"Η Καλαμάτα μέσα από το φακό του Χρήστου Αλειφέρη 1937-1974" (φωτογραφίες)Γράφτηκε από την Γιούλα Σαρδέλη
Καρέ καρέ ξεδιπλώνεται η νεότερη ιστορία της μεσσηνιακής πρωτεύουσας στο νέο λεύκωμα (το 10ο κατά σειρά) των Γενικών Αρχείων του Κράτους Νομού Μεσσηνίας, με τίτλο "Η Καλαμάτα μέσα από το φακό του Χρήστου Αλειφέρη 1937-1974", το οποίο παρουσιάστηκε χθες το μεσημέρι στα γραφεία των ΓΑΚ στο Ιστορικό Κέντρο.
Την έκδοση επιμελήθηκαν η Αναστασία Μηλίτση-Νίκα και η Σταυρούλα Βερράρου.
Η προϊσταμένη των ΓΑΚ Μεσσηνίας Αν. Μηλίτση ξεκίνησε λέγοντας πως το υλικό του βιβλίου προήλθε από το πολύ σημαντικό ανέκδοτο αρχείο του ερασιτέχνη φωτογράφου Χρήστου Αλειφέρη. Ο όγκος των φωτογραφιών ήταν μεγάλος, πρόκειται για 30.000 φιλμ αρνητικά και θετικά και 145 εικόνες σε γυάλινες πλάκες.
«Το υλικό το δώρισε στα ΓΑΚ ο γιος του Θανάσης, για να εμπλουτίσει τις μνήμες της πόλης, και για αυτό τον ευχαριστούμε θερμά. Μέσα από τις σελίδες του βιβλίου ξεδιπλώνεται ένα φωτορεπορτάζ από το 1937 ως το 1974, σε 270 ασπρόμαυρες φωτογραφίες οι οποίες δείχνουν τις πιο σημαντικές πολιτικές, κοινωνικές και πολιτιστικές στιγμές της ζωής του τόπου. Για να καταλήξουμε σε αυτές έγινε μια αυστηρή επιλογή, για να βρούμε τις εξελίξεις που σημάδεψαν την πόλη. Ολα τα γεγονότα φαίνονται σε χρονολογική σειρά» εξήγησε η Αναστασία Μηλίτση-Νίκα. Στη συνέχεια είπε πως ο αναγνώστης - μελετητής βλέπει στην έκδοση: Τα γεγονότα από το '30, τις τελετές υποδοχής της βασιλικής οικογένειας και του Ιωάννη Μεταξά, στιγμιότυπα από την περίοδο που ο ΕΑΜ ανέλαβε την εξουσία μετά την αποχώρηση των γερμανικών στρατευμάτων, θεατρικά της ΕΠΟΝ, συγκεντρώσεις, κηδείες ανταρτών. Οι νεότεροι θα δουν επίσης πώς ήταν παλιά η Καλαμάτα, τι μορφή είχαν τα κτήριά της, πότε άρχισε η οργανωμένη δόμηση, πώς ήταν οι πλατείες και τα περιβόλια που σήμερα αγνοούμε και πού υπήρχαν. Πιο ευχάριστες στιγμές δείχνουν οι φωτογραφίες από τις λιτανείες, τις παρελάσεις, τα "Ανθεστήρια", τα πολιτιστικά δρώμενα.
Οπως τόνισε ακόμη η προϊσταμένη των ΓΑΚ Μεσσηνίας, μέσα από το βιβλίο μπορούμε να δούμε ποια κομμάτια της παράδοσής μας διατηρούνται μέχρι σήμερα. Γι΄ αυτόν ακριβώς το λόγο σχολίασε πως η προσφορά του Χρήστου Αλειφέρη για τη μελέτη της ζωής της Καλαμάτας ήταν ανεκτίμητη. Κάλεσε μάλιστα και άλλους συλλέκτες, αν έχουν στην κατοχή τους ανάλογο αρχείο, να το δείξουν στα ΓΑΚ ώστε να καταγραφεί και να διασωθεί.
Στη συνέχεια της εκδήλωσης η δεύτερη επιμελήτρια της έκδοσης, η φιλόλογος Σταυρούλα Βερράρου, σημείωσε πως ήταν τιμή για την ίδια να εργαστεί στην ταξινόμηση του υλικού και στη δημιουργία του λευκώματος. «Για την έκδοση αυτή κάναμε και αποδελτίωση παλιών εφημερίδων της εποχής, όμως οι φωτογραφίες είναι που έχουν την ιδιαίτερη αξία, αφού μας δίνουν την εικόνα του παρελθόντος και των γεγονότων», πρόσθεσε.
Χορηγοί για την έκδοση -η οποία τελεί υπό την αιγίδα του υπουργείου Παιδείας- ήταν ο Δήμος Καλαμάτας, η Συνεταιριστική Τράπεζα Πελοποννήσου και το Επιμελητήριο Μεσσηνίας. Εχουν τυπωθεί 2.000 αντίτυπα, τα οποία θα διανεμηθούν σε φορείς, συλλόγους, βιβλιοθήκες και σε όλα τα σχολεία. Το λεύκωμα δεν θα διατεθεί στο εμπόριο.
* Πέραν των φωτογραφιών που περιλαμβάνονται στο λεύκωμα, υπάρχει ακόμη ένα πλήθος άλλων, και μάλιστα από την κρίσιμη περίοδο 1944-1945. Οπως πληροφορηθήκαμε, 264 φωτογραφίες από αυτές θα αναρτηθούν με υδατόσημο στην ιστοσελίδα των ΓΑΚ Μεσσηνίας μετά τις γιορτές των Χριστουγέννων. Επίσης, ολόκληρο το λεύκωμα θα αναρτηθεί στην ίδια ιστοσελίδα μετά το πρώτο εξάμηνο του 2014.
ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΧΡ. ΑΛΕΙΦΕΡΗ
Ο Χρήστος Αλειφέρης γεννήθηκε στη Μεσσήνη το 1913. Γιος του σταφιδέμπορου Αθανάσιου Δημ. Αλειφέρη και της Δήμητρας Λυμπεροπούλου από την Τρίπολη, μεγάλωσε σε ένα αστικό περιβάλλον και από νωρίς ανέπτυξε καλλιτεχνικές ευαισθησίες με αιχμή την αγάπη του για τη φωτογραφία. Το 1937 διορίστηκε υπάλληλος στην Τράπεζα Ελλάδος και εγκαταστάθηκε οριστικά στην Καλαμάτα. Νεοσύλλεκτος το καλοκαίρι του 1940, θα ζήσει το έπος του ελληνοϊταλικού πολέμου στα αλβανικά βουνά, φτάνοντας μέχρι την Κορυτσά. Η Κατοχή τον βρίσκει στην Καλαμάτα, εργαζόμενο πάντα στην Τράπεζα. Το 1949 νυμφεύθηκε την Ελένη Δημ. Δραγώνα, γόνο εμπορικής καλαματιανής οικογένειας με καταγωγή από τη Σέλιτσα. Απέκτησαν μαζί τρία παιδιά: τη Δήμητρα, την Εφη και το Θανάση. Αναμίχθηκε ενεργά στην πολιτιστική ζωή της πόλης. Χρημάτισε ταμίας της Λαϊκής Βιβλιοθήκης και πρόεδρος της Περιηγητικής Λέσχης Καλαμάτας. Από την τελευταία αυτή θέση συμμετείχε ενεργά στην προώθηση του θεσμού των "Ανθεστηρίων", τη δεκαετία του 1960. Πέθανε το 1989, αφήνοντας πίσω του ένα φωτογραφικό χρονικό μισού αιώνα.
Γ.Σαρ.
Ο Ιωάννης Μεταξάς στην ειδική εξέδρα που είχε στηθεί μπροστά από την ημιτελή οικία Καράμπελα, 25 Απριλίου 1939
Η παρέλαση άρχισε στις 4 μ.μ. Από το πρωί της ίδιας μέρας συνέρρεαν στη μεσσηνιακή πρωτεύουσα πλήθη «αγροτών, συνεταιρισμένων χωρικών και μελών της Νεολαίας της υπαίθρου, διά να μετάσχουν της μεγάλης παρελάσεως…»
Εφ. Σημαία, 26 Απριλίου 1939
Το Λιμενικό Ταμείο στη δυτική προκυμαία, 25 Ιανουαρίου 1939
Κτίζεται το Λιμενικό Ταμείο (πρόσθια όψη, προς νότο). Δύο τραμ διασταυρώνονται σε αυτό το σημείο.
Στις 25 Νοεμβρίου του ίδιου έτους η συγκοινωνία των τραμ τερματίζεται οριστικά.
Εφ. Σημαία, 29 Νοεμβρίου 1939
Το πάρκο του Λιμενικού Ταμείου στην οδό Κρήτης, 25 Ιουλίου 1940
Δημιουργήθηκε εκείνη περίπου την εποχή, όπως μαρτυρούν τα νεοφυτεμένα παρτέρια. Αριστερά, ο κάθετος άξονας της οδού Αριστομένους συναντά τον οριζόντιο της οδού Κρήτης. Σε δεύτερο πλάνο, διακρίνονται οι εγκαταστάσεις της Εταιρείας Οίνων και Οινοπνευμάτων (πρώην Ζάννου και Ρως).
Το στρατοδικείο του ΕΛΑΣ, 13 Σεπτεμβρίου 1944
Στις 13 Σεπτεμβρίου 1944 άρχισε η δίκη 28 ατόμων με την κατηγορία της εσχάτης προδοσίας. Το δικαστήριο στεγάστηκε αρχικά στη Λαϊκή Σχολή και την επόμενη μέρα μεταφέρθηκε στο κινηματοθέατρο «Τριανόν». Αργά τη νύχτα της 14ης Σεπτεμβρίου εκδόθηκε η απόφαση σύμφωνα με την οποία 19 από τους κατηγορουμένους καταδικάστηκαν σε θάνατο. Τρεις μέρες μετά οι καταδικασθέντες, ανάμεσα στους οποίους ήταν και ο πρώην δήμαρχος Ηλίας Καρατζάς, εκτελέστηκαν. Τα φωτογραφικά ντοκουμέντα αφορούν την πρώτη μέρα της δίκης. Στη φωτογραφία αριστερά, οι κατηγορούμενοι, συνοδευόμενοι από άνδρες του ΕΛΑΣ, εξέρχονται μετά τη δίκη από το κτήριο της Λαϊκής Σχολής.
Στα δεξιά, τα επτά μέλη του δικαστηρίου, τέσσερις στρατιωτικοί και τρεις λαϊκοί, φωτογραφίζονται στη δικαστική έδρα.
Εφ. Ελεύθερη Μεσσηνία, 14, 15, 17 Σεπτεμβρίου 1944, Ν. Ζερβή, Καλαμάτα - Κατοχή - Αντίσταση - Απελευθέρωση, Καλαμάτα 2007, τ. Στ', σ. 152-187
Το στρατοδικείο του ΕΛΑΣ, 13 Σεπτεμβρίου 1944
Στο εσωτερικό της Λαϊκής Σχολής. Ο όρθιος άνδρας με το πουκάμισο και το προτεταμένο χέρι είναι ο κατοχικός δήμαρχος Ηλίας Καρατζάς, κατηγορούμενος για προδοσία.
Εορτασμός της τρίτης επετείου από την ίδρυση του ΕΑΜ, 27 Σεπτεμβρίου 1944
Κόσμος ανεβαίνει την οδό Υπαπαντής, προς τον ομώνυμο μητροπολιτικό ναό, όπου θα τελεσθεί δοξολογία. Στο μέσο της πρώτης σειράς, τρίτος και τέταρτος από αριστερά, διακρίνονται οι Ωρίων (Γιάννης Μιχαλόπουλος), καπετάνιος της ΙΧ Ταξιαρχίας του ΕΛΑΣ, και Παναγιώτης Κωστόπουλος, αντισυνταγματάρχης και διοικητής της ΙΧ Ταξιαρχίας. Ο Κωστόπουλος βαδίζει με τη βοήθεια μπαστουνιού, καθώς είχε τραυματισθεί στην επιχείρηση κατάληψης της Καλαμάτας.
Στη φωτογραφία, κορίτσια μπροστά από τον μητροπολιτικό ναό της Υπαπαντής κρατούν στεφάνια που προορίζονται για τους τάφους των νεκρών ανταρτών στη Φραγκόλιμνα. Δίπλα στην είσοδο του ναού έχει τοιχοκολληθεί η επιγραφή «Κανένας νέος, νέα και αητόπουλο έξω από τις γραμμές της ΕΠΟΝ».
Ο Παναγιώτης Κανελλόπουλος στα γραφεία της ΕΑΜ-ΝΕΜ, 27 Σεπτεμβρίου 1944
Ο Παναγιώτης Κανελλόπουλος, ως αντιπρόσωπος της Κυβέρνησης Εθνικής Ενότητας, έφθασε στην Καλαμάτα το απόγευμα της ημέρας εορτασμού της επετείου ίδρυσης του ΕΑΜ και απηύθυνε χαιρετισμό στο συγκεντρωμένο πλήθος από τον εξώστη των γραφείων της ΕΑΜ-ΝΕΜ. Ο ερχομός του συμπίπτει με την αναστολή της δράσης των στρατοδικείων και τον τερματισμό των εκτελέσεων.
Μιχάλης Π. Λυμπεράτος, «Τα γερμανικά αντίποινα, τα Τάγματα Ασφαλείας και ο ΕΛΑΣ. Η περίπτωση της Κεντρικής και Νότιας Πελοποννήσου στην Κατοχή», στο Γιάννης Καρακατσιάνης (επιμ.), Νότια Πελοπόννησος, 1935-1950, εκδ. Αλφειός/Σύνδεσμος Φιλολόγων Μεσσηνίας, 2009, σ. 61-102
Στα γραφεία της ΕΑΜ-ΝΕΜ, 27 Σεπτεμβρίου 1944
Στην οικία Μασουρίδη στεγάστηκαν τα γραφεία της Νομαρχιακής Επιτροπής Μεσσηνίας του Εθνικού Απελευθερωτικού Μετώπου (ΕΑΜ-ΝΕΜ). Το πανό με το σύνθημα «Επιβίωση του Λαού. Λευτεριά-Λαοκρατία. ΕΑΜ» κοσμούσε την πρόσοψη του κτηρίου σε όλη τη διάρκεια της περιόδου της «Λαϊκής Εξουσίας», δηλαδή μέχρι το Μάρτιο του 1945.
Παρέλαση στην οδό Αριστομένους, 28 Οκτωβρίου 1944
Στην παρέλαση έλαβαν μέρος τμήματα του 8ου Συντάγματος του ΕΛΑΣ, μία διμοιρία ναυτών του ελληνικού πολεμικού ναυτικού, αγγλικό τμήμα στρατού, επονίτες και επονίτισσες, τα σχολεία της πόλης και τ’ αητόπουλα.
Στη φωτογραφία εν μέσω δύο ανταρτών παρελαύνει ο διοικητής του ΙΙ Τάγματος του 8ου Συντάγματος, λοχαγός Γεώργιος Αρετάκης, γνωστός με το ψευδώνυμο «Σφακιανός», λόγω της κρητικής του καταγωγής.
Ν. Ζερβής, Κατοχή - Αντίσταση - Απελευθέρωση, τ. ΣΤ', Καλαμάτα 2007, σ. 341
Οδός Αριστομένους, 18 Νοεμβρίου 1944
Στο ύψος της οικίας Μακροπούλου-Αλειφέρη (στη συμβολή των οδών Αριστομένους και Κολοκοτρώνη) υψώνεται πανό του ΚΚΕ στα αγγλικά. Σε ελληνική μετάφραση αποδίδεται ως εξής: «Για την 26η επέτειο της ίδρυσης του Κομμουνιστικού Κόμματος της Ελλάδας χαιρετίζουμε τους μεγάλους μας συμμάχους, Αγγλους, Ρώσους, Αμερικανούς. ΚΚΕ».
Συλλαλητήριο κατά της κυβέρνησης Νικ. Πλαστήρα, 14 Ιανουαρίου 1945
Ομιλητής του ΕΑΜ (ίσως ο Βαγγέλης Δημητρακόπουλος) μιλά στον συγκεντρωμένο κόσμο από τον εξώστη της ΕΑΜ-ΝΕΜ.
Το πολεμικό κλίμα των ημερών υπογραμμίζουν τα μεγάλα πλακάτ της ΕΠΟΝ στην πρόσοψη του κτηρίου.
Συγκέντρωση των «εθνικοφρόνων» στην οδό 23ης Μαρτίου, 3 Μαρτίου 1945
Οδός Αριστομένους, 1950
Την 5η Μαρτίου 1950, διεξήχθη η πρώτη εκλογική αναμέτρηση μετά την επίσημη λήξη του Εμφυλίου και η δεύτερη μετά την Κατοχή. Το «ιπτάμενο» προεκλογικό πανό της ΠΑΠ (Πολιτική Ανεξάρτητος Παράταξις) του Κων. Μανιαδάκη, στην οδό Αριστομένους, είναι αποτέλεσμα φωτομοντάζ. Παρότι η ΠΑΠ δεν κατόρθωσε να μπει στη Βουλή, ήρθε δεύτερη σε ψήφους στη Μεσσηνία (μετά το Λαϊκό Κόμμα του Κων. Τσαλδάρη).
Εφ. Τα Νέα, 9 Μαρτίου 1950
Προεκλογικό πανό στη συμβολή των οδών 23ης Μαρτίου και Γερμανού, 1950
Πανό του υποψηφίου του Λαϊκού Κόμματος, Δημητρίου Λαντζούνη. Αριστερά, φαίνεται το κτήριο του Επιμελητηρίου.
Καρνάγιο, αρχές δεκαετίας 1950
Από την οικία Καλογεροπούλου, όπου διέμενε, ο Αλειφέρης είχε προνομιακή θέα του καρνάγιου.
Εορτή των Θεοφανίων, δεκαετία 1960
Ο αγιασμός των υδάτων γίνεται παραδοσιακά στη δυτική προκυμαία, καρδιά της ναυτιλιακής ζωής του τόπου.
Στην οδό Μιαούλη (ανατολικά της δυτικής προκυμαίας) βρίσκονταν οι αποθήκες των εξαγωγικών-εισαγωγικών εμπορικών οίκων, οι οποίες κατεδαφίστηκαν στις αρχές της δεκαετίας του 1970 λόγω των έργων ανακατασκευής του λιμανιού.
Εορτασμός επετείου 23ης Μαρτίου 1821, 23 Μαρτίου 1956
Ο βασιλιάς Παύλος και ο διάδοχος Κωνσταντίνος έχουν λάβει θέση στην πλατεία 23ης Μαρτίου, για να παρακολουθήσουν τη μαθητική και στρατιωτική παρέλαση καθώς και την αναπαράσταση της απελευθέρωσης της πόλης από τον οθωμανικό ζυγό.
Πανοραμική άποψη της οδού Υπαπαντής και του κεντρικού τμήματος της πόλης μέχρι την παραλία, δεκαετία 1960
Στο βάθος υψώνεται ο καπνός από την καμινάδα του πυρηνελαιουργείου Λιναρδάκη στην οδό Αρτέμιδος. Βορειοδυτικά της οδού Υπαπαντής (στη φωτ. δεξιά) τα κτίσματα της προπολεμικής περιόδου έχουν πλέον οικοπεδοποιηθεί.
Επίσκεψη βασιλικής οικογένειας, 4 Μαΐου 1963
Η βασιλική οικογένεια στην ειδική εξέδρα που είχε στηθεί προς τιμήν της στην πλατεία Γεωργίου Β'.
Η Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος στην οδό Αριστομένους, δεκαετία 1960
Σε πρώτο πλάνο διακρίνεται το φροντισμένο κηπάριο με την προτομή του Παπαφλέσσα και στο βάθος (από αριστερά) το κτήριο Βαρβουτσή (γνωστότερο σήμερα ως «Στοά Βαρβουτσή»), κτίσμα της δεκαετίας του 1920, το παλαιό κτήριο της Εθνικής Τράπεζας και το κτήριο της Τράπεζας της Ελλάδος. Το τελευταίο υπήρξε αρχικά ιδιοκτησία του ιατρού και δημάρχου Καλαμάτας Γεωργίου Κουτσομητόπουλου.
Από τη δεκαετία του 1930 μέχρι σήμερα στεγάζει την Τράπεζα της Ελλάδος.
Ο κινηματογράφος «Εσπερος» στην οδό Αριστομένους
Λειτούργησε για πρώτη φορά τον Οκτώβριο του 1930. Μαζί με το συνομήλικό του κινηματοθέατρο «Τριανόν» αποτέλεσαν τους πρώτους «ομιλούντες» κινηματογράφους της Καλαμάτας, μόλις ένα έτος μετά την πρώτη προβολή ομιλούσας ταινίας στον αθηναϊκό κινηματογράφο «Αττικόν». Στη φωτογραφία πάνω ο «Εσπερος» προβάλλει την ταινία του 1969 «Η Γενιά των Ηρώων».
Εφ. Σημαία, 18 Αυγούστου 1930, http: //mikros-romios.gr/
(Ο «Εσπερος» κατεδαφίστηκε το 1982. Ακολούθησε η Λαϊκή Σχολή από την οποία διατηρήθηκε μόνο η πρόσοψη και η νότια τοιχοποιία. Στη θέση τους ανεγέρθηκε το σημερινό Πνευματικό Κέντρο Καλαμάτας).
Κινηματογράφος-ζαχαροπλαστείο «Τριανόν», γύρω στα 1970
Προβάλλεται η ταινία «Τσίτσιο ο Μάγος του Ποδοσφαίρου» παραγωγής 1971. Στη μετόπη του κτηρίου υπάρχει πινακίδα με την επιγραφή: «ΧΡΥΣΗ ΧΡΟΝΙΑ 1970-1971. Εκ των 250 ταινιών μας μερικά αριστουργήματα των κινηματογράφων ΤΡΙΑΝΟΝ, ΗΛΕΚΤΡΑ, ΕΣΠΕΡΟΣ». Στο ισόγειο λειτουργούσε το ομώνυμο γαλακτοπωλείο-ζαχαροπλαστείο και στην ταράτσα ο θερινός.
Κινηματογράφος «Ηλέκτρα» στην οδό Αναγνωσταρά, γύρω στα 1970
Στις αρχές της δεκαετίας του 1960 η άνθιση του κινηματογράφου ενθάρρυνε τους τοπικούς επιχειρηματίες να επενδύσουν στη δημιουργία νέων σύγχρονων κινηματογραφικών αιθουσών. Το φθινόπωρο του 1962 εγκαινιάστηκε ο χειμερινός κινηματογράφος «Ηλέκτρα», στην οδό Αναγνωσταρά, ιδιοκτησίας του Καλαματιανού επιχειρηματία Σείριου Στασινόπουλου. Στον Τύπο της εποχής περιγράφεται ως εξής:
«…Μια ευρύχωρη σάλα που θα παρέχη την ευχέρεια της απολαύσεως θεάματος ποιότητος σε χιλίους περίπου θεατάς (700 στην πλατεία και 300 στον εξώστη) έχει δημιουργηθή σε μοντέρνα αρχιτεκτονική γραμμή, με απόλυτα επιστημονικά μελετημένο δάπεδο που να επιτρέπη σ’ όλους να βλέπουν άνετα την οθόνη και την σκηνή…». Ενα χρόνο αργότερα (1963), αρχίζει τη λειτουργία του το «Σινέ Κάστρο» στη λεωφόρο Σιδηροδρομικού Σταθμού.
Εφ. Σημαία, 13 Σεπτεμβρίου 1962
Οδός Κρήτης, δεκαετία 1970
Η νησίδα στη μέση καταργήθηκε γύρω στα 1990 και κατασκευάζεται εκ νέου στις μέρες μας.
Νεαρές κοπέλες με κάνιστρα ανθέων προηγούνται της παρέλασης αρμάτων στην οδό 23ης Μαρτίου, 1965.
Παρέλαση αρμάτων στην οδό Αριστομένους, 1961
Σε πρώτο πλάνο διακρίνεται το άρμα «Πέργκολα». Ακολουθούν το άρμα «Τουλίπα» και το άρμα όπου επέβαινε η «Βασίλισσα των λουλουδιών» πλαισιωμένη από νεαρά κορίτσια της ακολουθίας της. Ολα τα άρματα συνοδεύονταν από λευκοφορεμένες κανηφόρους. Την πομπή άνοιγε η μπάντα της φιλαρμονικής και την έκλειναν Ελληνίδες οδηγοί, πρόσκοποι και στρατιώτες. Η παρέλαση ξεκινούσε από το εργοστάσιο Λιναρδάκη, περνούσε από την οδό Αριστομένους και κατέληγε στην πλατεία Υπαπαντής.
Εφ. Σημαία, 29 Απριλίου 1961 Διαβάστε το άρθρο στην ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ http://www.eleftheriaonline.gr/politismos/item/31084-neo-leykwma-gak-aleiferis
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου