«Πλάτη» για δάνειο 200 εκατ. ευρώ στην Ολυμπία Οδό βάζει το Δημόσιο
Ψηφίζονται σήμερα από τη Βουλή οι αναθεωρημένες συμβάσεις για τους τέσσερις αυτοκινητοδρόμους
Από την Ολομέλεια της Βουλής αναμένεται να ψηφιστούν σήμερα οι αναθεωρημένες συμβάσεις παραχώρησης για τους τέσσερις αυτοκινητοδρόμους, με τους οποίους η κυβέρνηση βάζει σε τροχιά επανεκκίνησης τα μεγάλα οδικά έργα με τεράστιο κόστος αλλά με την ελπίδα της αναθέρμανσης της ελληνικής οικονομίας. Θα ακολουθήσει η αναθεώρηση της σύμβασης παραχώρησης για το Μορέα (Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα), προκειμένου το δημόσιο να μπει εγγυητής του δανείου που έχει χορηγήσει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων αλλά και να ενισχύσει χρηματοδοτικά τον οδικό άξονα που όπως φαίνεται θα ακολουθήσει τον δρόμο των άλλων παραχωρήσεων μολονότι δεν ανήκει στα μπλοκαρισμένα έργα. Σύμφωνα με πρόσφατη απόφαση του υπουργού Υποδομών κ. Μιχάλη Χρυσοχοίδη, εγκρίθηκε ο χρηματοικονομικός σύμβουλος που εντός του επόμενου τριμήνου και έναντι αμοιβής 50.000 ευρώ θα καταθέσει στην ΕΕ την επικαιροποιημένη μελέτη κόστους –οφέλους και την επικαιροποιημένη αίτηση χρηματοδοτικής ενίσχυσης λόγω αλλαγής του χρηματοοικονομικού μοντέλου του έργου που συνδέεται με τις μελλοντικές ροές εσόδων από τα διόδια κατά το στάδιο λειτουργίας.Πρόκειται για μια απαίτηση της ΕΤΕπ που ξεκίνησε από τις πολύ δυσμενείς προβλέψεις για την κυκλοφορία των οχημάτων στον Μορέα τα επόμενα χρόνια και εξελίσσεται σε μεγάλο πονοκέφαλο για την χρηματοδότηση των έργων καθώς κατόπιν πιέσεων της το Δημόσιο θα βάλει πλάτη και στο δάνειο για την Ολυμπία Οδό που κατασκευάζει την Κορίνθου-Πατρών. Σύμφωνα με τροπολογία που κατατέθηκε τις προηγούμενες μέρες στην βουλή το δημόσιο θα μπει εγγυητής για δάνειο 200 εκ. ευρώ που έχει συνάψει ο παραχωρησιούχος με την ΕΤΕπ (πρόκειται για τις ισχυρότερες τεχνικές εταιρείες της ευρωπαϊκής αλλά και ελληνικής ελίτ των κατασκευών όπως τις Vinci, Hochtief, Άκτωρ, J&P Άβαξ, ΓΕΚ-Τέρνα), εξέλιξη που επιβεβαιώνει για άλλη μια φορά την γενικευμένη άποψη για γενναία επιχορήγηση των έργων από την πολιτεία αλλά και την σαφή πρόβλεψη για πιθανή εκδήλωση αδυναμίας των εργολάβων να ξεχρεώσουν τα δάνεια. Είναι χαρακτηριστικό άλλωστε ότι το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους έχει εκτιμήσει ότι το κόστος της επιβάρυνσης που θα έχει το ελληνικό δημόσιο για να καλύψει τις υποχρεώσεις των εργολάβων σε τρέχουσες τιμές ανέρχεται στα 3,7 δις. ευρώ ή σε 7,5 δις. ευρώ κατά την περίοδο της παραχώρησης.
Με βάση την αναθεωρημένη σύμβαση το χρηματοδοτικό κενό για την Ολυμπία Οδό ανέρχεται σε 250 εκ. ευρώ ενώ η κατασκευή θα ξεπεράσει τα 2,1 δισ, ευρώ από περίπου 2,8 δισ. ευρώ που ήταν ο αρχικός προϋπολογισμός. Όπως έχει ανακοινώσει ο υπουργός Υποδομών, μέσα στο α΄εξάμηνο του 2014 θα προκηρυχθεί ως δημόσιο έργο με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ το τμήμα από την Πάτρα έως τον Πύργο. Στο τμήμα Πάτρα-Πύργος -Τσακώνα έχουν συντελεστεί απαλλοτριώσεις και έχουν κατασκευαστεί ήδη έργα ύψους 100 εκατ. ευρώ. Το κομμάτι που θα γίνει ως δημόσιο θα προκηρυχθεί με προϋπολογισμό 300 εκατ. ευρώ και θα συμπεριλάβει και το τμήμα από Καλό Νερό -Τσακώνα. Δεν θα κατασκευαστεί λόγω περιβαλλοντικών προβλημάτων το τμήμα Πύργος – Καλό Νερό, όπου οι εργασίες θα περιοριστούν στη βελτίωση του υφιστάμενου δικτύου. Η κοινοπραξία είχε εισπράξει μέχρι τα τέλη του 2012 από τα διόδια 308 εκατ. ευρώ ενώ μέχρι τα τέλη του 2015 υπολογίζεται ότι θα έχει λάβει άλλα 191 εκατ. ευρώ.
Με την ψήφιση των αναθεωρημένων συμβάσεων από την βουλή και την δημοσίευσή τους στο ΦΕΚ, οι συμβάσεις των οδικών έργων θα σταλούν στην ΕΕ προκειμένου να εκταμιευτούν άμεσα οι πόροι ή τμήμα αυτών από το ΕΣΠΑ με στόχο να ξεκινήσει η πρώτη φάση των εντατικών εργασιών προς τα τέλη Φεβρουαρίου.
Πηγή:newmoney.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου