Τρίτη 8 Ιουλίου 2014

Κοπελούζος, Μπόμπολας και Μυτιληναίος θέλουν να παρουν τα περιφερειακά αεροδρόμια


Κοπελούζος, Μπόμπολας και Μυτιληναίος θέλουν τα περιφερειακά αεροδρόμια

aerodromia

Συνολικά έντεκα είναι τα ενδιαφερόμενα κοινοπρακτικά σχήματα που θέλουν να αναλάβουν τη διαχείριση περισσότερων από 20 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, μεταξύ των οποίων και της Θεσσαλονίκης. Μεταξύ τους, επιχειρηματικοί κολοσσοί πρώτης γραμμής όπως οι όμιλοι των Δημήτρη Κοπελούζου, Ευάγγελου Μυτιληναίου και Γιώργου Μπόμπολα.
Οι δεσμευτικές προσφορές για τον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ αναμένεται να κατατεθούν ως τις αρχές του Φθινοπώρου και ως τότε θα έχουν ολοκληρωθεί και οι διαπραγματεύσεις μεταξύ των ενδιαφερόμενων προκειμένου να συγκροτηθούν οι τελικές κοινοπρακτικές ομάδες που θα διεκδικήσουν τις δύο ομάδες περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας στα οποία δεν περιλαμβάνονται το Ελευθέριος Βενιζέλος και ο Νίκος Καζαντζάκης της Κρήτης.
Τα προς αξιοποίηση αεροδρόμια χωρίζονται σε δύο ομάδες:
Η πρώτη περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου, Καβάλας και η δεύτερη τα αεροδρόμια Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου. Μέχρι τη δημοσίευση της πρόσκλησης υποβολής προσφοράς, το ΤΑΙΠΕΔ μπορεί να συμπεριλάβει μέχρι τρία από τα αεροδρόμια Αλεξανδρούπολης, Αράξου, Καλαμάτας και Νέας Αγχιάλου για την πρώτη ομάδα και τα αεροδρόμια Χίου, Καρπάθου, Νέας Αγχιάλου και Λήμνου για τη δεύτερη ομάδα.
Οι 11 υποψήφιοι
Στην πρώτη φάση του διαγωνισμού, μη δεσμευτικό ενδιαφέρον εκδήλωσαν οι εξής:
  • Fraport AG – Ομιλος Κοπελούζου. Η διαχειρίστρια του αεροδρομίου της Φρανκφούρτης με τη συνεργία του ομίλου Κοπελούζου έχουν ήδη δραστηριοποιηθεί από κοινού στην περίπτωση του αεροδρομίου της Αγίας Πετρούπολης.
  • Vinci – Ελλάκτωρ. Ο γαλλικός κατασκευαστικός όμιλος με σημαντική παρουσία του στη χώρα μας συμπράττει με την ελληνική κατασκευαστική, σε μία συνεργασία που προϊδεάζει επίσης και σε κοινή κάθοδο στον επικείμενο διαγωνισμό για το αεροδρόμιο του Καστελίου στο Ηράκλειο.
  • Corporation America – ΜΕΤΚΑ. Ο αργεντίνικος όμιλος λειτουργεί συνολικά 49 αεροδρόμια παγκοσμίως και κατέρχεται από κοινού με την ελληνική ΜΕΤΚΑ.
  • Aeroport De La Cote d’Azur, διαχειρίστρια του αεροδρομίου της Νίκαιας στη Νότια Γαλλία.
  • Agrokor Novaport Development από την Κροατία.
  • Engelinvest Israel Ltd, ισραηλινή εταιρεία με αντικείμενο το real estate με εξαιρετικά ισχυρό χαρτοφυλάκιο ακινήτων.
  • Global Liman Isletmeler (66,66%) – Flughafen Munchen (33,34%). Η τουρκική εταιρεία έχει ειδίκευση στη διαχείριση λιμανιών κι εκδήλωσε ενδιαφέρον από κοινού με τη διαχειρίστρια του αεροδρομίου του Μονάχου.
  • Zurich Airport (63%) – J&P Αβαξ (37%). Ο ελληνικός κατασκευαστικός όμιλος κατέρχεται στον διαγωνισμό με τη συνεργασία της εταιρείας που διαχειρίζεται τον αερολιμένα της Ζυρίχης.
  • Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών.
  • TAV. Η τουρκική εταιρεία διαχειρίζεται το αεροδρόμιο Ατατούρκ της Κωνσταντινούπολης, καθώς επίσης και τα αεροδρόμια της Αγκυρας, της Σμύρνης και της Αττάλειας, ενώ έχει επεκτείνει τη δραστηριότητά της και στο εξωτερικό και πιο συγκεκριμένα σε Σαουδική Αραβία, Γεωργία, Σκόπια, Τυνησία και Λετονία.
  • Advent. Ενδιαφέρον για τον διαγωνισμό κατέθεσε και ο αμερικανικός επενδυτικός όμιλος.
Τι ζητούν να πάρουν
Η πλήρης ανάπτυξη, πάντως, των περιφερειακών αερολιμένων θα γίνει από το 2015. Οι επενδυτές πρόκειται να αναλάβουν τη διαχείριση των αεροδρομίων για διάστημα 30 + 10 έτη, ενώ υπάρχει η δυνατότητα επέκτασης της σύμβασης. Θα καθοριστεί αρχικό εφάπαξ τίμημα και ετήσιες πληρωμές, οι οποίες θα εξαρτώνται από τα κέρδη των αερολιμένων, ενώ οι παραχωρησιούχοι θα αναλάβουν και τις επενδύσεις σε υποδομές στα αεροδρόμια, κόστος που υπολογίζεται σε περίπου 220 εκατ. ευρώ στα επόμενα τρία χρόνια.
Αναλύσεις του Διεθνoύς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO) δείχνουν ότι το πλαφόν της βιωσιμότητας της ιδιωτικής πρωτοβουλίας στα αεροδρόμια είναι η ύπαρξη τουλάχιστον δύο εκατομμυρίων επιβατών κατ” έτος – αριθμός που απέχει σημαντικά από τα όσα συμβαίνουν σήμερα στα ελληνικά αεροδρόμια.
Σήμερα, το 34,8% της συνολικής κίνησης περνά από την Αθήνα, ενώ τα 7 μεγαλύτερα αεροδρόμια της χώρας με κίνηση πάνω από 1 εκατ. επιβάτες συγκεντρώνουν το 85% της συνολικής ετήσιας κίνησης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου