Τετάρτη 3 Σεπτεμβρίου 2014

Η ιστορία της Τσακώνας και το παιχνίδι με τις ευθύνες


Η ιστορία της Τσακώνας και το παιχνίδι με τις ευθύνες 
 
  • ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ

Η ιστορία  της Τσακώνας και  το παιχνίδι με τις ευθύνες
 
Η επίσκεψη Χρυσοχοϊδη στην Τσακώνα είναι μια από τις πολλές που έχουν κάνει υπουργοί στο συγκεκριμένο έργο. Δεν γνωρίζουμε αν θα περάσει κι άλλος υπουργός από την Τσακώνα, πριν το έργο παραχωρηθεί ολοκληρωμένο στην κυκλοφορία, αλλά, όταν ένα έργο έχει φάει 25 χρόνια και έχει δει υπουργούς και υπουργάρες, τίποτα δεν πρέπει να αποκλείεται. Τα τελευταία χρόνια –μετά την κατάρρευση του δρόμου το 2003 – θεωρούν όλοι υποχρέωσή τους να ζητήσουν την τιμωρία των υπευθύνων για την καταστροφή του έργου.
 
 
Το αίτημα αυτό, ενώ κινείται στο πλαίσιο του αυτονόητου, είναι ουσιαστικά υποκριτικό, μιας και οι περισσότεροι γνωρίζουν ότι δεν πρόκειται να έχει ουσιαστικό αποτέλεσμα.  Ποιος θα θεωρηθεί άραγε υπεύθυνος; Αυτός που έκανε την αρχική μελέτη, πριν 30 και βάλε χρόνια, και δεν προέβλεψε τη σαθρότητα του εδάφους; Ο επόμενος που της τράβηξε μια τροποποίηση ξεγυρισμένη σε σχέση με το πλάτος του δρόμου και δεν είδε τα γεωλογικά; Αυτός που στην κατασκευή των χωματουργικών δεν εφάρμοσε αυτά που έλεγε η μελέτη; Ο επόμενος, που είδε τα προβλήματα, αλλά τα κουκούλωσε με άσφαλτο; Πώς θα αποδοθούν ευθύνες σε ένα τέτοιο βάθος χρόνου όταν ο καθένας πετάει το μπαλάκι στον προηγούμενο και τον επόμενο; Επιπρόσθετα, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι εταιρίες που ενεπλάκησαν στο έργο πλέον δεν υφίστανται, ενώ πολλά από τα πρόσωπα που είχαν ουσιαστικό και αποφασιστικό ρόλο έχουν φύγει από τη ζωή. Όταν όλα αυτά είναι γνωστά, δεν πρέπει να περιμένει κανείς τίποτα ουσιαστικό στην απόδοση ευθυνών. Στη χειρότερη των περιπτώσεων θα χρησιμοποιηθεί κάποιος ως εξιλαστήριο θύμα.  
 
Οι δηλώσεις γίνονται για να γίνει παιχνίδι πολιτικό και να καταδειχτεί ότι δεν φταίνε αυτοί για την καθυστέρηση του δρόμου αλλά οι προηγούμενοι. Οι σημερινοί και οι μελλοντικοί, κρατώντας δήθεν  τη ρομφαία της κάθαρσης, θα τιμωρήσουν του κακούς του χθες! Μέχρι να έρθουν αύριο κάποιοι άλλοι, να  πουν τα ίδια για τους σημερινούς, και μεθαύριο οι άλλοι, και να συνεχίζεται το ίδιο παραμύθι. Οι δηλώσεις γίνονται βέβαια για να ικανοποιηθεί και το δημόσιο αίσθημα, που ορθά ζητά να πληρώσουν κάποιοι για τις καθυστερήσεις αλλά και για το υψηλότατο κόστος, που τελικά πληρώνουμε όλοι μας για την κατασκευή του συγκεκριμένου έργου και πολλών άλλων ακόμα με αντίστοιχα προβλήματα. Η απόδοση ευθυνών όμως σε πρόσωπα – ακόμα και αν υποθέσουμε ότι θα επιτευχθεί - δεν πρόκειται να δώσει λύση στο ουσιαστικό πρόβλημα, που είναι ο τρόπος παραγωγής δημοσίων έργων στη χώρα.  Δεν υπάρχουν άνθρωποι που έχουν στο DNAτους την διαφθορά και κάποιοι άλλοι που είναι αγνοί, παρθένοι, άσπιλοι και αμόλυντοι.  Αυτά είναι ωραία για να κάνουν λειτουργείες κομματικά ιερατεία αλλά δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα και τη ζωή.
 
Το σύστημα παραγωγής δημοσίων έργων με το οποίο κατασκευάστηκε το συγκεκριμένο τμήμα του δρόμου ήταν το πρόβλημα. Ένα σύστημα κεντρικού σχεδιασμού, γραφειοκρατικό, έτσι ώστε να χάνεται η ευθύνη, με διασπασμένο σε μικρά κομμάτια το αντικείμενο του έργου. Ένα σύστημα που έχει, υποτίθεται, στάδια ελέγχου και δρακόντειες προβλέψεις, που καθίστανται  ουσιαστικά ανενεργές  και δύσκολα εφαρμόσιμες. Ένα σύστημα που τελικά προάγει τη διαφθορά και την ανεύθυνο-υπευθυνότητα ως πολιτική και υπηρεσιακή στάση. Ο έλεγχος του ελέγχου, που ονειρεύονται πολλοί ως λύση, έχει αποδειχτεί πλέον σε όλο τον κόσμο ότι το μόνο που τελικά επιτυγχάνει είναι η ολοκληρωτική απώλεια των ελευθεριών του πολίτη. Η λύση έχει φανεί ποια είναι. Σήμερα έχουμε δρόμο, γιατί άλλαξε το μοντέλο παραγωγής έργων. Έχουμε δρόμο που την κατασκευή, τη συντήρηση και τη λειτουργία την πληρώνουν κατά βάση οι χρήστες. Κάποιοι θεωρούν ότι τους πληρώνουν ακριβά, συγκρίνοντας θεωρητικά μοντέλα και όχι την πραγματικότητα της κάθε Τσακώνας των δημοσίων έργων. Σε κάθε περίπτωση όμως έχουμε δρόμους, υποδομές δηλαδή που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την ανάπτυξη. Έχουμε αναπτυξιακά εργαλεία που προσθέτουν στην οικονομία και όχι γεφύρια της Άρτας, για να ψάχνουμε ποιος πριν από 30 χρόνια προέκρινε τη μια ή την άλλη χάραξη. Είναι, λοιπόν, καιρός να μάθουμε από τα λάθη του παρελθόντος «…και να μην κυνηγάμε σαν τον σκύλο την ουρά του» γυρίζοντας σε έναν αέναο κύκλο συντήρησης και παρακμής.

ΤΙ ΛΕΕΙ Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΣ;

“Παραδείσια – Τσακώνα”:
15.000.000 € το χιλιόμετρο

 1/09
  • Το πιο ακριβό έργο που έχει δημιουργηθεί παγκοσμίως: 15.000.000 € το χιλιόμετρο… και βάλε!

Το πρόσφατο δημοσίευμα της ιστοσελίδας newsbomb, που έρχεται να επιβεβαιώσει τις προηγούμενες  καταγγελίες του πρώην Προέδρου του Περιφερειακού Συμβουλίου Πελοποννήσου Γ. Πουλοκέφαλου,  μόνο αγανάκτηση μπορεί να προκαλέσει καθώς αποκαλύπτεται πώς οι μεγαλοεργολάβοι κατάφεραν να… αρμέξουν το ελληνικό κράτος και το ίδιο να περηφανεύεται πως οι δρόμοι ΘΑ γίνουν.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο δρόμος Παραδείσια – Τσακώνα. Ένας δρόμος μόλις 11,4 χιλιομέτρων. 

Τα στοιχεία με… νούμερα:

Ο οδικός άξονας Τρίπολη – Καλαμάτα κατασκευάστηκε στο μεγαλύτερο μέρος του με ΣΔΙΤ (Σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα), εκτός από το τμήμα Παραδείσια – Τσακώνα που ξεκίνησε το 1991 με τη διαδικασία της ανάθεσης με εργολαβία από την κρατική περιφέρεια τότε.

Το τμήμα αυτό μήκους 11,4 χιλιομέτρων κόστισε 40 εκατ. ευρώ εντάχθηκε στο Β’ ΚΠΣ, χρηματοδοτήθηκε όμως από εθνικούς πόρους, παραδόθηκε το 2000 και το έτος 2003 κατέρρευσε μετά από κατολίσθηση στο σημείο που σήμερα κατασκευάζεται η σύμμικτη τοξωτή γέφυρα.

Το 2006 δημοπρατείτε το έργο αποκατάστασης της οδού με ανάδοχο την κ/ξ Alpine bau – ΤΕΡΝΑ με συμβατικό ποσόν 83,2 εκ. ευρώ και στη συνέχεια με συμπληρωματική σύμβαση επίπλέον 40 εκατ. ευρώ και ακόμη επιπρόσθετα υπηρεσίες συμβούλων και δύο ακόμη συμπληρωματικών συμβάσεων έφθασε αισίως το σύνολο του προϋπολογισμού της (Β εργολαβία) στο συνολικό ΠΟΣΟ ΤΩΝ 137,84 εκ. ευρώ. Και επίπλέον 3,9 εκατ. ευρώ για άλλες περαιτέρω υπηρεσίες συμβούλων.

Το έργο εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ και στο τομεακό πρόγραμμα του υπουργείου Μεταφορών (ΥΠΟΜΕΔΙ) στο επιχειρησιακό πρόγραμμα – Ενίσχυση της προσπελασιμότητας στις 27.07.2011 με την με αρ.πρωτ. ΕΥΔ/ΕΠ 2659 απόφαση, με χρηματοδότηση 67,66 εκ. Ευρώ.

Το έργο εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ και στο τομεακό πρόγραμμα του υπουργείου Μεταφορών (ΥΠΟΜΕΔΙ) στο επιχειρησιακό πρόγραμμα – Ενίσχυση της προσπελασιμότητας στις 27.07.2011 με την με αρ.πρωτ. ΕΥΔ/ΕΠ 2659 απόφαση, με χρηματοδότηση 67,66 εκ. ευρώ και τα υπόλοιπα ( 137,84 + 3,9 – 67,66 ) = 74,08 εκ. ευρω, από εθνικούς πόρους του προγράμματος ΠΔΕ. ( ΑΔΑ ΒΕΑ51-ΤΓ9 αποφ. τροποπ. ).

Σε αυτά τα ποσά συμπεριλαμβάνονται και τα 19 εκ. ευρώ που απαιτούνται για την κατασκευή της τοξωτής γέφυρας.
 
Πιο αναλυτικά:

Έργο αρχικού προϋπολογισμού 751.269.956 δρχ. Έχουν πληρωθεί 16.172.433.406 δρχ. (ή σε ευρώ προϋπολογισμού 2.204.754 έχουν πληρωθεί 44.526.583,00 ευρώ) οφείλονταν με αμετάκλητη δικαστική απόφαση και άλλα 11.500.322.53165 δρχ. ή 33.750.029 ευρώ. Σύνολο δαπάνης έργου που σχεδόν ξηλώθηκε, 26 δισ. 672 εκατ. 275 χιλιάδες δρχ., έναντι 751 εκατ. 269 χιλ. αρχικά. Σε ευρώ: Έργο προϋπολογισμού 2 εκατ. 204 χιλ. ευρώ έφθασε 78 εκατ. 276 χιλ. ευρώ!

Για την ανακατασκευή του δαπανήθησαν περισσότερα. Τελική δαπάνη ανά χιλιόμετρο δρόμου 15.000.000 ευρώ!

Όπως γίνεται αντιληπτό το έργο χρηματοδοτήθηκε και με εθνική συμμετοχή και με ευρωπαϊκή στήριξη μέσω ΕΣΠΑ. Την ίδια ώρα ο υπουργός Χρυσοχοΐδης δείχνει διατεθειμένος να δώσει και επιπλέον χρήματα στην παραχωρησιούχο εταιρεία “ΜΟΡΕΑΣ”, ύψους 350 εκατ. Ευρώ για να ολοκληρωθούν άμεσα τα έργα μέχρι την Σπάρτη.

Όλα για τους μεγαλοεργολάβους. Την ώρα που ο ελληνικός λαός δεν μπορεί να αντεπεξέλθει ούτε στις καθημερινές ανάγκες.

----------

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ:

Πουλοκέφαλος: "Πάρτυ" εκατομμυρίων,
στην Τσακώνα
Πουλοκέφαλος: Υπερ-χρηματοδότηση Τσακώνας, από ΤατούληΔΕΛΤΙΟ  ΤΥΠΟΥ   28.08.2014   Η   ολοκλήρωση  του  οδικού  άξονα     ..
13:45 29/08/2014

----------

ΣΧΟΛΙΟ PELOPSNEWS.GR

Για το θέμα της υπερ-χηματοδότησης της Τσακώνας και τις ευθύνες που κατολίσθησε ο δρόμος αυτός που έχει τη ... δική του ιστορία έχει δημόσια ζητήσει έρευνα και τιμωρία ο Υφ. Γιάννης Λαμπρόπουλος.

Σήμερα από την θέση του υφ. Εθνικής Άμυνας, που μπορεί να έχει όλα τα στοιχεία στα χέρια του, τι πληροφορίες μπορεί να προσθέσει για την καλύτερη πληροφόρηση των Πελοποννησίων και Μεσσηνίων; Συμφωνεί με την νέα υπερ-χρηματοδότηση; Είναι λογικό το εργολαβικό κόστος 15.000.000 ευρώ το χιλιόμετρο; Τι λέει για όσα καταγγέλλονται από τον Γ. Πουλοκέφαλο, τον μέχρι προ μηνών Πρόεδρο του Περιφερειακού Συμβουλίου Πελοποννήσου;
Διαβάστε το άρθρο στην ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ http://www.eleftheriaonline.gr/stiles-sxolia/entyposeis/item/44135-rted

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου