Η ΚΑΛΑΜΑΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΕΝΑ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΠΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΟΙΟΤΙΚΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΤΟΥΡΙΣΜΟ
Η Καλαμάτα διαμέσου μιας συστηματικής, διαρκούς προσπάθειας , συνδυάζει πολλά εφόδια που την κάνουν ικανή , ώστε να μπει στο χάρτη των τουριστικών πόλεων της Μεσογείου, Σαν Δήμος που έχει πολλά χαρίσματα πρέπει να επικεντρωθεί σε δύο άξονες, που αφορούν την πολεοδομική και αρχιτεκτονική επαναθεμελίωση της. Στην απελευθέρωση των κεντρικών λεωφόρων της , με τέτοιο τρόπο ώστε να καταλήγουν στο θαλάσσιο μέτωπό της και την ταυτόχρονη κόσμησή τους. Ο δεύτερος άξονας που θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη σημασία είναι , η ένωση και η αρμονία του θαλάσσιου πλούτου της με τις δύο ακροπόλεις την Βέργα και τον Ταΰγετο.
Διεκδικώντας να είναι η πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης για το 2020, αυτό είναι ένα καλό σημάδι και μια μεγάλη ευκαιρία. Στην νέα εικόνα που πρέπει να προβάλλει . θα πρέπει να προστεθούν οι αρχαιολογικοί χώροι της Μεσσηνίας, η ξεχωριστή και ιδιαίτερη ομορφιά του φυσικού της τοπίου, ο ανθρώπινος ιστορικός και αρχιτεκτονικός πλούτος της Μάνης, με όλα αυτά σίγουρα τα επόμενα χρόνια, θα αποτελεί έναν παγκόσμιο τουριστικό προορισμό. Ένας σχεδιασμός για την Καλαμάτα και την Μεσσηνία, σαν τόπο τουριστικού προορισμού προκαλεί την ενεργοποίηση και διαμόρφωση μιας ολόκληρης τουριστικής περιφέρειας, τα πλεονεκτήματα της οποίας θα είναι πολλά.
Η Πελοπόννησος έχει τα πλεονεκτήματα από το Θεό να γίνει καλύτερη από την Τοσκάνη, αποτελεί ένα γόνιμο πεδίο για την εφαρμογή σχεδιασμών που στόχο θα έχουν την αναζωογόνηση του τεράστιου πολιτισμικού κεφαλαίου, σε αυτή τη λογική η Καλαμάτα μπορεί να παίξει τον πιο σημαντικό και πρωτεύοντα ρόλο. Η οικονομία, ο πολιτισμός μιας πόλης είναι η ατμόσφαιρα, το στιλ ,η ταυτότητα που μπορεί να έχει, τα τοπικά σύμβολα. Η Καλαμάτα η Μεσσηνία είναι ο τόπος της Ελιάς. Θα μπορούσε να ήταν ο παγκόσμιος τόπος και η Μεσογειακή, Ευρωπαϊκή Πρωτεύουσα της Ελιάς. Είναι άκομψο και ενάντια στην ιστορία του τόπου, τοπικές πλατείες στη Μεσσηνία να είναι καλλωπισμένες με τροπικά αφρικάνικα φυτά, όπως οι φοίνικες, ένα θέαμα που προσβάλλει την αισθητική και την ιστορία του τόπου μας.
Η Ελιά το ευλογημένο αυτό δένδρο, δεν είναι ορατό στην ταυτότητα, την Αισθητική, την Πολεοδομία. Θα ήταν τιμή για τον τόπο μας , για τις πόλεις μας στις πλατείες οι ξένοι να αντίκριζαν, ένα γλυπτό Ελιάς.
Έχουμε πολλούς γλύπτες που θα μπορούσαν να τα δημιουργήσουν. Στην Καλαμάτα θα μπορούσε να δημιουργηθεί μια Ελαιοθήκη —πινακοθήκη. Το λάδι, το κρασί, το σταφύλι, το πορτοκάλι της Μεσσηνίας δεν υπάρχει ως <<παγκοσμιοποιημένο>> νέο σύγχρονο, επώνυμο προϊόν. Με την εικόνα, τη σφραγίδα το μύθο του. Έτσι το λάδι των μύθων δεν έχει μύθο σήμερα. Η σφραγίδα και ο μύθος τους, θα επιτρέψει να ταξιδεύσουν παντού και να γίνουν πόλος έλξης και χιλιάδων επισκεπτών .Είναι ιδανικός χώρος για την διοργάνωση συζητήσεων. Ο τόπος γέννησε το λόγο. Εδώ μπορούν να οργανωθούν όλο τον χρόνο κύκλοι ομιλιών, συζητήσεων Εθνικού και Διεθνούς επιπέδου. Κάλλιστα θα μπορούσαμε να τους ονομάσουμε <<Αριστομένους Διάλογοι>>.
Η Μεσσηνία και η Πελοπόννησος είναι το μέρος του κόσμου , που υπάρχει η μεγαλύτερη πυκνότητα της ιστορίας και των μνημείων. Ένα σημαντικό κομμάτι αυτής της ιστορίας , που είναι και Ευρωπαϊκή ιστορία είναι η Ακαδημία του Μυστρά, του Γεωργίου Γεμιστού, του Πλήθωνα. Την εποχή που συναντήθηκαν οι δύο Εκκλησίες της Ρώμης και της Κωνσταντινούπολης, όλοι οι κάτοικοι της Φλωρεντίας , πήγαιναν να ακούσουν τις ομιλίες του για τον Πλάτωνα και την Ελληνική φιλοσοφία. Γεγονότα που κυοφόρησαν την Ευρωπαϊκή Αναγέννηση. Η Ακαδημία του Μυστρά στην Ρώμη πήρε σάρκα και οστά από τον μαθητή του, τον Βησσαρίωνα τον Τραπεζούντιο, μετά αναβίωσε και στη Φλωρεντία στο Φιέζολε. Για εμάς που σπουδάσαμε στην Ιταλία είναι γνωστό. Τα οστά του Πλήθωνα τα μετέφερε η οικογένεια ανθρωπιστών, φιλελλήνων, αυτής του Μαλατέστα , στο Ρίμινι, για να μην βεβηλωθούν από την Οθωμανοτουρκική βαρβαρότητα. Θέλοντας να πιστεύουμε ότι ξέρουμε την Ελληνική ιστορία, θα μπορούσε να γυριστεί μια ιστορική ελληνική ταινία.
Μετά από τόσα χρόνια, πρέπει οι τοπικοί Δήμαρχοι να διεκδικήσουν την επιστροφή των οστών του Πλήθωνα , του Γεωργίου Γεμιστού, στο Μυστρά. Μια καλά επεξεργασμένη πρωτοβουλία των Δημάρχων για την επιστροφή των οστών, θα ήταν μια θετική κίνηση για τον τόπο μας και τον πνευματικό κόσμο της Ελλάδας. Είναι ανάγκη σήμερα να γνωρίσουν οι νέοι μας ειδικά την Ευρωπαϊκή ιστορία και το πολιτισμό της.
Προάγγελος αυτής της ιστορικής στιγμής θα ήταν μια έκθεση στη Καλαμάτα του πίνακα του μεγάλου ζωγράφου της Αναγέννησης του Πιέρο Ντέλά
Φραντσέσκα όπου εικονίζεται ο Βησσαρίων ο Τραπεζούντιος και Θωμάς ο Παλαιολόγος. Και οι δύο αυτές οι μεγάλες μορφές , έχουν σχέση με την Καλαμάτα. (πρόταση του Μιχάλη Χαραλαμπίδη). Κάποιος ίσως θα με αποκαλούσε και ονειροπόλο, θα του απαντούσα ότι και τα όνειρα μπορούν να γίνουν πραγματικότητα, αρκεί να πιστέψουμε σε ένα δικό μας ξεχωριστό δρόμο, για μια νέα Ευρώπη που θέλουμε.
Προβλέπεται στην Ευρωπαϊκή περιφέρεια, να έχουμε αύξηση του τουρισμού τα επόμενα χρόνια. Οι Κινέζοι όμως δεν θα έρθουν στην Ελλάδα για τον ήλιο και τη θάλασσα τον Φεβρουάριο, που είναι η περίοδος των διακοπών τους. Θα έρθουν για άλλους λόγους. Η έλευσή τους θα προκληθεί και από άλλους λόγους, όπως από έναν ιστορικό πολιτισμό, μια έλξη ανθρώπινη που είναι η γνωριμία του άλλου. Το πρότυπο του νέου περιηγητή δεν είναι για τις υλικές απολαύσεις, αλλά για τις άυλες. Τα ταξίδια του είναι μικρά και κατανεμημένα για όλο το χρόνο, σαν μια φυγή από το εργοστάσιο, την σκληρή καθημερινή πραγματικότητα, την βία της πόλης, έπαψε να είναι ο στιγμιαίος επισκέπτης, καταναλωτής, έχει γίνει πλέων το πρόσωπο που αναζητά σχέσεις , εμπειρίες, γνώσεις, ιστορία. Θέλει να μαθαίνει καινούργιους τόπους, να ζει μέσα στο πνεύμα τους, να δένεται μαζί τους. Ελάχιστοι θα είναι αυτοί που θα επισκεφθούν αλλοιωμένους, κακοποιημένους φυσικά και ιστορικά αστικούς , αγροτικούς τόπους. Ο μελλοντικός τουρίστας θα είναι αυτός που θα κρατά στα χέρια του το <<Ελλάδος περιήγησης>> του Παυσανία. Θα είναι ένα πρότυπο που θα θέλει να ζήσει τις ομορφιές του Ελληνικού τοπίου, των αρχαιολογικών του χώρων, ξεφεύγοντας από τα φαγοπότια τα ανούσια ξενύχτια με ένα ποτό στο χέρι όρθιος για ώρες πολλές, αλλά θα αναζητάει να αγοράσει και να μάθει από ένα ποιοτικό αντίγραφο της ιστορίας μας. Στη Λέσβο θέλει να πιεί ρακή και να μάθει την ιστορία του, στην Καλαμάτα να δοκιμάσει και να αγοράσει λάδι και να μάθει τα οφέλη και την ιστορία του. Πρόκειται για έναν ενεργητικό επισκέπτη και όχι παθητικό, των φθηνών σουβενίρ, του θορύβου και της μέθης. Θα είναι αυτοί που θα επιστρέψουν και θα στείλουν και άλλους, εάν γεμίσουν συγκινήσεις, γνώσεις, ωραίες εικόνες, νοήματα.
Ο τουρισμός είναι μια μεγάλη ευκαιρία για την αναζωογόνηση του ελληνικού συστήματος και όλων των αναπτυξιακών του τομέων. Από τις νέες τεχνολογίες , την γεωργία, τα θερμά λουτρά, την ιστορία του τόπου. Είναι ένας δυναμικός αγωγός για την ανάπτυξη μιας περιοχής. Παράγω τουρισμό σημαίνει παράγω πολιτισμό, αισθητική, αναβιώνω την τοπική ιστορία του κάθε τόπου, παράγω ένα νέο στυλ μια ταυτότητα, μια συμβολική και αισθητική αξία, στα τοπικά μου προϊόντα
Διεκδικώντας σοβαρά και υπεύθυνα η Καλαμάτα τον τίτλο της πολιτιστικής πρωτεύουσας της Ευρώπης το 2020, πρέπει να σχεδιάσει , να αναζωογονήσει τα ιστορικά , φυσικά πλεονεκτήματα που διαθέτει έξυπνα και σοβαρά.
ΚΑΡΜΙΡΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ
(ΦΑΡΜΑΚΟΠΟΙΟΣ) ΚΟΡΥΦΑΣΙΟΝ 26—05—2015
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου