Καλή Σαρακοστή EVERYBODY
«…….Μασκαρά, γκρέκο μασκαρά...»...[1]
Λαέρτης ο Πύλιος
Χωρίς πρόλογο: Μιας και βρισκόμαστε στις αποκριές, πλησιάζει η καθαρά Δευτέρα, η μεγάλη γιορτή των μασκαράδων, όπου βεβαίως, βεβαίως κατά Αριστοφάνειον Ευαγγέλιον: “Εστίν μουν παρωδίαν αναπαράστασις πράξεος μεγάλης και γελοίας, μέγεθος μη εχούσης, χυδαίω λόγω, χωρίς εκάστο των παρατράγουδων εν τοις ηλιθίοις, σουργελώντων και ου δια θεωρίας, δι ελαίου και φθόνου ρεζιλεύουσα των τοιούτων κατινισμάτων με γέλωτα” [2]. Εκών άκων, στην εν λόγω γιορτή υπάρχει η έμφυτη φιλοπαικτική διάθεση του ανθρώπου για περιγελαστικές, σκωπτικές διηγήσεις (σατυρικά στιχάκια, Λουπερκάλια, γεφυρισμοί, «το εξ αμάξης»[3]). Ειρήσθω εν παρόδω, ο λαός έμμετρα διακωμωδεί ατομικές-ηθικές ατέλειες ή επικρίνει κοινωνικοπολιτικές αδικίες. Πολλώ μάλλον, κατακρίνει παρεκτροπές από το γραπτό και άγραφο ηθικό νόμο ή από τις κρατούσες αντιλήψεις, καθόσον τα αποκριάτικα τραγούδια με τους ευρηματικούς λαϊκούς στίχους, σε συνδυασμό με το μασκάρεμα δίνουν τη δυνατότητα ελεύθερης έκφρασης. Θυμίζω ότι οι ημέρες των αποκριών είναι έθιμο να φοράμε μάσκες για να γελάμε με την εμφάνιση αλλά κυρίως με τη συμπεριφορά. ... έτσι λοιπόν οι απόκριες εκτός των άλλων, είναι ο παράδεισος για κάθε μασκαρά και είναι πολλοί, παναθεμά τους, σ΄αυτόν τον «χρεμύλο» δήμο της υποκρισίας και της λαμογιάς. Μυστικό όπλο όλων των μασκαράδων είναι η σερπαντίνα και ο χαρτοπόλεμος.
Στο καρναβάλι του δήμου μας, είναι φανερό ότι, στη μεγάλη πλειοψηφία τους
οι επιφανείς και μη, μπορούν να μασκαρευτούν ως: δεξιοί, αριστεροί, ναρκισσογαντάκιδες, σκαντζόχοιροι , αφρικανοί, ανθυποκλητήρες με τα κοκοσαίνια τους, δουλικά, τσιφτεντελοκουνίστρες, κοτρωνοκαρβελάδες, πουλοβασιλειάδες, τσουτσέκια, κόπανοι, τρόμπες, χλιμίτζουρες, λιγούριδες, μαλακοπίτουρες, χλέμπουρες, Ποκαχόντας, αγροτοσοσιαλιστές, Ζορό, Σταλινικές χήρες, πατριώτες με φέσι και φουστανέλα, επιχειρηματίες, χιουμορίστες, καραγκιόζηδες, οι οποίοι άνετοι και χωρίς καμιά ντροπή κυκλοφορούν άνετα ανάμεσα μας, χωρίς να νοιάζονται για τις φάτσες τους , αλλά με φαρισαϊκά σχήματα ή με “πουστιές” προσπαθούν να αποσπάσουν εμμέσως τα επιδιωκόμενα και να οδηγήσουν την διακυβέρνηση του «χρεμύλου» δήμου αλλά και τα δημοτικά και κοινοτικά διαμερίσματα σε καταστάσεις φτώχιας και αφασίας. Επομένως οι Αποκριές στο δήμο μας αποτελούν σταθμό ευχαρίστησης, όαση στο βιολογικό μας κύκλο με τα σατιρικά λαϊκά τραγούδια- στιχάκια, όπως τα παρακάτω:
Έλα στη Πύλο κι εσύ στους μασκαράδες
Θα βρεθούνε εκεί όλοι οι κερατάδες
Θα χορεύουν οι νυφάδες,
Στη πλατεία σαν τις παλιοφοράδες
'δεν έχουμε λεπτά, να πάμε ποθενά, τσιρμπόμ-τσιρμπόν.. τσιρμπόμ ',.
Στη Χώρα με τις τεστοστερόνες
Και τους ντοτόρο-κοτρώνες
Θα χορεύουν οι γαμπροί,
σαν τα γίδια στο μαντρί
'δεν έχουμε λεπτά, να πάμε ποθενά, τσιρμπόμ-τσιρμπόν.. τσιρμπόμ ',.
Στη Μεθώνη στο γάμο του κουτρούλη
Θα χορέψει του ψαλίδι το μανούλι
Θα χορέψουν τα κορίτσια,
σαν αρνάκια, σαν κατσίκια
'δεν έχουμε λεπτά, να πάμε ποθενά, τσιρμπόμ-τσιρμπόν.. τσιρμπόμ '
Στη Κορώνη τοίχο-τοίχο
Θα την βρεις μ’ ένα φίλο,
Θα χορέψουν στο κάστρο οι καλογριές,
Ως μανάρες με προβιές
'δεν έχουμε λεπτά, να πάμε ποθενά, τσιρμπόμ-τσιρμπόν.. τσιρμπόμ '
Στα Χιλιοχώρια 'Ασπρο, μαύρο, κόκκινο της νανοκουνιστρούς το κόσκινο,
Θα χορεύει στα πλατάνια η γριά,
Και θα θέλει παντριά.
'δεν έχουμε λεπτά, να πάμε ποθενά, τσιρμπόμ-τσιρμπόν.. τσιρμπόμ ',.
Στου Βλαχόπουλου όλοι ξηγιόνται
Σπάνε στα γέλια όλοι κουνιόνται
Έλα θα έχουν πρέζα να πρεζάρουν
Και χασίσι να φουμάρουν
'δεν έχουμε λεπτά, να πάμε ποθενά, τσιρμπόμ-τσιρμπόν.. τσιρμπόμ '
''Ελα κι΄εσύ Αφρικανέ,
στου κόκορα το καφενέ ,
μαζί με τον ανθυποκλητήρα
Το φθόνο κωλοχαρακτήρα
'δεν έχουμε λεπτά, να πάμε ποθενά, τσιρμπόμ-τσιρμπόν.. τσιρμπόμ ',.
''Φτάνουν και ο Νάρκισσος με το Φρατζολά
που σου παίρνουν τον παρά,
Ένα από τα αταιριαστά ζευγάρια
του Τραμπολίνι τα ζαγάρια!''.
'δεν έχουμε λεπτά, να πάμε ποθενά, τσιρμπόμ-τσιρμπόν.. τσιρμπόμ ',.
Περιμένουν την μεγάλη ζάλη
εκεί κάτω στο ακρογιάλι,
Με το βασιλικό κοκοσαίνι
Καταφτάνουν και οι εχίνοι
'δεν έχουμε λεπτά, να πάμε ποθενά, τσιρμπόμ-τσιρμπόν.. τσιρμπόμ ',.
Για σου Σπουδαρχίδη σίαλε
Νάρκισσε καρνάβαλε
Που μας σπαταλάς τους παράδες
με τους όμοιους μασκαράδες
'δεν έχουμε λεπτά, να πάμε ποθενά, τσιρμπόμ-τσιρμπόν.. τσιρμπόμ ',.
Αβάντι μωρέ καρνάβαλε
πολιτικάντι παρασάνταλε
Μας έβγαλες τα δόντια
Με τα δημοτικά σου γλέντια
'δεν έχουμε λεπτά, να πάμε ποθενά, τσιρμπόμ-τσιρμπόν.. τσιρμπόμ ',.
Παράτα Πελλάνα καθετί
Και εξύμνησε τα κομφετί
Την χύτευση με το άγριο φίκι-φίκι
Τις αποκριές με το μασκαραλίκι
'δεν έχουμε λεπτά, να πάμε ποθενά, τσιρμπόμ-τσιρμπόν.. τσιρμπόμ ',.
Τουρέβινθε στη Πύλο στη γιορτή
σου την κάνουνε γδαρτή
Των δημοκοπιδίων η φυλή
Την μεγάλη σου ψωλή
'δεν έχουμε λεπτά, να πάμε ποθενά, τσιρμπόμ-τσιρμπόν.. τσιρμπόμ ',.
Αντί επιλόγου: Συνδημότες Τουρέβινθοι, συνδημότισσες Πελλάνες ή Φακλάνες, σε λίγο θα σημάνουν οι λαγάνες …..έρχεται η «καθαρά» Δευτέρα … «Ας γελάμε κι ας πηδάμε για να λεν πως δεν πεινάμε»….ξαμοληθείτε λοιπόν, με το τραγούδι του Γιάννη Μηλιώκα :«Μάτσο αμάκα καπιτάλε, σκάρτο, τανάλια, πολιτσία, φράγκο, ρεζέρβα, φαλιμέντο περκέ μαντζάρε σοσιαλίστε κομπανία, φράγκο, ρεζέρβα, φαλιμέντο, περκέ μαντζάρε σοσιαλίστε κομπανία, Μασκαρά, γκρέκο μασκαρά...», στις μουσικοχορευτικές εκδηλώσεις, φανείτε κοσμικοί, χορέψτε μια μαζούρκα, μια πόλκα, μια γιάνκα, ένα συρτό, ένα τσάμικο, ένα καλαματιανό εν ανάγκη, απολαύστε το πέταγμα του χαρταετού και τα φετινά κούμουλα, ώστε να απομακρυνθείτε από την βρώμα και δυσωδία των «κομματοσκωλήκων» και να ατσαλωθείτε με κουράγιο, για να περάσετε με αξιοπρέπεια την σκληρή λιτότητα που μας έχουν επιβάλλει, μαζί με την χριστιανική νηστεία. Καλή Σαρακοστή EVERYBODY.
Πηγές:
[1] www.youtube.com/watch?v=jV_rDJNtq88 «Γκρέκο Μασκαρά»
από τον Γιάννη Μηλιώκα
[2] frikipaideia.wikia.com/wiki/Παρωδία
[3] el.wiktionary.org/wiki/εξ_αμάξης Εξ αμάξης < αρχαία ελληνική (η φράση προήλθε από τη συνήθεια που είχαν οι γυναίκες, που επέστρεφαν από τα Ελευσίνια Μυστήρια πάνω σε άμαξες, να κάνουν σχόλια στους περαστικούς με περιπαικτικά, καυστικά ακόμα και υβριστικά λόγια)
[4]http://gym-koutsel.ioa.sch.gr/docs/SATIRICGR.doc.
«…….Μασκαρά, γκρέκο μασκαρά...»...[1]
Λαέρτης ο Πύλιος
Χωρίς πρόλογο: Μιας και βρισκόμαστε στις αποκριές, πλησιάζει η καθαρά Δευτέρα, η μεγάλη γιορτή των μασκαράδων, όπου βεβαίως, βεβαίως κατά Αριστοφάνειον Ευαγγέλιον: “Εστίν μουν παρωδίαν αναπαράστασις πράξεος μεγάλης και γελοίας, μέγεθος μη εχούσης, χυδαίω λόγω, χωρίς εκάστο των παρατράγουδων εν τοις ηλιθίοις, σουργελώντων και ου δια θεωρίας, δι ελαίου και φθόνου ρεζιλεύουσα των τοιούτων κατινισμάτων με γέλωτα” [2]. Εκών άκων, στην εν λόγω γιορτή υπάρχει η έμφυτη φιλοπαικτική διάθεση του ανθρώπου για περιγελαστικές, σκωπτικές διηγήσεις (σατυρικά στιχάκια, Λουπερκάλια, γεφυρισμοί, «το εξ αμάξης»[3]). Ειρήσθω εν παρόδω, ο λαός έμμετρα διακωμωδεί ατομικές-ηθικές ατέλειες ή επικρίνει κοινωνικοπολιτικές αδικίες. Πολλώ μάλλον, κατακρίνει παρεκτροπές από το γραπτό και άγραφο ηθικό νόμο ή από τις κρατούσες αντιλήψεις, καθόσον τα αποκριάτικα τραγούδια με τους ευρηματικούς λαϊκούς στίχους, σε συνδυασμό με το μασκάρεμα δίνουν τη δυνατότητα ελεύθερης έκφρασης. Θυμίζω ότι οι ημέρες των αποκριών είναι έθιμο να φοράμε μάσκες για να γελάμε με την εμφάνιση αλλά κυρίως με τη συμπεριφορά. ... έτσι λοιπόν οι απόκριες εκτός των άλλων, είναι ο παράδεισος για κάθε μασκαρά και είναι πολλοί, παναθεμά τους, σ΄αυτόν τον «χρεμύλο» δήμο της υποκρισίας και της λαμογιάς. Μυστικό όπλο όλων των μασκαράδων είναι η σερπαντίνα και ο χαρτοπόλεμος.
Στο καρναβάλι του δήμου μας, είναι φανερό ότι, στη μεγάλη πλειοψηφία τους
οι επιφανείς και μη, μπορούν να μασκαρευτούν ως: δεξιοί, αριστεροί, ναρκισσογαντάκιδες, σκαντζόχοιροι , αφρικανοί, ανθυποκλητήρες με τα κοκοσαίνια τους, δουλικά, τσιφτεντελοκουνίστρες, κοτρωνοκαρβελάδες, πουλοβασιλειάδες, τσουτσέκια, κόπανοι, τρόμπες, χλιμίτζουρες, λιγούριδες, μαλακοπίτουρες, χλέμπουρες, Ποκαχόντας, αγροτοσοσιαλιστές, Ζορό, Σταλινικές χήρες, πατριώτες με φέσι και φουστανέλα, επιχειρηματίες, χιουμορίστες, καραγκιόζηδες, οι οποίοι άνετοι και χωρίς καμιά ντροπή κυκλοφορούν άνετα ανάμεσα μας, χωρίς να νοιάζονται για τις φάτσες τους , αλλά με φαρισαϊκά σχήματα ή με “πουστιές” προσπαθούν να αποσπάσουν εμμέσως τα επιδιωκόμενα και να οδηγήσουν την διακυβέρνηση του «χρεμύλου» δήμου αλλά και τα δημοτικά και κοινοτικά διαμερίσματα σε καταστάσεις φτώχιας και αφασίας. Επομένως οι Αποκριές στο δήμο μας αποτελούν σταθμό ευχαρίστησης, όαση στο βιολογικό μας κύκλο με τα σατιρικά λαϊκά τραγούδια- στιχάκια, όπως τα παρακάτω:
Έλα στη Πύλο κι εσύ στους μασκαράδες
Θα βρεθούνε εκεί όλοι οι κερατάδες
Θα χορεύουν οι νυφάδες,
Στη πλατεία σαν τις παλιοφοράδες
'δεν έχουμε λεπτά, να πάμε ποθενά, τσιρμπόμ-τσιρμπόν.. τσιρμπόμ ',.
Στη Χώρα με τις τεστοστερόνες
Και τους ντοτόρο-κοτρώνες
Θα χορεύουν οι γαμπροί,
σαν τα γίδια στο μαντρί
'δεν έχουμε λεπτά, να πάμε ποθενά, τσιρμπόμ-τσιρμπόν.. τσιρμπόμ ',.
Στη Μεθώνη στο γάμο του κουτρούλη
Θα χορέψει του ψαλίδι το μανούλι
Θα χορέψουν τα κορίτσια,
σαν αρνάκια, σαν κατσίκια
'δεν έχουμε λεπτά, να πάμε ποθενά, τσιρμπόμ-τσιρμπόν.. τσιρμπόμ '
Στη Κορώνη τοίχο-τοίχο
Θα την βρεις μ’ ένα φίλο,
Θα χορέψουν στο κάστρο οι καλογριές,
Ως μανάρες με προβιές
'δεν έχουμε λεπτά, να πάμε ποθενά, τσιρμπόμ-τσιρμπόν.. τσιρμπόμ '
Στα Χιλιοχώρια 'Ασπρο, μαύρο, κόκκινο της νανοκουνιστρούς το κόσκινο,
Θα χορεύει στα πλατάνια η γριά,
Και θα θέλει παντριά.
'δεν έχουμε λεπτά, να πάμε ποθενά, τσιρμπόμ-τσιρμπόν.. τσιρμπόμ ',.
Στου Βλαχόπουλου όλοι ξηγιόνται
Σπάνε στα γέλια όλοι κουνιόνται
Έλα θα έχουν πρέζα να πρεζάρουν
Και χασίσι να φουμάρουν
'δεν έχουμε λεπτά, να πάμε ποθενά, τσιρμπόμ-τσιρμπόν.. τσιρμπόμ '
''Ελα κι΄εσύ Αφρικανέ,
στου κόκορα το καφενέ ,
μαζί με τον ανθυποκλητήρα
Το φθόνο κωλοχαρακτήρα
'δεν έχουμε λεπτά, να πάμε ποθενά, τσιρμπόμ-τσιρμπόν.. τσιρμπόμ ',.
''Φτάνουν και ο Νάρκισσος με το Φρατζολά
που σου παίρνουν τον παρά,
Ένα από τα αταιριαστά ζευγάρια
του Τραμπολίνι τα ζαγάρια!''.
'δεν έχουμε λεπτά, να πάμε ποθενά, τσιρμπόμ-τσιρμπόν.. τσιρμπόμ ',.
Περιμένουν την μεγάλη ζάλη
εκεί κάτω στο ακρογιάλι,
Με το βασιλικό κοκοσαίνι
Καταφτάνουν και οι εχίνοι
'δεν έχουμε λεπτά, να πάμε ποθενά, τσιρμπόμ-τσιρμπόν.. τσιρμπόμ ',.
Για σου Σπουδαρχίδη σίαλε
Νάρκισσε καρνάβαλε
Που μας σπαταλάς τους παράδες
με τους όμοιους μασκαράδες
'δεν έχουμε λεπτά, να πάμε ποθενά, τσιρμπόμ-τσιρμπόν.. τσιρμπόμ ',.
Αβάντι μωρέ καρνάβαλε
πολιτικάντι παρασάνταλε
Μας έβγαλες τα δόντια
Με τα δημοτικά σου γλέντια
'δεν έχουμε λεπτά, να πάμε ποθενά, τσιρμπόμ-τσιρμπόν.. τσιρμπόμ ',.
Παράτα Πελλάνα καθετί
Και εξύμνησε τα κομφετί
Την χύτευση με το άγριο φίκι-φίκι
Τις αποκριές με το μασκαραλίκι
'δεν έχουμε λεπτά, να πάμε ποθενά, τσιρμπόμ-τσιρμπόν.. τσιρμπόμ ',.
Τουρέβινθε στη Πύλο στη γιορτή
σου την κάνουνε γδαρτή
Των δημοκοπιδίων η φυλή
Την μεγάλη σου ψωλή
'δεν έχουμε λεπτά, να πάμε ποθενά, τσιρμπόμ-τσιρμπόν.. τσιρμπόμ ',.
Αντί επιλόγου: Συνδημότες Τουρέβινθοι, συνδημότισσες Πελλάνες ή Φακλάνες, σε λίγο θα σημάνουν οι λαγάνες …..έρχεται η «καθαρά» Δευτέρα … «Ας γελάμε κι ας πηδάμε για να λεν πως δεν πεινάμε»….ξαμοληθείτε λοιπόν, με το τραγούδι του Γιάννη Μηλιώκα :«Μάτσο αμάκα καπιτάλε, σκάρτο, τανάλια, πολιτσία, φράγκο, ρεζέρβα, φαλιμέντο περκέ μαντζάρε σοσιαλίστε κομπανία, φράγκο, ρεζέρβα, φαλιμέντο, περκέ μαντζάρε σοσιαλίστε κομπανία, Μασκαρά, γκρέκο μασκαρά...», στις μουσικοχορευτικές εκδηλώσεις, φανείτε κοσμικοί, χορέψτε μια μαζούρκα, μια πόλκα, μια γιάνκα, ένα συρτό, ένα τσάμικο, ένα καλαματιανό εν ανάγκη, απολαύστε το πέταγμα του χαρταετού και τα φετινά κούμουλα, ώστε να απομακρυνθείτε από την βρώμα και δυσωδία των «κομματοσκωλήκων» και να ατσαλωθείτε με κουράγιο, για να περάσετε με αξιοπρέπεια την σκληρή λιτότητα που μας έχουν επιβάλλει, μαζί με την χριστιανική νηστεία. Καλή Σαρακοστή EVERYBODY.
Πηγές:
[1] www.youtube.com/watch?v=jV_rDJNtq88 «Γκρέκο Μασκαρά»
από τον Γιάννη Μηλιώκα
[2] frikipaideia.wikia.com/wiki/Παρωδία
[3] el.wiktionary.org/wiki/εξ_αμάξης Εξ αμάξης < αρχαία ελληνική (η φράση προήλθε από τη συνήθεια που είχαν οι γυναίκες, που επέστρεφαν από τα Ελευσίνια Μυστήρια πάνω σε άμαξες, να κάνουν σχόλια στους περαστικούς με περιπαικτικά, καυστικά ακόμα και υβριστικά λόγια)
[4]http://gym-koutsel.ioa.sch.gr/docs/SATIRICGR.doc.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου