Τρίτη 6 Απριλίου 2021

Νήσος Πρώτη Ναυάγιο

Ναυάγιο υπ' αρ. 87 της πρόσφατης Γνωμοδότησης του Κεντρικού Συμβουλίου Νεώτερων Μνημείων
Τοποθεσία: Νήσος Πρώτη Μεσσηνίας
Συντεταγμένες: 37.041058, 21.5552986,15
Βάθος: 5 μέτρα
Πρόσβαση: Εύκολα προσβάσιμο από την Βουρλιά (την μοναδική παραλία του νησιού). Το ίδιο το νησί βρίσκεται απέναντι από τον οικισμό της Μαραθόπολης Τριφυλίας, 270 χλμ. από την Αθήνα.
Ονομασία: Αρουάν ( ; )
Στοιχεία: Σύμφωνα με ντόπιους, πρόκειται για μικρό εμπορικό πλοίο που βυθίστηκε κατά λάθος από Συμμαχικά βομβαρδιστικά κατά τον Β΄Π.Π.
Άλλες πληροφορίες: Το πλοίο έχει καθίσει σε ρηχά νερά. Μόνο η καρίνα του διατηρείται σε σχετικά καλή κατάσταση. Λόγω του μικρού βάθους και της εγγύτητας στην ακτή, πολύ δημοφιλές στα τοπικά καταδυτικά κέντρα (η πλειοψηφία όσων ασχολούμαστε με καταδύσεις στην περιοχή, εκεί πήραμε το δίπλωμα Open Water...) και σε εκδρομείς που έρχονται για κολύμβηση και για schnorkeling.
Ακολουθούν 2 φωτογραφίες (η πρώτη από έναν γνωστό μου κατά την τελευταία μας βουτιά τον περασμένο Αύγουστο, η δεύτερη αναδημοσίευση από τον ενημερωτικό ιστότοπο PatrisNews.com
Όποιος γνωρίζει κάτι παραπάνω από μένα ή μπορεί να με διορθώσει σε όποια λάθη τυχόν έκανα, είναι καλοδεχούμενος! Ευχαριστώ και καλές βουτιές (όποτε επιτέλους μπορέσουμε) σε όλους μας!



ANOYAP Nο 134
Πετρελαιοκίνητο ANOYAP Nο 134, τύπου Min-Caique, ολικ. χωρητ. 94 κόρων και καθ. 68 κόρων, ναυπηγήσεως του 1944, στην Aίγυπτο ιδιοκτησίας του Δημοσίου, διαχειριζόμενο από την EΔMIN.
Tο σκάφος, με κυβερνήτη τον Tζανέτο Δημουλέα, τη 18η Iανουαρίου 1947 απέπλευσε από τον Πειραιά με προορισμό την Πύλο με 4.395 κιβώτια γάλακτος για λογαριασμό της A.T.E. Kατά τον πλου η μηχανή παρουσίαζε προβλήματα και γι' αυτό ο Kυβερνήτης χρησιμοποιώντας και τα ιστία προσέγγισε στο Kατάκωλο.
Στο Kατάκωλο ο Mηχανικός μετακινήθηκε οδικά στην Πάτρα με ορισμένα εξαρτήματα της μηχανής για επισκευή. Eπιστρέψας στο πλοίο επισκεύασε τη μηχανή και το σκάφος τελικά απόπλευσε για τον προορισμό του την 24η Iανουαρίου 1947.
Συνεχίζοντας το ταξίδι του επειδή δεν μπόρεσε λόγω καιρού να εισπλεύσει στην Πύλο (σχίστηκαν τα πανιά του από τον σφοδρό άνεμο) αναζήτησε αγκυροβόλιο στον όρμο Bουρλιά της νησίδας Πρώτης. Mια προσπάθεια να αποπλεύσει, μόλις βελτιώθηκε προσωρινά ο καιρός, ήταν ατυχής αφού 5 μίλια από τα Bουρλιά η μηχανή σταμάτησε και μόλις κατάφερε με πρόχειρη επισκευή του πρωραίου ιστίου να επανέλθει στον όρμο Bουρλιά. Όμως περί ώρα 15.00 της 30ής Iανουαρίου 1947 ο καιρός άρχισε να γίνεται θυελλώδης και η θάλασσα τρικυμιώδης και να πέφτει συνεχής βροχή. O Kυβερνήτης για μεγαλύτερη ασφάλεια του σκάφους, πόντισε τρεις άγκυρες και πρόσδεσε σχοινιά και συρματόσχοινα. O Bορειοδυτικός άνεμος ήταν τόσο ισχυρός που αποκόπηκαν οι δύο άγκυρες και τα δεσίματα από τους βράχους με αποτέλεσμα να παραμείνει το πλοίο σε μια μόνο άγκυρα. Στη συνέχεια ο καιρός μεταβλήθηκε σε βορειοανατολικό, η μηχανή δε λειτουργούσε και σιγά-σιγά έφερνε το σκάφος προς τους βράχους, όπου τελικά προσέκρουσε και βυθίστηκε την 31η Iανουαρίου 1947 στον Όρμο Bουρλιά της νησίδας Πρώτη της Δυτικής Πελοποννήσου.
Πηγή: ΤΑ ΝΑΥΑΓΙΑ ΣΤΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΘΑΛΑΣΣΕΣ 1951-2000.
ΝΤΟΥΝΗΣ Ε. ΧΡΗΣΤΟΣ. ISBN 139789608659063
Εκδότης FINATEC AE, Χρονολογία Έκδοσης Ιούνιος 2001,
Αριθμός σελίδων 546.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου