Κυριακή 15 Δεκεμβρίου 2013

Δώρο 4 δισ. στους νταβατζήδεs



ERGOLAVOI NTAVATZIDES Δώρο 4 δισ. στους νταβατζήδεςΠάρα πολύ… παραγωγική ήταν η βδομάδα που πέρασε, με τη Βουλή να… χρυσώνει τους μεγαλοεργολάβους, γνωστούς και ως νταβατζήδες. Χρυσάφι ήταν για εκείνους που έχουν αναλάβει την κατασκευή των μεγάλων οδικών αξόνων και λόγω της οικονομικής κρίσης είχαν παγώσει οι εργασίες η… επανεκκίνηση, στο πλαίσιο της συμφωνίας που έκαναν ύστερα από διαπραγματεύσεις με τον αρμόδιο υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Μιχάλη Χρυσοχοΐδη.
Εκεί που χρώσταγαν και έπρεπε να είχαν κηρυχθεί έκπτωτοι, πήραν και το… βόδι! Ενώ αν είχαν κηρυχθεί έκπτωτοι και είχε γίνει η επαναπροκήρυξη, οι τιμές θα ήταν 30% με 40% φθηνότερα και οι δρόμοι θα στοίχιζαν τα μισά λεφτά.
Υπολογίζεται ότι το… δώρο της κυβέρνησης με όσα ψήφισε η Βουλή φθάνει κοντά στα 4 δισ. ευρώ. Υπάρχουν, δηλαδή, λεφτά για τους νταβατζήδες, δεν υπάρχουν όμως για τους φτωχούς, τους ανέργους και τους συνταξιούχους των 300 ευρώ, που τους κόβουν το ρεύμα, με κίνδυνο να πεθάνουν από το κρύο.
Αυτό επίσης που θα έπρεπε να είχε εξετασθεί είναι αν ευσταθούν οι καταγγελίες για δημιουργία καρτέλ και στημένες προσφορές της τάξης του 5%, από εκεί που οι εκπτώσεις θα έπρεπε να ήταν από 30% και πάνω, με αποτέλεσμα να γεμίζουν με εκατομμύρια οι τσέπες των νταβατζήδων.
Πολλά τα κέρδη…
Από μια ματιά σε αυτά που ψήφισε η Βουλή, προκύπτει ότι στον βωμό της επανεκκίνησης, σαν να κάνουν χάρη στο κράτος οι νταβατζήδες:
o Νομιμοποιήθηκε η επί δυόμισι έτη παράνομη και αντισυμβατική διακοπή των έργων εκ μέρους των εργολάβων.
o Νομιμοποιήθηκε η παράνομη στάση του Δημοσίου, που δεν κήρυξε έκπτωτους τους αναδόχους, ώστε να εισπράξει τις εγγυήσεις και να επαναπροκηρύξει τα έργα. Αν αυτό είχε γίνει έγκαιρα, σήμερα τα εργοτάξια θα δούλευαν με τιμές έκπτωσης 30%-40% από τους νόμιμους αναδόχους, ήτοι τα έργα θα στοίχιζαν τα μισά λεφτά.
o Νομιμοποιήθηκε η επί διετία «διαπραγμάτευση» του Δημοσίου, υποχωρώντας κάτω από τους εκβιασμούς των νταβατζήδων.
o Νομιμοποιήθηκε η αποδοχή εκ μέρους του Δημοσίου ότι οι «ανάδοχοι» δεν είχαν ευθύνη και αποδέχθηκε την ευθύνη του Δημοσίου με αιτιολογία ανωτέρα βία, υπονοώντας την οικονομική κρίση!
o Νομιμοποιήθηκε η άνευ όρων αποδοχή όλων των απαιτήσεων των εργολάβων-νταβατζήδων μέχρι:
• Αποζημίωση για επανεκκίνηση των εργοταξίων!
• Αποζημίωση για δήθεν αναθεωρήσεις τιμών (όταν οι τιμές έχουν πέσει δραματικά).
• Αποζημίωση λόγω καθυστέρησης απαλλοτριώσεων.
• Αποζημίωση λόγω καθυστέρησης αρχαιολογικών ερευνών κ.λπ.
Οι δήθεν τροποποιήσεις που κυρώθηκαν με νόμο και κάλυψαν τις εγκληματικές ευθύνες των υπευθύνων είναι παράνομες, διότι δεν είναι σε καμία περίπτωση τροποποιήσεις -που και αυτές απαγορεύονται, πλην άκρως περιορισμένων αποκλίσεων, από την ΕΕ- αλλά τελείως διαφορετικές και νέες συμβάσεις, στις οποίες:
o Ουσιαστικά καταργείται η φύση των συμβάσεων ως αυτοχρηματοδοτούμενων, διότι το Δημόσιο αναλαμβάνει να καλύψει τη χρηματοδότηση σε μεγάλο ποσοστό. Με ποιο δικαίωμα χρησιμοποιούν χρήματα του ΕΣΠΑ για έργα αυτοχρηματοδοτούμενα, ενώ με τα χρήματα αυτά θα μπορούσαν να γίνουν έργα σε άλλα μέρη της Ελλάδας και να δημιουργηθούν χιλιάδες θέσεις εργασίας σε όλη τη δοκιμαζόμενη περιφέρεια;
o Αναλαμβάνει το ρίσκο των εταιρειών για την ενδεχόμενη όσο και σίγουρη μείωση των κυκλοφοριακών φόρτων.
o Περικόπτει το αντικείμενο (Τμήμα Πάτρα – Τσακώνα, Σκάρφεια – Δομοκός, Τρίκαλα – Εγνατία), πρόσθετο δώρο στους εργολάβους.
Συγκεκριμένα:
α. Από τα 265 συνολικά χιλιόμετρα του έργου Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα κόπηκαν τα 145 χιλιόμετρα που αφορούν το τμήμα Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα και έτσι το έργο αυτό εντάσσεται σε δύο τμήματα, Πάτρα – Πύργος και Καλό Νερό – Τσακώνα, συνολικού μήκους 105 χιλιομέτρων, το οποίο και ανακοινώθηκε ότι θα δημοπρατηθεί ως δημόσιο έργο με προϋπολογισμό 300 εκατ. ευρώ, που θα ενταχθούν προς χρηματοδότηση στο ΣΕΣ 2010-2014, ενώ το τμήμα Πύργος – Καλό Νερό θα παραμείνει ως έχει, με δεδομένη την ακύρωση των περιβαλλοντικών όρων από το ΣτΕ.
β. Το έργο του Ε65 έχει μείνει μισό, αφού αποφασίσθηκε ότι θα κατασκευαστεί μόνον το τμήμα Ξυνιάδα – Τρίκαλα (90 χιλιόμετρα), το τμήμα Ράχες – Σκάρφεια (77,2 χιλιόμετρα, κατασκευάζεται ως δημόσιο έργο) και τα τμήματα Ξυνιάδα – Λαμία και Τρίκαλα – Παναγιά (140 χιλιόμετρα) δεν έχει γίνει γνωστό εάν και πότε θα κατασκευαστούν, πάντως προς το παρόν αφαιρέθηκαν από τις υποχρεώσεις της παραχωρησιούχου.
* Χαρίζει ουσιαστικά τα έσοδα του Δημοσίου από τα διόδια στους εργολάβους. Συγκεκριμένα, από τα μελλοντικά έσοδα του Δημοσίου, σε βάθος τριακονταετίας, δίνει 7,5 δισ. ευρώ για να εξασφαλιστούν οι ανάγκες των έργων και η αποπληρωμή των δανείων, αλλά κυρίως να εξασφαλιστούν τα κέρδη των κοινοπραξιών. Το ποσό αυτό μπορεί να αυξηθεί εάν υλοποιηθούν και τμήματα των οδικών αξόνων που είχαν αναβληθεί. Εξασφαλίζει, δηλαδή, με τον τρόπο αυτό πλήρη εγγύηση εκ μέρους του Δημοσίου για τη μέγιστη αποδοτικότητα των όποιων ιδιωτικών κεφαλαίων εκ μέρους των εταιρειών.
Το Δημόσιο κατήργησε δήθεν την επιδότηση της λειτουργίας του Ε65, ενώ αποκρύπτει ότι οι δρόμοι τελικά θα μείνουν εσαεί στα χέρια των νταβατζήδων, που με τον γνωστό τρόπο των υπερκοστολογήσεων των δαπανών λειτουργίας από εταιρείες των ιδίων συμφερόντων θα εμφανίζουν ζημίες και θα καθυστερούν την απόδοση στο Δημόσιο, όπως δηλαδή ήδη συμβαίνει με την Αττική Οδό, που αποτελεί… μοντέλο των νέων συμβάσεων.
Το Δημόσιο τα έδωσε όλα χωρίς να έχει εξασφαλιστεί ότι οι παραχωρησιούχοι δεν θα ζητήσουν κι άλλες αποζημιώσεις για να τελειώσουν τα έργα, και τούτο γιατί δεν έχουν γίνει ακόμα οι απαλλοτριώσεις και οι αρχαιολογικές έρευνες από πλευράς Δημοσίου σε ποσοστό >20% και σε συνδυασμό με τη δέσμευση για ολοκλήρωση των έργων μέχρι το τέλος του 2015. Όλα αυτά σημαίνουν ότι τα έργα δεν θα τελειώσουν ούτε το 2018 και οι εργολάβοι θα εκβιάζουν με νέες υπέρογκες πρόσθετες απαιτήσεις.
Πώς είναι δυνατόν να πιστεύει ο κ. Χρυσοχοΐδης ότι τα έργα θα τελειώσουν το 2015 και οι απαλλοτριώσεις και η αρχαιολογική έρευνα το 2014; Τα ίδια «πίστευε» και ο Σουφλιάς και έδωσε δικαιώματα στους εργολάβους να ζητούν αποζημιώσεις.
Την ώρα που έχουν εξαθλιωθεί οι Έλληνες και ζουν σε απάνθρωπες συνθήκες, χαρίζουν στους νταβατζήδες:
Αποζημιώσεις εταιρειών και πρόσθετα κονδύλια για την κάλυψη των χρηματοδοτικών κενών των συμβάσεων 1,8 δισ. ευρώ
Εισπράξεις από διόδια μέχρι σήμερα 0,8 δισ. ευρώ
Επιπλέον εισπράξεις από διόδια μέχρι τέλος 0,6 δισ. ευρώ
ΣΥΝΟΛΟ 3,2 δισ. ευρώ
Καρτέλ και στημένες προσφορές
Το σκάνδαλο, όμως, με τις εταιρείες αυτές δεν τελειώνει εδώ. Εξέτασε, άραγε, ο υπουργός κ. Χρυσοχοΐδης την… περίπτωση, που συζητείται έντονα, να υπάρχει καρτέλ σε δημόσια έργα με στημένες προσφορές 5% αντί ευλόγων εκπτώσεων 30%-40%; Αυτό θα πρέπει να το ερευνήσει η κυβέρνηση εν όψει της δημοπράτησης έργων 2,4 δισ. ευρώ, καθώς με το κόστος των δημοσίων έργων να έχει εκτιναχθεί πλέον του 30% -αφού αντί ανταγωνιστικών εκπτώσεων στους διαγωνισμούς δίνονται πια μονοψήφιες εκπτώσεις- τα έργα αυτά θα αποφέρουν κέρδη πάνω από 700 εκατομμύρια ευρώ στις εταιρείες, με αντίστοιχη ζημία στο Ελληνικό Δημόσιο βέβαια…
Έρευνες από Εισαγγελείς
Σύμφωνα με πληροφορίες, η Επιτροπή Ανταγωνισμού διενήργησε αιφνιδιαστικούς ελέγχους στα γραφεία των εταιρειών αυτών και ανακαλύφθηκαν ατράνταχτα στοιχεία βάσει των οποίων αποδεικνύεται αδιαμφισβήτητα η ύπαρξη καρτέλ στα δημόσια έργα.
Επίσης, οι Οικονομικοί Εισαγγελείς λέγεται ότι διενεργούν έρευνες προς κάθε κατεύθυνση, με σκοπό την απόδοση ευθυνών για όλα τα παραπάνω.
Μέχρι σήμερα, όμως, η Επιτροπή Ανταγωνισμού δεν έχει γνωστοποιήσει το αποτέλεσμα των ερευνών της ούτε έχουν επιβληθεί ποινές, με αποτέλεσμα κάποιες εταιρείες να θησαυρίζουν, τη στιγμή που οι πολίτες δυστυχούν.
To Παρόν της Κυριακής

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου