για την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Πάνω από το 80% των πόρων του προέρχονται από τους Δήμους(πρόστιμα από διατήρηση αυθαιρέτων, ημιυπαίθριοι, κ.ά.). Οι Δήμοι συνεισφέρουν στους πόρους του Πράσινου Ταμείου πάνω από 1.5 δις €.

Ο Ν. 3889/2010 με σαφήνεια ορίζει την επιστροφή των χρημάτων αυτών υπό τη μορφή έργων στους Δήμους για την επίτευξη του περιβαλλοντικού ισοζυγίου. Για τους λόγους αυτούς η ΚΕΔΕ διεκδικεί το ποσοστό του Πράσινου Ταμείου να ανέλθει στο 10% και με τα χρήματα αυτά να δημιουργηθεί ένα ειδικό περιβαλλοντικό πρόγραμμα που θα αφορά την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των συμπολιτών μας.

Η εξόφληση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων των Δήμων θα αποτελέσει αναμφισβήτητα μία θετική εξέλιξη. Θα παρακολουθήσουμε με προσοχή την όλη διαδικασία,δεδομένου ότι οι συνολικές ληξιπρόθεσμες οφειλές υπολείπονται των διαθέσιμων χρημάτων.

Τέλος, το Διοικητικό Συμβούλιο της ΚΕΔΕ έχει αναθέσει στην ΕΕΤΑΑ τη μελέτη του ελάχιστου κόστους λειτουργίας των Δήμων. Στόχος μας είναι να προσδιορίσουμε με επιστημονικό τρόπο το ελάχιστο κόστος λειτουργίας των Δήμων, ώστε να διεκδικήσουμε από το Κράτος τους πόρους που είναι απαραίτητοι για την ομαλή λειτουργία τους. Ο Πρόεδρος της επιτροπής οικονομικών κ. Τσιαντής θα κάνει αναλυτική παρουσίαση των οικονομικών μεγεθών αμέσως μετά.

Κυρίες και κύριοι,
Η πολύπλευρη κρίση ανέδειξε όλες τις αδυναμίες και τα προβλήματα του Κεντρικού Κράτους. Προφανώς και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Αλλά, δεν μπορεί να υπάρχει καμία αμφιβολία ότι το Κεντρικό Κράτος έχει την καθοριστική ευθύνη για την χρεοκοπία της χώρας.

Εμείς, έχουμε προτείνει ένα άλλο διοικητικό σύστημα οργάνωσης της χώρας που διαρθρώνεται στο Κεντρικό Επίπεδο με τη δημιουργία ευέλικτου – επιτελικού Κράτους, «Κράτους –Στρατηγείο» με ταυτόχρονη αποκέντρωση αρμοδιοτήτων και πόρων στην Περιφερειακή και Τοπική Αυτοδιοίκηση. Κάθε μέρα γινόμαστε μάρτυρες ενός όλο και μεγαλύτερου συγκεντρωτισμού και αναποτελεσματικότητας από μεριάς του Κράτους. Δυστυχώς,φαίνεται ότι δε διδαχτήκαμε τίποτα από την κρίση.

Είναι αυτό το Κράτος, που αδυνατεί και σήμερα, τρία χρόνια μετά την εκδήλωση της κρίσης, να οργανώσει και να υλοποιήσει ένα σχέδιο για την αντιμετώπισή της. Κάθε μέρα γινόμαστε μάρτυρες περισσότερης γραφειοκρατίας και απίστευτων αγκυλώσεων που δυσκολεύουν αντί να διευκολύνουν την παραγωγή οποιουδήποτε έργου. Δεν είναι καθόλου υπερβολή να ισχυριστούμε ότι έχει επέλθει η πλήρης επιχειρησιακή κατάρρευση του κρατικού μηχανισμού. Το κενό που αφήνει το Κεντρικό Κράτος είναι πολύ μεγάλο.

Η ευθύνη συνεπώς που αναλαμβάνουμε εμείς για να ανταποκριθούμε στα αιτήματα των συμπολιτών μας είναι μεγάλη. Η αγωνία μας για να διατηρήσουμε τις κοινωνικές υπηρεσίες, για να συμπαρασταθούμε στους χειμαζόμενους συμπολίτες έχει φέρει τους αιρετούς σε οριακό σημείο. Έχουμε μπροστά μας ένα μεγάλο και δύσκολο στοίχημα. Το στοίχημα αφορά να κρατήσουμε ζωντανό το δίκτυο κοινωνικής προστασίας, συνοχής και αλληλεγγύης των τοπικών κοινωνιών. Πρέπει να κερδίσουμε αυτό το στοίχημα, ώστε να βγούμε αναβαθμισμένοι στη συνείδηση του λαού και να εξαναγκάσουμε το συγκεντρωτικό Κράτος να προχωρήσει στην ουσιαστική αποκέντρωση, στην ουσιαστική Διοικητική και Οικονομική αυτοτέλεια του θεσμού.Δυστυχώς, είχαμε πάντοτε μετέωρες και ανολοκλήρωτες θεσμικές μεταρρυθμίσεις.Αυτό είναι το μεγάλο ζητούμενο για την Τοπική Αυτοδιοίκηση σήμερα.

Σ’ αυτές τις συνθήκες δεν είναι μόνο επίκαιρη, αλλά και εντελώς αναγκαία η μεταρρύθμιση του φορολογικού συστήματος, σύμφωνα με τις προτάσεις της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Η φορολογική αποκέντρωση συνδέεται άμεσα με τις προσπάθειες εκσυγχρονισμού του δημοσιονομικού συστήματος, αλλά και των αναπτυξιακών προοπτικών της χώρας. Η ΤΑ δέχεται να αναλάβει τις ευθύνες της αρκεί η Κυβέρνηση να προχωρήσει στην ουσιαστική Διοικητική και Οικονομική αυτοτέλεια δηλ. αυτό που συμβαίνει σε όλη την Ευρώπη.


Κυρίες και κύριοι,
Οι Δήμοι, παρά τα όποια προβλήματα που αντιμετωπίζουν, είναι ο μόνος δημόσιος θεσμός, ο οποίος εξακολουθεί να δρα γρήγορα και κατά πρακτικό τρόπο υπέρ της κοινωνικής συνοχής. Εξακολουθεί να έχει επιχειρησιακή ετοιμότητα. Η Κυβέρνηση αντί να στηρίξει το γεγονός ότι σ’ όλη την χώρα έχει325 σταθερά σημεία αναφοράς και παρέμβασης προχώρησε με τις ρυθμίσεις του Μεσοπρόθεσμου στην υποβάθμιση της επιχειρησιακής ετοιμότητας των Δήμων εξοικονομώντας ελάχιστους πόρους που δεν ξεπερνούν τα 5 εκατ. €.

Η ΚΕΔΕ, πριν ακόμη δημοσιοποιηθεί το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής2013 – 2016 είχε επισημάνει με ένταση στην Κυβέρνηση πληροφορίες που είχαν δει το φως της δημοσιότητας.

Όταν τη Δευτέρα αργά, 5-11-2012, αναρτήθηκε στο διαδίκτυο το Μεσοπρόθεσμο ξεκινήσαμε αμέσως την επεξεργασία στα θέματα που μας αφορούν. Τόσο την επομένη,όσο και κατά την ημέρα ψήφισης του Μεσοπρόθεσμου κατεβλήθησαν μεγάλες προσπάθειες για απάλειψη μέτρων που έπλητταν ευθέως την Τοπική Αυτοδιοίκηση,όπως η επιτροπεία και η καταστατική θέση των αιρετών. Στις επαφές που είχαμε με τα κόμματα και τους βουλευτές τους δώσαμε εγγράφως τις θέσεις μας και τις προτάσεις μας και τις οποίες και έθεσαν κατά τη διάρκεια συζήτησης του Μεσοπροθέσμου στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής. Η θέση του Υπουργείου Οικονομικών ήταν αρνητική σε οποιαδήποτε αλλαγή.

Μετά από επίπονες προσπάθειες συναντηθήκαμε με τον Υπουργό κ. Στουρνάρα και του προτείναμε συγκεκριμένες αλλαγές, χωρίς δημοσιονομικό κόστος, αλλά δεν θα επιβάρυναν την εύρυθμη λειτουργία των Δήμων. Η μόνη δέσμευση που ανέλαβε ο κ. Υπουργός ήταν ότι αυτά τα θέματα μπορεί να τα εξετάσει μετά την εκταμίευση της δόσης.

Με βάση την Κοινοβουλευτική διαδικασία, οι Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου θα έρθουν για κύρωση στη Βουλή μέσα σε διάστημα 40 ημερών. Επομένως, άμεσα πρέπει να συζητήσουμε με τα κόμματα και τους βουλευτές, ώστε να αλλάξουν μέτρα και ρυθμίσεις που πλήττουν την Τοπική Αυτοδιοίκηση που είναι αντισυνταγματικά και ξεπερνούν κάθε όριο.

Κυρίες και κύριοι,
Η τιτάνια προσπάθεια που καταβάλλουμε για την εξυπηρέτηση των σκληρά δοκιμαζόμενων συμπολιτών μας γίνεται όλο και πιο δύσκολη. Κατά τη διάρκεια των Περιφερειακών συσκέψεων οι αναφορές από τους Δημάρχους αποδεικνύουν το μέγεθος των απίστευτων δυσκολιών που αντιμετωπίζουμε και των ακραίων ρυθμίσεων που ψηφίσθηκαν. Κοινή είναι η βούληση όλων ότι πρέπει να υπάρξουν τρόποι αντίδρασης σ’ αυτή την κατάσταση που σε κάποιες περιπτώσεις φτάνουν μέχρι και σε παραίτηση αιρετών. Κατά τη γνώμη μου αυτή η επιλογή δεν αποτελεί λύση, αντίθετα θα επιτείνει το ήδη υπάρχον σοβαρό πολιτικό πρόβλημα που έχει προκύψει από την κρίση, χωρίς να εγγυάται καμία διέξοδο.

Οι προτάσεις μας συνοψίζονται στα παρακάτω:
· Προσφυγή στα Ελληνικά και Ευρωπαϊκά Δικαστήρια για τις αντισυνταγματικές ρυθμίσεις του Μεσοπρόθεσμου.
· Σύσκεψη στην Αθήνα όλων των Ενώσεων των Δήμων των χωρών της Νότιας Ευρώπης με θέμα σχετικά με το ρόλο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης την περίοδο της κρίσης.
· Πανελλαδική κινητοποίηση όλων των αιρετών πριν την κύρωση της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου από την Βουλή με συγκέντρωση στη Βουλή. Την ημέρα αυτή οι βουλευτές και η Κυβέρνηση θα ακούσουν τη μεγάλη φωνή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των πολιτών.
· Συγκέντρωση διαμαρτυρίας στα Υπουργεία Εργασίας και Οικονομικών για να απαιτήσουμε τη συνέχιση της χρηματοδότησης των Παιδικών και Βρεφονηπιακών Σταθμών για τα έτη 2013 και 2014, όπως και του προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι», μαζί με τους γονείς και τους ωφελούμενους, αλλά και για την υλοποίηση του προγράμματος ΑΥΤΕΠΙΣΤΑΣΙΑ.
· Έκδοση ενημερωτικού φυλλαδίου με τις θέσεις της ΚΕΔΕ.
· Συνεντεύξεις Τύπου σε όλες τις έδρες των Νομών και συγκεντρώσεις των αιρετών και πολιτών στις έδρες των Περιφερειών μετά από πρόσκληση των αντίστοιχων ΠΕΔ.
Η ενημέρωση των πολιτών και των φορέων πρέπει να είναι μόνιμη και διαρκής. Θα δώσουμε τη μάχη της ενημέρωσης στις γειτονιές, στις δημοτικές και τοπικές κοινότητες σε όλους τους Δήμους της χώρας με σύμμαχο τους πολίτες.

Θα περιμένουμε με μεγάλο ενδιαφέρον, κύριε Υπουργέ, τόσο τις δικές σας απαντήσεις, όσο και της Κυβέρνησης για να εκτιμήσουμε την περαιτέρω στάση μας.



Συνάδελφοι,
Στη κρίσιμη αυτή περίοδο η μεγάλη δύναμη της αυτοδιοίκησης βρίσκεται στην ενότητα του χώρου.Είναι η ενότητα μεταξύ μας. Αλλά, κυρίως, η ενότητα με τους πολίτες. Η ενότητα της κοινωνίας.
Ο λόγος και οι ενέργειες μας δε μπορεί να είναι απλά καταγγελτικοί και αφοριστικοί ούτε να αποσκοπούν στην απόκτηση πρόσκαιρης δημοσιότητας. Το περιεχόμενο των θέσεων και διεκδικήσεων της Αυτοδιοίκησης δε μπορεί κάποιος να αναμένει ότι θα προορίζεται για το «δελτίο ειδήσεων των οκτώ». Εμείς δεν είμαστε «αγανακτισμένοι» που παράγουμε θέαμα.

Αλλά, σ’ αυτή την κρίσιμη ώρα, η αγωνιστικότητα δεν κρίνεται μόνο από τους συμβολισμούς. Κρίνεται από την ικανότητά μας να κινητοποιήσουμε τους θεσμούς και τους πολίτες, ώστε το μεγάλο και ανυπέρθετο δικαίωμά τους στην αυτοδιοίκηση, στη διεύρυνση και την ποιότητα της δημοκρατίας, να κατοχυρωθεί και να συντελέσει με αποφασιστικότητα στην υλοποίηση του κύριου στόχου, δηλαδή στην υπέρβαση και τον τερματισμό της κρίσης προς όφελος των εργαζομένων και της κοινωνίας.

Τώρα όσο ποτέ άλλοτε πρέπει να δουλέψουμε σκληρά, μεθοδικά και με επιμονή για να κάνουμε πράξη το κεντρικό σύνθημα του Συνεδρίου μας:

με σύμμαχο τον πολίτη:
όχι στην απαξίωση και την κατάρρευση της αυτοδιοίκησης
ναι στην αυτοτέλεια και την ανάπτυξη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου