«Δεν υπήρξε πολιτική παρέμβαση στις εργασίες της ΕΛΣΤΑΤ»
15 ΜΑΡΤΊΟΥ 2012
Μπεριάτος: Υπάρχει μονάχα μία μεθοδολογία αποτύπωσης των στατιστικών στοιχείων
Την διαβεβαίωση πως δεν υπήρξε πολιτική παρέμβαση στις εργασίες της Στατιστικής Υπηρεσίας και της διαδόχου ΕΛΣΤΑΤ, για την αναθεώρηση των στοιχείων του ελλείμματος προς τα πάνω, έδωσε ενώπιον της Εξεταστικής Επιτροπής της Βουλής για τα δημοσιονομικά στοιχεία του 2009, ο Σταύρος Μπεριάτος, τμηματάρχης Γενικής Κυβέρνησης και Χρηματοοικονομικών Λογαριασμών της ΕΛΣΤΑΤ, μέχρι τον Δεκέμβριο του 2010. Ο κ. Μπεριάτος, τόνισε επίσης πως υπάρχει μονάχα μία μεθοδολογία αποτύπωσης των στατιστικών στοιχείων, την οποία «δεν μπορεί να αλλάξει, ούτε ο πρωθυπουργός».
Στο ίδιο πλαίσιο και ερωτηθείς σχετικά, εκτίμησε «ως άτομο», πως η πρόβλεψη ελλείμματος 6% που είχε ανακοινώσει η ΕΛΣΤΑΤ την 2/10/2009 υπό την υπουργία του Γ. Παπαθανασίου, ήταν υποεκτιμημένη – ενώ αποδέχθηκε και το πόρισμα των συναδέλφων του κ.κ. Μανεσιώτη και Μαλφούσια του Ιανουαρίου του 2010, πως τα στοιχεία της ίδιας πρόβλεψης «δεν ήσαν πραγματικά».
Από την άλλη, δεδομένου ότι ο ίδιος μετείχε στις συσκέψεις που συγκάλεσε ο Γ. Παπακωνσταντίνου λίγες μέρες αργότερα, από τις οποίες διατυπώθηκε η νέα πρόβλεψη ελλείμματος ύψους 12,4%, ο κος Μπεριάτος ανέφερε πως «εμείς έπρεπε να ξαναστείλουμε σύμφωνα με τις εντολές, ένα καινούργιο EDP (σ.σ. πίνακα δεδομένων στο πλαίσιο της Διαδικασίας Υπερβολικού Ελλείμματος) βασιζόμενο σε καινούργια στοιχεία, που ήθελε η καινούργια πολιτική ηγεσία να εκφράσει».
Τα νέα αυτά στοιχεία, συλλεγμένα και ταξινομημένα από «υπηρεσιακούς παράγοντες του Γενικού Λογιστηρίου και της Τράπεζας της Ελλάδος», αναθεωρούσαν και δεδομένα του 2008 που είχαν σταλεί στην Eurostat από την προηγούμενη κυβέρνηση και οδηγούσαν σε δύο διαφορετικές εκτιμήσεις για το έλλειμμα, (12,4% και 14,6%), απ’ τις οποίες επελέγη τελικώς η μικρότερη,«από φόβο υπερεκτίμησης». Ακολουθεί η στενή εποπτεία της Eurostat:
«Εμείς βγάζουμε το έλλειμμα κάτω από ορισμένη μεθοδολογία, και ειδικά στις αρχές του 2010, κάτω από την άμεση επίβλεψη-επιτήρηση – ας μην το λέω αυτό – με την άμεση συνεργασία με την Eurostat» ανέφερε ο κ. Μπεριάτος. «Αυτή η διαδικασία από το 13,7% στο 15,4%, έγινε πάντα σε συνεργασία με τις αρμόδιες αρχές της Eurostat, οι οποίες ήταν σε καθημερινή σχεδόν βάση. Πώς το εννοώ; Υπήρχαν συνεχείς επισκέψεις. Καθημερινά η Eurostat μας ρώταγε για συγκεκριμένα στοιχεία και απαντούσαμε γραπτώς. Μας ζητούσε αναλυτικά λογαριασμούς εταιρειών που θα έπρεπε ή δεν θα έπρεπε να συμπεριληφθούν, ισολογισμούς που στείλαμε».
Με τον διορισμό του Ανδρέα Γεωργίου επικεφαλής της ΕΛΣΤΑΤ, η διαδικασία γίνεται ακόμα μεθοδικότερη:
«Ο κύριος Γεωργίου μας ρωτούσε αν αυτά τα πράγματα που λέει η EUROSTAT εκτελούνται ή όχι, μας καθόριζε κάποιες συγκεκριμένες ημερομηνίες όπου έπρεπε να εκτελεστούν και ρώταγε αν κάναμε τα πρέποντα σε δεδομένες χρονικές στιγμές» ανέφερε ο μάρτυρας. Με εντατική εργασία μεταξύ Ιουλίου και Νοεμβρίου, δουλειά τα Σαββατοκύριακα, περιορισμό των θερινών αδειών και ενίσχυση με άλλους υπαλλήλους της Διεύθυνσης Εθνικών Λογαριασμών της ΕΛΣΤΑΤ, 17 ΔΕΚΟ εξετάζονται και εντάσσονται στους φορείς της γενικής κυβέρνησης, ανεβάζοντας το έλλειμμα κατά 0,74%. «Να μην ξεχνάμε, πως αν δεν στέλναμε αυτά τα στοιχεία, δεν θα είχαν αρθεί οι επιφυλάξεις της Eurostat, με συνέπεια να είχαμε πάλι πρόβλημα σαν χώρα» ανέφερε ο κος Μπεριάτος.
Ερωτηθείς σχετικά, ο μάρτυρας ανέφερε πως «εξ όσων γνωρίζω, κανένα πολιτικό πρόσωπο δεν παρενέβη στη διαμόρφωση του ελλείμματος από το 13,6% στο 15,4%», ενώ αργότερα η διαβεβαίωσή του υπήρξε ακόμα πιο κατηγορηματική: «Κατηγορηματικά, ούτε από τον επικεφαλής της Eurostat ούτε από κανένα πολιτικό πρόσωπο υπήρξε παρέμβαση προκειμένου να ενταχθούν οι ΔΕΚΟ πάση θυσία στο έλλειμμα». Ωστόσο, σε άλλο σημείο της κατάθεσής του, ο κος Μπεριάτος περιέγραψε πιέσεις του επικεφαλής της Διεύθυνσης Δημοσίων Οικονομικών της Eurostat, Λούκα ‘Ασκολι, για την ένταξη των αστικών συγκοινωνιών:
«Σε μια επίσκεψη τον Ιούνιο του 2010, είχε έρθει ο κ. Ascoli και μας έθεσε το ερώτημα «γιατί δεν μπαίνουν οι αστικές συγκοινωνίες». Ρώτησα αν μπαίνουν σε άλλες χώρες. «Βεβαιότατα» μου απάντησε. «Γιατί δεν τις βάζετε; Να ψάξετε να βρείτε τα κριτήρια – και αν τα πληρούν αυτά τα κριτήρια πρέπει να μπουν» ανέφερε ο κ. Μπεριάτος και συμπλήρωσε:
«Υπήρχε μια ένσταση από τον προϊστάμενό μου τον κ. Στρόμπλο, ότι αυτό θα άλλαζε και το ΑΕΠ, – και πως πρέπει να υπολογιστεί και το ΑΕΠ σαν παρονομαστής ταυτόχρονα, για να μην υπάρχει μια ανισομετρία. Σε αυτή την ένσταση του κ. Στρόμπλου ο κ. Ascoli ήταν κατηγορηματικός, γιατί σύμφωνα με τα μεθοδολογικά κριτήρια που τηρεί η Eurostat, αυτά ανεξάρτητα από το Α.Ε.Π., πρέπει να μπουν».
15 ΜΑΡΤΊΟΥ 2012
Μπεριάτος: Υπάρχει μονάχα μία μεθοδολογία αποτύπωσης των στατιστικών στοιχείων
Την διαβεβαίωση πως δεν υπήρξε πολιτική παρέμβαση στις εργασίες της Στατιστικής Υπηρεσίας και της διαδόχου ΕΛΣΤΑΤ, για την αναθεώρηση των στοιχείων του ελλείμματος προς τα πάνω, έδωσε ενώπιον της Εξεταστικής Επιτροπής της Βουλής για τα δημοσιονομικά στοιχεία του 2009, ο Σταύρος Μπεριάτος, τμηματάρχης Γενικής Κυβέρνησης και Χρηματοοικονομικών Λογαριασμών της ΕΛΣΤΑΤ, μέχρι τον Δεκέμβριο του 2010. Ο κ. Μπεριάτος, τόνισε επίσης πως υπάρχει μονάχα μία μεθοδολογία αποτύπωσης των στατιστικών στοιχείων, την οποία «δεν μπορεί να αλλάξει, ούτε ο πρωθυπουργός».
Στο ίδιο πλαίσιο και ερωτηθείς σχετικά, εκτίμησε «ως άτομο», πως η πρόβλεψη ελλείμματος 6% που είχε ανακοινώσει η ΕΛΣΤΑΤ την 2/10/2009 υπό την υπουργία του Γ. Παπαθανασίου, ήταν υποεκτιμημένη – ενώ αποδέχθηκε και το πόρισμα των συναδέλφων του κ.κ. Μανεσιώτη και Μαλφούσια του Ιανουαρίου του 2010, πως τα στοιχεία της ίδιας πρόβλεψης «δεν ήσαν πραγματικά».
Από την άλλη, δεδομένου ότι ο ίδιος μετείχε στις συσκέψεις που συγκάλεσε ο Γ. Παπακωνσταντίνου λίγες μέρες αργότερα, από τις οποίες διατυπώθηκε η νέα πρόβλεψη ελλείμματος ύψους 12,4%, ο κος Μπεριάτος ανέφερε πως «εμείς έπρεπε να ξαναστείλουμε σύμφωνα με τις εντολές, ένα καινούργιο EDP (σ.σ. πίνακα δεδομένων στο πλαίσιο της Διαδικασίας Υπερβολικού Ελλείμματος) βασιζόμενο σε καινούργια στοιχεία, που ήθελε η καινούργια πολιτική ηγεσία να εκφράσει».
Τα νέα αυτά στοιχεία, συλλεγμένα και ταξινομημένα από «υπηρεσιακούς παράγοντες του Γενικού Λογιστηρίου και της Τράπεζας της Ελλάδος», αναθεωρούσαν και δεδομένα του 2008 που είχαν σταλεί στην Eurostat από την προηγούμενη κυβέρνηση και οδηγούσαν σε δύο διαφορετικές εκτιμήσεις για το έλλειμμα, (12,4% και 14,6%), απ’ τις οποίες επελέγη τελικώς η μικρότερη,«από φόβο υπερεκτίμησης». Ακολουθεί η στενή εποπτεία της Eurostat:
«Εμείς βγάζουμε το έλλειμμα κάτω από ορισμένη μεθοδολογία, και ειδικά στις αρχές του 2010, κάτω από την άμεση επίβλεψη-επιτήρηση – ας μην το λέω αυτό – με την άμεση συνεργασία με την Eurostat» ανέφερε ο κ. Μπεριάτος. «Αυτή η διαδικασία από το 13,7% στο 15,4%, έγινε πάντα σε συνεργασία με τις αρμόδιες αρχές της Eurostat, οι οποίες ήταν σε καθημερινή σχεδόν βάση. Πώς το εννοώ; Υπήρχαν συνεχείς επισκέψεις. Καθημερινά η Eurostat μας ρώταγε για συγκεκριμένα στοιχεία και απαντούσαμε γραπτώς. Μας ζητούσε αναλυτικά λογαριασμούς εταιρειών που θα έπρεπε ή δεν θα έπρεπε να συμπεριληφθούν, ισολογισμούς που στείλαμε».
Με τον διορισμό του Ανδρέα Γεωργίου επικεφαλής της ΕΛΣΤΑΤ, η διαδικασία γίνεται ακόμα μεθοδικότερη:
«Ο κύριος Γεωργίου μας ρωτούσε αν αυτά τα πράγματα που λέει η EUROSTAT εκτελούνται ή όχι, μας καθόριζε κάποιες συγκεκριμένες ημερομηνίες όπου έπρεπε να εκτελεστούν και ρώταγε αν κάναμε τα πρέποντα σε δεδομένες χρονικές στιγμές» ανέφερε ο μάρτυρας. Με εντατική εργασία μεταξύ Ιουλίου και Νοεμβρίου, δουλειά τα Σαββατοκύριακα, περιορισμό των θερινών αδειών και ενίσχυση με άλλους υπαλλήλους της Διεύθυνσης Εθνικών Λογαριασμών της ΕΛΣΤΑΤ, 17 ΔΕΚΟ εξετάζονται και εντάσσονται στους φορείς της γενικής κυβέρνησης, ανεβάζοντας το έλλειμμα κατά 0,74%. «Να μην ξεχνάμε, πως αν δεν στέλναμε αυτά τα στοιχεία, δεν θα είχαν αρθεί οι επιφυλάξεις της Eurostat, με συνέπεια να είχαμε πάλι πρόβλημα σαν χώρα» ανέφερε ο κος Μπεριάτος.
Ερωτηθείς σχετικά, ο μάρτυρας ανέφερε πως «εξ όσων γνωρίζω, κανένα πολιτικό πρόσωπο δεν παρενέβη στη διαμόρφωση του ελλείμματος από το 13,6% στο 15,4%», ενώ αργότερα η διαβεβαίωσή του υπήρξε ακόμα πιο κατηγορηματική: «Κατηγορηματικά, ούτε από τον επικεφαλής της Eurostat ούτε από κανένα πολιτικό πρόσωπο υπήρξε παρέμβαση προκειμένου να ενταχθούν οι ΔΕΚΟ πάση θυσία στο έλλειμμα». Ωστόσο, σε άλλο σημείο της κατάθεσής του, ο κος Μπεριάτος περιέγραψε πιέσεις του επικεφαλής της Διεύθυνσης Δημοσίων Οικονομικών της Eurostat, Λούκα ‘Ασκολι, για την ένταξη των αστικών συγκοινωνιών:
«Σε μια επίσκεψη τον Ιούνιο του 2010, είχε έρθει ο κ. Ascoli και μας έθεσε το ερώτημα «γιατί δεν μπαίνουν οι αστικές συγκοινωνίες». Ρώτησα αν μπαίνουν σε άλλες χώρες. «Βεβαιότατα» μου απάντησε. «Γιατί δεν τις βάζετε; Να ψάξετε να βρείτε τα κριτήρια – και αν τα πληρούν αυτά τα κριτήρια πρέπει να μπουν» ανέφερε ο κ. Μπεριάτος και συμπλήρωσε:
«Υπήρχε μια ένσταση από τον προϊστάμενό μου τον κ. Στρόμπλο, ότι αυτό θα άλλαζε και το ΑΕΠ, – και πως πρέπει να υπολογιστεί και το ΑΕΠ σαν παρονομαστής ταυτόχρονα, για να μην υπάρχει μια ανισομετρία. Σε αυτή την ένσταση του κ. Στρόμπλου ο κ. Ascoli ήταν κατηγορηματικός, γιατί σύμφωνα με τα μεθοδολογικά κριτήρια που τηρεί η Eurostat, αυτά ανεξάρτητα από το Α.Ε.Π., πρέπει να μπουν».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου