Σάββατο 17 Αυγούστου 2013

"Ιrene’s Serenade": Μια ναυτική και παραλίγο οικολογική τραγωδία (βίντεο)Γράφτηκε από τον 
  • ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ
Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα ναυτικά ατυχήματα που έχουν λάβει χώρα ποτέ στην Ελλάδα. Το ναυάγιο του "Irene’s Serenade" και οι συνθήκες κάτω από τις οποίες έγινε, όχι μόνο είχαν συγκλονίσει την ελληνική κοινή γνώμη, αλλά είχαν προκαλέσει το ενδιαφέρον ακόμα και διεθνών μέσων ενημέρωσης. 
 
Αφετηρία του πλοίου ήταν το Τσεϊχάν της Τουρκίας και τελικός προορισμός του η Τεργέστη. Μετέφερε 102.660 τόνους αργού πετρελαίου από το Ιράκ και είχε μήκος 271,5 μέτρα. Το ταξίδι ξεκίνησε το πρωί της 21ης Φεβρουαρίου 1980 και την επόμενη μέρα ο πλοίαρχος ειδοποιήθηκε να κατευθυνθεί προς την Πύλο για ανεφοδιασμό καυσίμων και παραλαβή τροφίμων. Το "Irene’s Serenade" κατέπλευσε στα ανοιχτά της Πύλου το απόγευμα της 23ης Φεβρουαρίου.



 Ενώ βρισκόταν σε εξέλιξη η διαδικασία προσέγγισης του πετρελαιοφόρου στο λιμάνι της Πύλου, μια δυνατή έκρηξη σημειώθηκε στο πλοίο και τεράστια κομμάτια σιδήρου εκτοξεύτηκαν προς όλες τις κατευθύνσεις. Ο πλοίαρχος Διονύσιος Γλυκύς με αξιοπρόσεκτη ψυχραιμία διέταξε τον ανθυποπλοίαρχο Βασίλειο Μπουζαλά να συγκεντρώσει όλο το πλήρωμα στην πρύμνη. Από εκεί επιβιβάστηκαν στη λάντζα του ναυτικού Βελισάριου (Βέλιου) Καραβία, με την τεράστια συμβολή του ίδιου, και μεταφέρθηκαν στη στεριά.
Εν τω μεταξύ πυκνοί μαύροι καπνοί σκέπασαν όλο το πλοίο και τη γύρω περιοχή, και πολύ γρήγορα το "Irene’s Serenade" τυλίχτηκε στις φλόγες. Οπως ήταν φυσικό ακολούθησαν δύο τεράστιες εκρήξεις και αρκετές μικρότερες, με αποτέλεσμα στις 6 το πρωί της επομένης το πλοίο να βυθιστεί κοντά στις ακτές του όρμου του Ναβαρίνου. 
Οι ποσότητες του αργού πετρελαίου που χύθηκαν στη θάλασσα ήταν πολύ μεγάλες, δημιουργώντας μια πετρελαιοκηλίδα που ξεπερνούσε σε μήκος τα 2 ναυτικά μίλια νοτιοδυτικά της Πύλου. Σύμφωνα με υπολογισμούς που προκύπτουν από δημοσιεύματα της εποχής, περίπου 40.000 τόνοι πετρέλαιο κάηκαν, περίπου 35.000 τόνοι διασκορπίστηκαν στη θάλασσα, ενώ ακόμα 25.000 τόνοι εξατμίστηκαν.
Μέσα σε μικρό -για το μέγεθος της καταστροφής- χρονικό διάστημα, και με τις τιτάνιες προσπάθειες τόσο της πλοιοκτήτρια εταιρείας όσο και του Λιμενικού Σώματος, πραγματοποιήθηκε πλήρης περισυλλογή υλικών και καθαρισμός των ακτών, διασώζοντας ουσιαστικά την ευρύτερη περιοχή από μια τεράστια οικολογική καταστροφή που θα την καταδίκαζε για δεκαετίες.
Ειδικοί εμπειρογνώμονες, διερευνώντας τα αίτια του ατυχήματος, διαπίστωσαν ότι η μοιραία πρώτη έκρηξη πιθανόν να προήλθε από σπινθήρα που δημιουργήθηκε από την τριβή της αλυσίδας της άγκυρας στο φρεάτιό της.
Ακόμα και σήμερα, από πολλούς αυτό το ναυάγιο θεωρείται το μεγαλύτερο που συνέβη κατά τη σύγχρονη εποχή στη Μεσόγειο, ενώ σύμφωνα με πηγές κατατάσσεται στη 9η θέση διεθνώς όσον αφορά την ποσότητα πετρελαίου που διέρρευσε. Η οικολογική καταστροφή όμως ήταν τελικά δυσανάλογη και ουσιαστικά αποφεύχθηκε, αφού όπως προαναφέραμε η μεγαλύτερη ποσότητα αργού πετρελαίου είτε κάηκε είτε εξατμίστηκε.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει επίσης το γεγονός ότι το ναυάγιο του "Irene’s Serenade" επικάθισε -σύμφωνα με μαρτυρίες- πάνω σε ένα άλλο ναυάγιο, μιας τουρκοαιγυπτιακής ναυαρχίδας από την εποχή της Ναυμαχίας του Ναβαρίνου.
Στο πετρελαιοφόρο επέβαιναν συνολικά 31 άτομα, εκ των οποίων 13 Ελληνες ναυτικοί και 17 αλλοδαποί, καθώς και η σύζυγος του πλοιάρχου. Από αυτούς οι 29 διασώθηκαν από τον ναυτικό Βέλιο Καραβία, ενώ τη ζωή τους έχασαν τελικά ο υποπλοίαρχος Γεώργιος Πολυδωράτος και ο ναύκληρος Σπύρος Μποζίκης. 
Για την πράξη του αυτή να συνεχίσει την πορεία του προς το φλεγόμενο πετρελαιοφόρο και να παραλάβει τους ναυτικούς, ο Βέλισάριος Καραβίας τιμήθηκε με μετάλλια από την Ακαδημία Αθηνών, τον Ελληνικό Ερυθρό Σταυρό, το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, τον Δήμο Πύλου και τον Ροταριανό Ομιλο Πειραιώς.
 
Ακολουθούν τα ονόματα των 12 Ελλήνων διασωθέντων:
1) Διονύσιος Γλυκύς, πλοίαρχος
2) Αγγελική Γλυκύ, σύζυγος πλοιάρχου
3) Βασίλειος Μπουζαλάς, ανθυποπλοίαρχος
4) Μαρία Μπουζαλά, ασυρματίστρια
5) Γεώργιος Παϊσιάδης, Α’ μηχανικός
6) Νικόλαος Κουφός, Β’ μηχανικός
7) Iωάννης Tσίρκας, Γ’ μηχανικός
8) Kωνσταντίνος Nάστος, ηλεκτρολόγος
9) Αντώνιος Μαγκλής, αντλιωρός
10) Γεώργιος Δεληγιάννης, θαλαμηπόλος
11) Νικόλαος Αγάθος, μάγειρας
 12) Πασχάλης Σλιάκας, λιπαντής Διαβάστε το άρθρο στην ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ http://www.eleftheriaonline.gr/koinonia/item/28130-irene-serenade-navagio

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου