Σημαντική αναπτυξιακή υποδομή η Ολυμπία Οδός Γράφτηκε από τον Ηλίας Μπιτσάνης
Οι παράγοντες της Μεσσηνίας -πλην ελαχίστων εξαιρέσεων- έχουν ξεχάσει την υπόθεση της Ολυμπίας Οδού.
Οι παράγοντες της Μεσσηνίας -πλην ελαχίστων εξαιρέσεων- έχουν ξεχάσει την υπόθεση της Ολυμπίας Οδού.
Σίγουρα δεν έπαθαν αμνησία, όλα έχουν τη δική τους εξήγηση. Από τη μια πλευρά η τοπική εξουσία είναι συντεταγμένη πίσω από τον Αντώνη Σαμαρά και κάνει ό,τι είναι δυνατόν για να τον καλύψει πολιτικά σε μια υπόθεση μείζονος σημασίας για την οποία δεν έχει κάνει τίποτε απολύτως. Και από την άλλη πλευρά οι αυτοδιοικητικοί ασχολούνται μόνο με την επανεκλογή τους αδιαφορώντας για τα κρίσιμα αναπτυξιακά ζητήματα.
Το γεγονός και μόνο ότι εδώ και ένα χρόνο δεν έχει πραγματοποιηθεί η περίφημη συνάντηση των αιρετών της Πελοποννήσου με τον πρωθυπουργό για το θέμα αυτό, είναι απολύτως χαρακτηριστικό των πολιτικών διαπιστώσεων.
Θα χρειαστεί όμως να κάνουμε μια ιδιαίτερη επισήμανση: Η σύμβαση παραχώρησης σταματάει το έργο στην Πάτρα και η υπόσχεση είναι πως το τμήμα από εκεί μέχρι τον Πύργο θα γίνει από το ΕΣΠΑ. Η υπόσχεση αυτή επαναλήφθηκε πριν μια εβδομάδα σε ημερίδα που οργανώθηκε στην Πάτρα, αλλά αυτή τη φορά με μεγαλύτερη ασάφεια και εμφανείς κινδύνους. Σύμφωνα με ρεπορτάζ τοπικών μέσων ενημέρωσης «κατά τη διάρκεια της ημερίδας ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Εργων ανέφερε ότι εντός των επόμενων εβδομάδων, μέσα στο Δεκέμβριο, θα ξεκινήσουν οι εργασίες στο τμήμα της Ολυμπίας Οδού Κόρινθος - Πάτρα, ενώ για το τμήμα μέχρι Πύργο και ακολούθως μέχρι Τσακώνα, ανέφερε ότι καταβάλλονται προσπάθειες να ενταχθεί στη νέα προγραμματική περίοδο, δηλαδή στο επόμενο ΕΣΠΑ».
Και το ρεπορτάζ προσθέτει ότι «το γεγονός αυτό προκάλεσε την έντονη αντίδραση του περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας Απόστολου Κατσιφάρα, ο οποίος τόνισε ότι δεν μπορεί να νοείται Ολυμπία Οδός που να μην φτάνει στον Πύργο και στην Αρχαία Ολυμπία και τόνισε ότι η Δυτική Ελλάδα απαιτεί να τηρηθούν όλες οι παράμετροι της αρχικής σύμβασης και να γίνει το έργο όπως αρχικά είχε σχεδιαστεί». Ο κ. Κατσιφάρας μάλιστα «τόνισε ότι αναλαμβάνει νέα πρωτοβουλία ώστε να κατοχυρωθεί η εκτέλεση του έργου χωρίς εκπτώσεις στο φυσικό ή τεχνικό της αντικείμενο».
Οι πληροφορίες αυτές κάνουν ακόμη μεγαλύτερες τις ευθύνες των τοπικών παραγόντων και περισσότερο προκλητική την αδιαφορία τους. Το πρώτο που πρέπει να επισημάνουμε είναι ότι η αρχική υπόσχεση για το Πάτρα - Πύργος για χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ μεταβλήθηκε σε "προσπάθεια" για ένταξη και παραπέμφθηκε σε επόμενη φάση το Πύργος -Τσακώνα. Το δεύτερο που έχει ιδιαίτερη σημασία είναι το γεγονός ότι η Περιφέρεια επιμένει για την ολοκλήρωση του έργου και αναλαμβάνει νέα πρωτοβουλία.
Σε αναμονή αυτής θα πρέπει να επισημάνουμε για μια ακόμη φορά τη μεγάλη σημασία που έχει ο εν λόγω δρόμος για τη Μεσσηνία και την ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής. Η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών βλέπει τους δρόμους ως υποδομές μεταφοράς προσώπων και ως εκ τούτου συνδέει αυτά τα έργα με τον τουρισμό. Αυτή είναι η μια πλευρά την οποία δεν μπορεί να αγνοήσει κανένας, ειδικά για τη Δυτική Πελοπόννησο που είναι εμφανές ότι αποτελεί ένα νέο προορισμό με εμφανή πλεονεκτήματα όχι μόνο από την άποψη της φυσικής ομορφιάς αλλά και από την άποψη της ταχύτητας πρόσβασης αλλά και μιας διαφορετικότερης αντίληψης από αυτήν της εποχής του μαζικού τουρισμού που οδήγησε σε τσιμεντοποίηση ολόκληρων περιοχών φυσικού κάλλους.
Ομως υπάρχει μια πολύ σημαντική πλευρά που δίνει απάντηση σε εκείνους οι οποίοι λοιδορούν την προσπάθεια για την Ολυμπία Οδό επιχειρώντας να την βαφτίσουν ως "τοπικιστική" και να την απαξιώσουν. Η ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου σε όλο το μήκος της Δυτικής Ελλάδας δημιουργεί σημαντικό συγκριτικό πλεονέκτημα για τη γεωργική παραγωγή της Νοτιοδυτικής Πελοποννήσου και ιδιαιτέρως για το δυναμικό τομέα των κηπευτικών θερμοκηπιακών και υδροπονικών καλλιεργειών. Εκτιμάται ότι στις διεθνείς συναλλαγές το κόστος μεταφοράς είναι το μισό του συνολικού κόστους για τα κηπευτικά. Αυτός είναι και ο λόγος που τα κηπευτικά της Τριφυλίας έχουν αποκτήσει πρόσβαση στη Βουλγαρία, από όπου γίνεται και η διακίνηση στις αγορές της Ρωσίας και της Πολωνίας που παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα ελληνικά γεωργικά προϊόντα. Αυτός είναι και ένας από τους λόγους για τους οποίους οι επιχειρηματίες "κόβονται" να επενδύσουν σε θερμοκηπιακές-υδροπονικές καλλιέργειες στην περιοχή Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. Ο δυτικός άξονας μπορεί να παίξει αποφασιστικό ρόλο στην ανάπτυξη της γεωργίας με τη μείωση των αποστάσεων (και του συνεπαγόμενου κόστους) τόσο προς την Κεντρική όσο και προς την Ανατολική Ευρώπη. Αποτελεί σημαντική αναπτυξιακή υποδομή για την περιοχή και επιτέλους θα πρέπει να κινητοποιηθούν οι τοπικοί παράγοντες για να κατοχυρώσουν την ολοκλήρωση του έργου απαιτώντας πράξεις και όχι υποσχέσεις.
Ηλίας Μπιτσάνης Διαβάστε το άρθρο στην ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ http://www.eleftheriaonline.gr/stiles-sxolia/kalimera-perifereia/item/30975-olimpia-odos-ergo
Το γεγονός και μόνο ότι εδώ και ένα χρόνο δεν έχει πραγματοποιηθεί η περίφημη συνάντηση των αιρετών της Πελοποννήσου με τον πρωθυπουργό για το θέμα αυτό, είναι απολύτως χαρακτηριστικό των πολιτικών διαπιστώσεων.
Θα χρειαστεί όμως να κάνουμε μια ιδιαίτερη επισήμανση: Η σύμβαση παραχώρησης σταματάει το έργο στην Πάτρα και η υπόσχεση είναι πως το τμήμα από εκεί μέχρι τον Πύργο θα γίνει από το ΕΣΠΑ. Η υπόσχεση αυτή επαναλήφθηκε πριν μια εβδομάδα σε ημερίδα που οργανώθηκε στην Πάτρα, αλλά αυτή τη φορά με μεγαλύτερη ασάφεια και εμφανείς κινδύνους. Σύμφωνα με ρεπορτάζ τοπικών μέσων ενημέρωσης «κατά τη διάρκεια της ημερίδας ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Εργων ανέφερε ότι εντός των επόμενων εβδομάδων, μέσα στο Δεκέμβριο, θα ξεκινήσουν οι εργασίες στο τμήμα της Ολυμπίας Οδού Κόρινθος - Πάτρα, ενώ για το τμήμα μέχρι Πύργο και ακολούθως μέχρι Τσακώνα, ανέφερε ότι καταβάλλονται προσπάθειες να ενταχθεί στη νέα προγραμματική περίοδο, δηλαδή στο επόμενο ΕΣΠΑ».
Και το ρεπορτάζ προσθέτει ότι «το γεγονός αυτό προκάλεσε την έντονη αντίδραση του περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας Απόστολου Κατσιφάρα, ο οποίος τόνισε ότι δεν μπορεί να νοείται Ολυμπία Οδός που να μην φτάνει στον Πύργο και στην Αρχαία Ολυμπία και τόνισε ότι η Δυτική Ελλάδα απαιτεί να τηρηθούν όλες οι παράμετροι της αρχικής σύμβασης και να γίνει το έργο όπως αρχικά είχε σχεδιαστεί». Ο κ. Κατσιφάρας μάλιστα «τόνισε ότι αναλαμβάνει νέα πρωτοβουλία ώστε να κατοχυρωθεί η εκτέλεση του έργου χωρίς εκπτώσεις στο φυσικό ή τεχνικό της αντικείμενο».
Οι πληροφορίες αυτές κάνουν ακόμη μεγαλύτερες τις ευθύνες των τοπικών παραγόντων και περισσότερο προκλητική την αδιαφορία τους. Το πρώτο που πρέπει να επισημάνουμε είναι ότι η αρχική υπόσχεση για το Πάτρα - Πύργος για χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ μεταβλήθηκε σε "προσπάθεια" για ένταξη και παραπέμφθηκε σε επόμενη φάση το Πύργος -Τσακώνα. Το δεύτερο που έχει ιδιαίτερη σημασία είναι το γεγονός ότι η Περιφέρεια επιμένει για την ολοκλήρωση του έργου και αναλαμβάνει νέα πρωτοβουλία.
Σε αναμονή αυτής θα πρέπει να επισημάνουμε για μια ακόμη φορά τη μεγάλη σημασία που έχει ο εν λόγω δρόμος για τη Μεσσηνία και την ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής. Η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών βλέπει τους δρόμους ως υποδομές μεταφοράς προσώπων και ως εκ τούτου συνδέει αυτά τα έργα με τον τουρισμό. Αυτή είναι η μια πλευρά την οποία δεν μπορεί να αγνοήσει κανένας, ειδικά για τη Δυτική Πελοπόννησο που είναι εμφανές ότι αποτελεί ένα νέο προορισμό με εμφανή πλεονεκτήματα όχι μόνο από την άποψη της φυσικής ομορφιάς αλλά και από την άποψη της ταχύτητας πρόσβασης αλλά και μιας διαφορετικότερης αντίληψης από αυτήν της εποχής του μαζικού τουρισμού που οδήγησε σε τσιμεντοποίηση ολόκληρων περιοχών φυσικού κάλλους.
Ομως υπάρχει μια πολύ σημαντική πλευρά που δίνει απάντηση σε εκείνους οι οποίοι λοιδορούν την προσπάθεια για την Ολυμπία Οδό επιχειρώντας να την βαφτίσουν ως "τοπικιστική" και να την απαξιώσουν. Η ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου σε όλο το μήκος της Δυτικής Ελλάδας δημιουργεί σημαντικό συγκριτικό πλεονέκτημα για τη γεωργική παραγωγή της Νοτιοδυτικής Πελοποννήσου και ιδιαιτέρως για το δυναμικό τομέα των κηπευτικών θερμοκηπιακών και υδροπονικών καλλιεργειών. Εκτιμάται ότι στις διεθνείς συναλλαγές το κόστος μεταφοράς είναι το μισό του συνολικού κόστους για τα κηπευτικά. Αυτός είναι και ο λόγος που τα κηπευτικά της Τριφυλίας έχουν αποκτήσει πρόσβαση στη Βουλγαρία, από όπου γίνεται και η διακίνηση στις αγορές της Ρωσίας και της Πολωνίας που παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα ελληνικά γεωργικά προϊόντα. Αυτός είναι και ένας από τους λόγους για τους οποίους οι επιχειρηματίες "κόβονται" να επενδύσουν σε θερμοκηπιακές-υδροπονικές καλλιέργειες στην περιοχή Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. Ο δυτικός άξονας μπορεί να παίξει αποφασιστικό ρόλο στην ανάπτυξη της γεωργίας με τη μείωση των αποστάσεων (και του συνεπαγόμενου κόστους) τόσο προς την Κεντρική όσο και προς την Ανατολική Ευρώπη. Αποτελεί σημαντική αναπτυξιακή υποδομή για την περιοχή και επιτέλους θα πρέπει να κινητοποιηθούν οι τοπικοί παράγοντες για να κατοχυρώσουν την ολοκλήρωση του έργου απαιτώντας πράξεις και όχι υποσχέσεις.
Ηλίας Μπιτσάνης Διαβάστε το άρθρο στην ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ http://www.eleftheriaonline.gr/stiles-sxolia/kalimera-perifereia/item/30975-olimpia-odos-ergo
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου