Κυριακή 29 Νοεμβρίου 2020

ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΑ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΜΟΥ ''ΟΔΥΣΣΕΩΣ ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ''

ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΑ  ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΜΟΥ 

απομνημονεύματα οδυσσέως Χατζηγεωργίου(ιεροψαλτου βυζαντινής μουσικής )  (1883-1973)

(Φιλιατρά 1883 Πύλος 1973) Mine coins - make money: http://bit.ly/money_crypto

Mine coins - make money: http://bit.ly/money_crypto
(Φιλιατρά 1883 Πύλος 1973) Mine coins - make money: http://bit.ly/money_crypto

Mine coins - make money: http://bit.ly/money_crypto
(Φιλιατρά 1883 Πύλος 1973) Mine coins - make money: http://bit.ly/money_crypto

Mine coins - make money: http://bit.ly/money_cryptoγραμμένα την δεκαετία 60 με 70 

(κρατάμε την σύνταξη την γλώσσα και την ορθογραφία εκ του κειμένου)  


 Απρίλιος έτους 1965 Πύλος 

Ονομάζομαι Οδυσσεύς Δημ Χατζηγεωργίου ,εγεννηθην εις τα τέλη Δεκεμβρίου  1883 απο γεωργόν πατερα Δημητριον ονόματι ειχον παππον εκ πατρος ον δεν εγνωρισα Παναγιώτη Χατζηγεωργιου  πολεμησαντα εις την Ελληνικην επαναστασιν κάτοικος Φιλιατρων Τριφυλίας ως και ο πατήρ μου και εγω εν Φιλιατρας εγεννηθημεν ουτος ο πάππος μου είχε δίπλωμα όπερ διατηρώ υπογεγραμμένον υπό του βασιλέως Όθωνος ίνα φέρει μετάλιον ανδρείας .



 

Ειχον παππον εκ μητρός Βασιλικής ονομαζομένης , ον δεν εγνωρισα  ονομαζόμενον Γεώργιον Νήνταν ,δικαστικον κλητήρα και ιεροψαλτην μουσικον του οποιου χειρογραφα δυο διατηρω .

Η γιαγια μου ονομαζετο Μαρια το γενος Κατσούλη πρωτον επωνυμον εκ παππου του ητο Σαγουλάς παιδιον μου ον επηγε εις Κρητην και επανηλθεν εις Φιλιατρα ελεγε την λεξιν ιντα και επονομάσθη Νήντας οστις ειχε παιδια οκτω , εξ κορίτσια και δυο αρσενικά .Εγω ηκολούθησα ως επάγγελμα την ψαλτικήν και ως ψάλτης ήλθον εις την Πυλον το 1918 και εψαλλον ως δεξιος ιεροψαλτης επι τεσσαράκοντα συναπτά ετη οπου το 1958 ελαβον μικραν συνταξη του Ι.Κ.Α 

συνεχίζεται ......

Επι Τουρκοκρατίας εις τα Φιλιατρά υπήρχε αγάς οστις υπήρξε φιλελλην είχε οικία εις την συνοικίαν Τουρκοτσιπουρα και κατοικούσε μετά της οικογενείας του  ,προστάτευε τους Έλληνας παρακίνησε τους κατοίκους να κεντρώνουν αγριλιες ,τους έδιδε δυο γρόσια και η ελιά δική του οστις την κέντρωνε αδιαφόρως όπου ήταν και σε ξένη ιδιοκτησία .

Αλλ οταν εξεράγη η επανάσταση του 1821 την οικογένεια του οι Έλληνες αγνώμονες εφόνευσαν και οτι συνέβενεν έλεγον του αγά η κατάρα .Εν τη επαναστάσει οι κάτοικοι Φιλιατρων ηχαν καταφύγει ανατολικώς εις θεσην Πισολούργια ,κατοικούσαν σε σπηλιές  όπου ευτυχώς τα στηφη του Ιμπραήμ δεν τους ανεκάλυψαν φαίνεται  οτι εβάδιζαν εις τας παιδιαδας έτρωγαν σφερδούκλια για ψωμί τους θεριψε τοτε η πανώλη η γιαγιά της μητρός μου κρατουσε την κορη της μικρούλα αρωστη απο πανώλη και με υψηλό πυρετό εκαθεντο εις τον ηλιο και βλεπει μια γυναικα στα μαυρα με ξέπλεκα μαλιά και άγρια τα μάτια όπου έβγαζε κραυγή τρόμου και της είπε μη φοβεισε κυρα μου δεν σε πειράζω εσένα και αμέσως εκείνο που είχε στους βουβονους σαν αγκουρι αμέσως κατεκάθισε έπεσε ο πυρετός έγινε το κορίτσι καλά ,αυτή ητο η πανώλη ,τότε ο λαός όλης της Πελοπονήσου έκαμε λιτανειας και εις τα Φιλιατρά όπου ηχαν και έχουν ακόμα τη θαυματουργόν  εικόνα του αγίου Χαραλάμπους , και η νόσος εξαλείφθη το δε εσπέρας της λιτανείας ειδον εις την θάλασσαν την πανωλην να πευτη ως μιαν τουλούπα μαλιά.



 Ο προσπαππος μου Κατσούλης δεν διετηρησα το μικρο του ονομα ειχε βγη με αλλους επαναστάτας νοτίως των Φιλιατρων και πολεμούσαν εναντίον των Τούρκων οπου εκυκλωθησαν απο τον στρατον (ιππικόν)του Ιμπραήμ και τους κατέσφαξαν ολους πλην του Κατσούλη διοτι αυτός άρχισε να λεγη του Αγα ,Αγαμου εγώ τραγουδιστής ,εγώ μάγειρας ,εγώ γλυκατζής και ο Αγάς φώναξε μη τον χαλάτε αυτόν τον Γκιαούρη .Με τον Τουρκικό στρατό ευρέθη στο κάμπο της Μεσσηνίας εκεί μια βραδιά είχαν τραπέζι ολοι οι αξιωματικοί Τούρκοι ο Κατσούλης τους ειχε φτιάξη ωραία φαγητά και γλυκήσματα ,έφαγαν και ο Κατσουλης τους έλεγε πιε αγα μου του ενος πιε αγα μου του άλλου τους έδιδε ούζο ,τους μέθυσε και έπεσαν εις ύπνο πάνω στα καθίσματα τους. Τοτε εσκέφθη να δραπετεύση με κίνδυνον της ζωής του ,διερχόμενος τας των Τούρκων κατασκηνώσεις .Λέγει προς μιαν Ελληνίδα ωραιαν σκλάβα θα φύγω παρεμε και εμένα και αυτά που φορώ να στα χαρίσω ,ητο ντυμένη ολο χρυσά φλουριά , την λυπήθηκε και τις ειπε, που να σε πάω που να σε περάσω ?είναι ζήτημα αν θα γλυτώσω και εγώ.Έφυγε σιγά σιγά διερχόμενος ολο απο σκηνές Τούρκων έφθασε εις παρακείμενον λογκον επροχώρησε έρπουν εντος του λογκου περιέχοντος βάτα πουρνάρια αιματομένος και περι τα ξημερώματα  ακούει Τούρκους πορευομένους προς συλλογήν χόρτων δια τα ζώα εφοβήθη ,αλλα εξικολούθησε να έρπει οπότε εβρίσκει χαράδραν πηδήσας έτρεξε βιαίως κατόρθωσε να διαφύγει κατόπιν καταδιώξεως των Τούρκων επέρασε υψώματα λόγκους ποτάμια έφθασε στα Φιλιατρά και στα Πισωλούργια  εκεί συναντήθη μετά συγκινήσεως με τους οικείους οιτινες τον είχαν για απωλεσθέντα .

συνεχίζεται ..... 

Άλλοτε ο ίδιος Κατσουλης εβαδιζε εις περιφερειαν αγροτικην έχων κόρην του τινα εις την αγκαλιά του ενός έτους ηλικία ,Τούρκοι όπισθεν του ηρχοντο για να αλαφρόση αφινη το παιδί του χάμου και προχωρεί ,μετανοιωνει γυρίζει με κινδυνον λαμβάνει το παιδί του ως τρέχει του ρίχνονται  οι Τούρκοι αλλ αυτος επικαλεσθείς την βοήθεια του θεού ανέπτυξεν ταχύτητα και έτσι γλύτωσε και αυτός και η κόρη του .

Η σημερινή πλατεία των Φιλιατρων ητο περιβόλι ενός Τούρκου Μπηλ Αλη , βορείως τούτο ητο περιβόλι λεμονιών κ πορτοκαλεών του παππού μου γ.Νήντα ,νοτίως του Μπηλ Αλη ητο η συνοικία του παππού μου και σπίτια Τούρκικων οικογενειών αι γυναίκες των Τούρκων είχαν μεγάλην φιλιαν με την γιαγιά μου Μαρία .


 

Ηλθεν η διαταγή να φύγουν οι Τούρκοι απο την Πελοπονησον (ελευθεροθείσης της Ελλάδος κατόπιν συνθήκης του Λονδίνου και ποιας Ελλάδος ?της Πελοπονήσου και της Στερεάς ενώ ηχεν επαναστατήσει όλος ο Ελληνισμός .Αυτή εινε η δικαιοσύνη της Ευρώπης ) και ετοιμαζοντο οι Τούρκοι να αναχωρίσουν εναγκαλίζονται τη γιαγιά μου οι Τουρκάλες να κλαίνε να χύνουν δάκρυα και να λεγουν στη γιαγιά μου Μαργιά μου να μας στέλνεις σταφύλια από το κλήμα μας να μας στέλνεις τριαντάφυλλα απο τις τριανταφυλλιές μας .

Οι Τούρκοι τζαμί δεν ηχαν στα Φιλιατρά ήσαν λίγοι ,ενας Τούρκος Διβριώτης πλούσιος δεν θέλησε να φύγει εβαπτίσθη ενυμφεύθη Ελληνίδα έκαμε οικογένεια την οποίαν εγνωρισα καθόσον ημεθα γείτονες. Ωραία Ελληνις εκ Φιλιατρων ειχε αραιβωνιασθη επι Τουρκοκρατίας ενα Φιλιατρινον πλουσιον Ταμπάκην το επώνυμον   ,την οποίαν Τούρκος Αγας την απήγαγεν και εγκαταστάθη εις Κωνσταντινούπολην είχε αποκτήσει με τον Τουρκον δυο αγόρια ωμορφα σαν άγγελοι   οπου ελαβον οι Τούρκοι διαταγή να αφισουν ελεύθερες της σκλάβες να πάνε στον τόπο τους ο αγάς της είπε ήλθε  διαταγή να πατε στον τοπο σας ,αυτή ηγέρθη απότομα εκ χαράς και λέγει , αλήθεια ? ναι της λέγει θα φυγης ? θα φύγω του απαντώ ,δεν λυπάσε  τα παιδιά μας ,τα αγαπώ του λέγει αλλά περισσότερον αγαπώ την πατρίδα μου ,αντε καιμενη της λεγει χαρισμα σου οτι φορεις (ητο όλο φλουριά στολισμένη )δεν θέλω τίποτε του λέγει ,τα βγάζει και τα αφινει επάνω στο τραπέζι , ήλθε στα Φιλιατρά την υποδεχθηκαν όλα τα Φιλιατρά με δάκρυα και συγκίνηση ,ήλθε και ο αραβωνιαστικός της Ταμπάκης την χαιρέτησε ,τη του είπε με θέλεις ,σε θέλω της απαντά και σε βανω στο κεφάλι μου ,αμ που πηραν την τιμή μου οι Τούρκοι ? μηπως το ηθελες εσυ της ειπε , ετσι εγινε ο γαμος των και εδημιούργησαν  οικογένεια.


 

Τα Φιλιατρά ηχαν τεσσαρες ενοριακές εκκλησίες  1)την Παναγία Δουβιώτισα (κοιμησιν) τον Άγιον Ιωάννη (Μητροπολην ) μεχρι σημερα ,τον Αγιον Νικολαον ,και τον Αγιον Αθανασιον ,εκάστη ενοριακή εκκλησία είχε και το νεκροταφείον της ,αλλ οταν ημουν μικρο παιδάκι ως νεκροταφεία εχρησιμοποιούντο μόνον της Παναγίας και του Αγίου Αθανασίου μέχρις οτου έγινε μακράν της πόλεως νοτιο δυτικως αυτης το νεον νεκροταφείον δι ολόκληρων την πόλιν .

συνεχίζεται ......

Η αγορά ητο τα μαγαζάκια αλλ όταν ήλθε ο κυβερνήτης Καποδίστριας ,ειδε το περιβόλι του Μπηλ Αλη και έμαθε οτι ανήκε σε Τουρκον διέταξε να γινη πλατεία και ονομασθη πλατεία Καποδιστριαν ,ετσι έγινε η νεα σημερινή αγορά .Μικρά παιδιά που παίζαμε ελεγαμε παμε στου Μπηλαλη .Τα Φιλιατρά  εκτισθησαν το ετος 1600 μχ (χίλια εξακόσια) όπου εινε τώρα σε μοναστηριακην περιοχήν του αγίου ταφου διευθυνομένη απο καλογήρους της εκκλησουλας Βλαχερνας ,έκτισαν το πρώτον δέκα πέντε σπητια το μερος αυτο ητο δασόδες και οχι ορατόν απο θαλάσσης ,οι καλόγηροι τους δεχθησαν ως εργατας και ισως ως μπραβους κατα των Αλγερίνων πειρατών αλλα οι κάτοικοι πληθυνόμενοι κατέλαβον την μοναστηριακήν περιουσίαν ,οπου το μοναστήρι παρήκμασε μεταφέρθη το αρχείον εις έτερον μοναστήρι Σκαφιδιάς πλησίον του Πύργου Ηλείας εκει υπάρχει χειρόγραφον περγαμινής όπερ μαρτυρουν  την απόστασιν του μοναστηριου Βλαχέρνας εκ του χωρίου Ερανα ,και ως φαίνεται τα Έρανα τρία τέταρτα της ώρας εκ του μοναστηρίου εινε η Αγια Κυριακή δυτικομεσημβρινως των Φιλιατρων , όπου εκεί ανεκλήθησαν μαρμάρινες κολόνες και εσχάτως ναός αρχαίος τεραστίων διαστάσεων ασφαλώς αρχαίος και περί του πεντακόσια αρχαία νομίσματα .

Εκτός των τεσσάρων ενοριακών ναών υπάρχουν τρεις ναοί δυτικως της πολεως και εις το άκρον αυτής τρεις ναοί μεσαιωνικής και επι τουρκοκρατίας εποχής με θόλους και τοιχογραφίες στα πλάγια και ταβάνι ο Αγιος Γεώργιος , η Αγια Τριας και η Αγια Μαρίνα .Προς μεσημβρίαν των Φιλιατρων και ουχί μακράν η Ανάληψης σταυροστεγής αρχαιοτάτη εκκλησίαν μεσημβρινής ανατολικής αυτής εις τους πρόποδες του λόφου προφήτης Ηλίας πλησίον της διερχομένης αμαξωτής οδού προς Μυρσυναι εινε ο Αγιος Χριστόφορος σκαλισμένη επι συμπαγούς βράχου  υπο τινος ασκητού πιθανως μεταβαίνων εκει πολλοι προσκυνηται εις τας εννέα (9) Μαΐου στην μνήμην της .Δίπλα εις την εκκλησίαν εινε ο Ιωάννης Θεολόγος δεν λειτουργιέται ,δίπλα πηγή ύδατος κρύου βγαίνει απο μιαν πλάκα συμπαγή λειαν το υδωρ τούτο κατά την παράδοσιν ητο πολύ και εποτίζετο ο κάτωθι κάμπος μέχρι της θαλάσσης αλλά το..........

έμεινε ολίγο το πολύ υπογείως έλαβε κατεύθυνσιν και εβγήκε εις το στόμειον καλούμενον βορείως των Φιλιατρων πλησίον εκει της θαλάσσης ,εκεί εινε και άλλη εκκλησία άγιος Χριστόφορος .


 

συνεχιζεται .....

Ανατολικως των Φιλιατρων εις αποστασιν δυο ωρων εις τους προποδας του όρους Ψυχρού η Αιγάλεω κειται το χωριον Χριστιάνοι η αρχαία Χριστιανούπολης  ητις ειχε ναον πανομοιότυπον της αγίας Σοφιας Κωνσταντινουπόλεως (ο αυτός τεχνίτης τας εποιησεν ) Αγιά Σωτήρω στο Μωριά κι Αγιά Σοφιά στην πόλι κατα την παράδοσιν επέταξεν ο μάστορας το σφυρί του από την Αγιά Σωτήρω και πήγε στην Αγιά Σοφιά στην πόλι .

Η Χριστιανούπολις ητο έδρα επισκοπής δικαιοδοσία της μέχρι Γορτυνία όπου αρχαίος Βυζαντινος ναός Ιωαννου του Πρόδρομου ο επίσκοπος παρεχειμαζε εις την εδραν και παραθεριζε εις την Γορτυνίαν .

Δρόμος δημόσιος αμαξωτός ηνωνε την Χριστιανουπολιν με την Κυπαρισσιαν του οποιου ιχνη εχουν εβρεθη .Η αρχικη ονομασια εινε Χριστιανοι διοτι πρωτοκατοικηθη υπο χριστιανων προς διακρισιν των γυρω ειδολολατρικων συνοικισμων .Λεγει μια παράδοσις οτι ενας βασιλευς της Βενετίας παρέδωσε τον υιον του να θανατωθη επειδη ειχε σχεσεις με την αδελφην του αλλα δεν τον θανατωσαν και τον αφηκαν εις την παραλιαν των Φιλιατρων (μη υπαρχοντων τοτε) και το βασιλόπουλο βρήκε κάποιον ασκητην ισως εκεινον που ελαξευσε την εκκλησιαν του Αγιου Χριστοφορου ,εφιλοξενηθη μερικα ετη εκει ,ηλθεν ομως η ημερα που ο πατηρ του απεθανε και ηλθον ανθρωποι εκ Βενετιας τον ανεζητησαν και τον πηραν και τον ανεβιβασαν εις τον θρονον , του ασκητου ειχεν υποσχεθη οτι οταν θα αποκαθιστατο εις ο προοριζετο αξιωμα θα εφτιαχνε εις το χωριον Χριστιανοι μιαν μεγαλην εκκλησιαν και οντας ετηρησε τον λογον του ηλθε και επηρε τεχνιτας απο την Κωνσταντινουπολιν κατεσκευασε την αγιαν Σωτηρω με υλικο μεταφερόμενον δια πλοιων εκ Βενετιας .

Η ονομασια των Φιλιατρων προερχεται εκ της λεξεως Φιλίατρος οστις λεγεται ο αγαπων την ιατρικην ,το μοναστηριον Βλαχέρνα ητο οπως ολα τα μοναστήρια της αρχαίας και μεσαιωνικής και επι Τουρκοκρατίας (οπως ως εις την αρχαιαν προ Χριστου εποχην τα ασκληποιια) ιατρικον κεντρον εν ω εθεραπευοντο πολλοι και μεχρι των ημερων μας ησαν δυο ιερομοναχοι εγκατεστημενοι στο μοναστηρι αυτο, αδελφοι ο Αρσενιος και ο Κωνσταντιος ο δευτερος ητο και εφημεριος της ενοριακης εκκλησιας Παναγιας οιτινες ασκουσαν το επαγγελμα του ιατρου εκαμναν και χειρουργικας επεμβασεις ,οδηγουμενοι απο καποιο χειρογραφον ιατρικον αρχαιο ,γεγραμμενον επι περγαμηνη .

                                                                         Β                                                                        

Συνεχίζεται .......

Απο ηλικιας δεκατασσαρων ετων επηγαινα εις τον μουσικοδιδασκαλον Βασιλ Παπαδημον και εμανθαναν  μουσικην ,ο πατηρ μου με εμαλωνε διοτι ημουν μικρος και θα εβλαπτετο το στηθος μου .Ημουν πτωχος δεν μπορουσα να αγορασω μουσικα βιβλια και εκαμνα αντιγραφην ,ειχα γραψη πολλα βιβλια οπως ο παππος μου 


εις το 1904 επηγα και εκληρωσα για στρατιωτης ημουν πρωτοτοκος ορφανος επληρωσα στα 1907 επεστρατευθην και εγυμνασθην εις Καλαματα στα 1909-1910 επηγα εις την Αιγυπτον εκαθησα εκει δυο χρονια ,επωλουσα λαχειαν ,θυμαμαι τα ωραια φουλια που ετρωγα με της ωραιες απο σταρι σκουρο λαγανες μου ειναι αλησμονητα και τα ωραια τσιγαρα Σκοπου και Τσανακλή ,οταν ηλθα πισω στην Αθηνα κανενα τσιγαρο δεν με ευχαριστουσε γιαυτο και οι τελονιακοι μας ζητουσαν τσιγαρα Αιγυπτιακα που καναμε καραντινα στο λιμοκαθαριστήριον .

Εις την Αιγυπτον εμεινα δυο ως εγγιστα ετη εκει στο Καιρον ευρον τον Παναγιωτην Παπαχριστοφορον οστις μου επροτεινε να πωλω λαχεια ως μη υπαρχουσης αλλης εργασιας , επηγα προς ανευρεσιν εργασιας εις Πορτσάιτ ευρον τον εκ Φιλιατρων Νικολαον Ξενον καθηγητην οστις παραιτηθη και ητο εκει γραμματευς της Ελληνικης κοινοτητος εκερδιζε περισσοτερα ,προσπαθησε να με διορισει νυχτοφυλακα στον ισθμο του Σουεζ δεν το κατορθωσε ,ειπε να παψω στις δεξαμενες να βαρω με το σφυρι σκουργια αλλα φοβος μου ειπε μη σε σκοτωσουν οι αραπαδες ,μου ειπε οτι ο αριστερος ψαλτης των θα εγινετο ιερευς και να παγω εγω ψαλτης ,εφυγα επηγα στο Καιρον και απο εκει στην Αλεξανδρειαν μετα δυο μηνας το θυμηθηκα αυτο και του εγραψα μου απηντησε ''λυπουμε δια την αμελειαν σου ο αριστερος μας ργινε ιερευς και πτο 15ημερων φεραμε ψαλτη απο τα ιεροσολυμα ''τον συνηντησα σε ενα δρομο της Αλεξανδρειας που εβαδιζε και μου ειπε τα ιδια .

Μου ελεγον οι Τσεντέοι αδελφοι εκ Τριπολεως να παω μαζι με τον δεσποτη Τριπολεως που πηγαινε προς οργανωσιν της ορθοδοξου εκκλησιας εις την Αβυσινιαν ,δεν μου αρεσε ,αν πηγαινα θα γινομην ιερευς.

Εις το Καιρον ησαν δυο εκκλησιαι η Μητροπολης αγιος Νικολαος οπου του αγιου Νικολαου ομιλησε ο πατριαρχης Φωτιος εις τρεις γλωσσας Ελληνικην ,Αραβικην και Ρωσικην ,διοτι ητο η ονομαστικη εορτη του τοτε Τσαρου Νικολάου .Ο δεξιος ψαλτης εψαλλε Ελληνικα και ο αριστερος Αραβικα ,ο δεξιος υψιφωνα με νοθα φωνην (ειχε χαλαση η πραγματικη του) ο αριστερος βαρυτονος και πολυ περοριζετο . Ητο και η κοινοτικη (διοτι ο αγιος Νικολαος ητο πατριαρχικη)ο αγιος Γεωργιος ανωγειος και στρογγυλη εκκλησια ,εκει δεξιος ητο ενας αοματος ειχε χασει την ορασιν και του καλαναρχουσαν για να ψαλλει ,μια ημερα του καλαναρχισα και εγω ητο καλλιφωνος .Ο Αγιος Γεωργιος ειχε κτισθη στο παλιο Καιρον ,εκει που επεσε του ενατου αιωνα η τελευταια Ελληνικη φρουρα προς αναμνησιν .Δια να παμε εις τον αγιον Γεωργιον (την παραμονην της εορτης του οι αράβισες καθωνται στο προαυλιον στα πεζουλια και διδουν κολυβα του αγιου τον πιστευουν πολυ ) περνούμε στην ακρη του Νηλου ποταμου εκει θα ιδουμε τα ανακτορα του φαραω ερειπια και συκες φορτομενες συκα του φαραω εινε το φαγητο τους οπως τα δικα μας η συκια τους εχει φυλλα σαν της ελλιας τα συκα γινονται και στον κορμον της ακομα ,στην ακρη του Νηλου ειδα και το φρεαρ οπου εσωσε την Βασιλοπουλα ο αγιος .

Συναντουμε την γεφυρα που διερχονται πεζοι και αυτοκινητα και η γεφυρα τρεμει εινε κλεισμενη τα πλοια περιμενουν μεχρι την μια μετα μεσημβριαν να ανοιξη να περασουν οπου και παλιν κλειει .Περνούμε την γεφυρα και βρισκόμεθα σε κατι νησιδας Κίζα και Καζίρα και σε λιγο βρισκόμεθα εις την πρωτην πυραμιδα την μεγαλιτέραν εκ των πεντε του Χεοπος εινε υψους εκατον πεντηκοντα μετρα και καταλαμβανει περιφερειαν δεκα πεντε στρεματων ,ανατολικως της πυραμιδος αυτης εινε η Σφιγξ βραχος συμπαγης λαξευμενος σωμα σκυλιου και λαιμος και κεφαλη γυναικος η ρις ειναι σπασμενη πλησιον της Σφιγκος εινε εις βαθος το παλατι του φαραω ολο απο γρανιτη ητο χωμενο εις την αμμο μεσα εις το εδαφος απο αμμο εινε εις την αρχην της ερημου . Πολλα νομισματα χαλκινα υπαρχουν εις την Αιγυπτο που ερχονται τα αραπακια και στα πωλουν εινε του Μεγαλου Αλεξανδρου .


 

Επηγα μια κυριακη στο ζητουνι Ηλιουπολιν και εψαλλα .

Το κρεας της Αιγυπτου δεν ειναι νοστιμον διοτι ειναι κρεατα απο αρνια του καμπου η Αιγυπτος δεν εχει βουνα ουτε πετρες μεγαλες μονον αμμο στην ερημο και μικρα χαλικια .

Μια ημερα ημην στο καφε μπαρ των Τσεντεων εκ Τριπολεως Πελοπονησσου καταγομενων και ηλθε ενας Ελλην ιατρος και ειπε οτι σε καποιο χωριο εξω απο το Καιρο οι κατοικοι ειναι εις την οψιν οταν τους κοιταζεις (Τριπολιτσοτες σωστοι ) τους ειχε μεταφερει εκει ο Ιμβραημ ,και οτι ειπε σε μια γραια 100 ετων αι πως σας φαινεται γεροντισα η νεα σας θρησκεια ? δεν θα γινουτε παλι χριστινοι επαιδακι μου καλη ειναι και αυτη ,εγω τωρα γηρασα τα παιδια μου οτι θελουν ας κανουν .

Μου διηγητο ο Τσέντος οτι επηγε μια μερα στον προθυπουργο της Αιγυπτου ,ο οποιος του ειπε του προθυπουργου ερωτηθεις οτι καταγεται απο την Τριπολι της Πελοπονησσου ,του ειπε οτι ''και γω Τριπολιτσιωτης ειμαι και εχω φερει και την αδελφην μου εδω, κατω στο σπιτι μας εχουμε εκκλησια και φερνουμε μυστικα ιερεα λειτουργει και μας μεταλαβαινει , ημεθα πατριωται και οτι θελεις ελευθερα να μου ζητεις'' ειχεν αυτος πολλα καλλα εις τους Ελληνας .

συνεχιζεται ......

Ημεραν τινα εις εν Ελληνικον καφενειον του Καιρου καποιος Ελλην ελεγε στους αλλους Ελληνας οτι θα αναχωρισει δια την Ελλαδα, τον ακουσε εις καλλοενδεδυμενος και τον καλεσε ιδιαιτερος και τον ρωτησε σε ποιον μερος της Ελλαδος θα βγει  και του ειπε στην Πυλο τοτε του ειπε εγω ειμαι ο Γιωργος Ματσουκας πασας με συνελαβον οι Τουρκοι εις τους προποδας του βουνου αγιου Νικολαου και εγινα πασας του Αιγυπτιακου στρατου ,εκει στην Πυλο αν υπαρχει κανενας Ματσουκας του λεγεις χαιρετισμους και οτι υπαρχω στη ζωην . Εγω οτε ημην εις την Αιγυπτον ητο αγγλικη κατοχη ,εις την αστυνομιαν ησαν και Ελληνες και Ιταλοι διοικητης αστυνομιας ητο Ελλην Γρηγορακης εκ Κρητης καταγομενος .-

Ανεχωρησα εκ Καιρου και επηγα εις την Αλεξανδρειαν ινα ειμαι πλησιον της θαλασσης να φυγω οταν θελησω ,εκει εγνωρισα τον Θεοδωρον Θεοδωροπουλον αρτοπωλην ανθρωπον εξαιρετον και τον Στυλιανον Παπουτσην ον εγνωριζα και απο τα Φιλιατρα κοντα ητο εστιατοριον που ηργαζετο ,ητο ενα πορνειον διευθυνομενον απο μιαν νεαραν γαλλιδα ο συζυγος της ητο ενδεδυμενος ως να ητο εν τη βουλη βουλευτης ,οι πελαται βλεποντες την ωραιαν και νεαραν γαλλιδα ταυτην εζητουν η δε ηρνειτο ,δεν επιτρεπεται τους ελεγε ,εκει ητο μια ελληνις σμυρνια και ελεγε εις τον Στυλιανον θελει να εβρει ενα παιδι να εινε τελειοφοιτος γυμνασιου να τον συζευχθει και να τον σπουδασει να ζησουν μαζυ διοτι εβαρυνθη την ζωην αυτην ,αν ηχα τελειωσει γυμνασιον θα εδεχομην ,αυτη ειχε πολλα χρηματα .-

Εφυγα και ηλθον εις την πατριδα μου ,προσεληφθην αριστερος ψαλτης εις τον Αγιον Ιωαννη Μητροπολην των Φιλιατρων ειχα δεξιον τον Αντωνιον Γιαννακοπουλον ειχαμε ψαλτες μουσικους τον Επαμ Καζακην ,τον Νικολαον Μυλωναν τον Βασιλειον Παπαδημον και τον Βασιλειον Βασιλοπουλον η Αλμπανην οι μαθητευομενοι αυτων η μεθαι οι εξεις ο Νικολαος Μπρουμιδης , Αντωνης Γιαννακοπουλος ,εγω,Νικος Λαμπροπουλος ,Νικητας Κατσωνης  , Αθαν Αλαμπακος ,Χαρ Μυλωνας .Ο πρωτος Ν.Μπρουμιδης εψαλλε εις την παναγια των Φιλιατρων εφυγε δια την Αμερικην και επανηλθε ψαλτης παναγιας δεξιος ,Αντωνης Γιαννακοπουλος εψαλλε δεξιος εις Αγιον Ιωαννην και κατοπιν εις τον Αγιον Νικολαον οταν εγω εφυγα ηλθα εις Πυλον ο Λαμπροπουλος εψαλλε εις την Μητροπολην Αγιον Ιωαννην ο Κατσωνης εψαλλε εις τας Αθηνας ,οι δυο τελευταιοι επηγαν εις  Αμερικην και εκει εμειναν .


 



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου