«Ξεφούσκωσαν» τα αερόστατα στην Καλαμάτα…
24/06/2016
Μάλλον «όνειρο απατηλό» θα μείνει η διαφημισμένη εγκατάσταση αερόστατων στην Καλαμάτα.
Κι όμως, η ιστορία είχε ξεκινήσει με τις καλύτερες προϋποθέσεις. Στις αρχές του 2016 η Δημοτική Αρχή μάς ενημέρωνε ότι «συνάντηση με επιχειρηματίες είχε σήμερα, Παρασκευή 22 Ιανουαρίου 2016, ο δήμαρχος, οι οποίοι του ανακοίνωσαν ότι προγραμματίζεται εγκατάσταση αεροστάτων στην Καλαμάτα, για περιήγηση, σε συνεργασία με την TEMES / Costa Navarino, κατά τα πρότυπα της Καππαδοκίας. Περί τα μέσα Φεβρουαρίου θα γίνουν ακριβείς ανακοινώσεις».
Στα τέλη Απριλίου, με νέο δελτίο Τύπου, η Δημοτική Αρχή μας ενημέρωνε εκ νέου ότι «μεγάλη προβολή γνωρίζει η Καλαμάτα ως η πρώτη βάση αεροστάτων στην Ελλάδα. Πολλά μέσα ενημέρωσης ασχολούνται με το συγκεκριμένο θέμα και την καινοτομία αυτή». Μάλιστα, παρέθετε σειρά δημοσιευμάτων από αθηναϊκές εφημερίδες και ιστοσελίδες που αναφέρονταν με διθυραμβικά λόγια στο γεγονός.
Υποστήριζαν, επίσης, οι διάφορες ανακοινώσεις ότι οι πτήσεις θα είναι καθημερινές και θα διαρκέσουν μέχρι τις 30 Οκτωβρίου, ενώ η πίστα απογείωσης-προσγείωσης στην Καλαμάτα θα βρίσκεται το γήπεδο των πρώην Σφαγείων, στη Δυτική Παραλία, όπως έκανε γνωστό τότε ο δήμαρχος Καλαμάτας, Παναγιώτης Νίκας.
Ο χώρος αυτός παραχωρήθηκε προσωρινά, «διότι ήδη έχει δημοπρατηθεί από το Δήμο η προμήθεια των σχετικών υλικών, ώστε από την επόμενη σεζόν να δοθεί στη νεολαία που αθλείται, για την εξυπηρέτηση του ποδοσφαίρου», είχε σημειώσει ακόμη.
Κι όμως, σύμφωνα με πληροφόρηση που είχαμε χθες από τον τουριστικό πράκτορα που είχε αναλάβει να συνδράμει το εγχείρημα στην Καλαμάτα, η ιστορία με τα αερόστατα ήταν ένα «απατηλό όνειρο», για το οποίο ευθύνεται ένας μεσάζων.
Του Αντώνη Πετρογιάννη
Κι όμως, η ιστορία είχε ξεκινήσει με τις καλύτερες προϋποθέσεις. Στις αρχές του 2016 η Δημοτική Αρχή μάς ενημέρωνε ότι «συνάντηση με επιχειρηματίες είχε σήμερα, Παρασκευή 22 Ιανουαρίου 2016, ο δήμαρχος, οι οποίοι του ανακοίνωσαν ότι προγραμματίζεται εγκατάσταση αεροστάτων στην Καλαμάτα, για περιήγηση, σε συνεργασία με την TEMES / Costa Navarino, κατά τα πρότυπα της Καππαδοκίας. Περί τα μέσα Φεβρουαρίου θα γίνουν ακριβείς ανακοινώσεις».
Στα τέλη Απριλίου, με νέο δελτίο Τύπου, η Δημοτική Αρχή μας ενημέρωνε εκ νέου ότι «μεγάλη προβολή γνωρίζει η Καλαμάτα ως η πρώτη βάση αεροστάτων στην Ελλάδα. Πολλά μέσα ενημέρωσης ασχολούνται με το συγκεκριμένο θέμα και την καινοτομία αυτή». Μάλιστα, παρέθετε σειρά δημοσιευμάτων από αθηναϊκές εφημερίδες και ιστοσελίδες που αναφέρονταν με διθυραμβικά λόγια στο γεγονός.
Υποστήριζαν, επίσης, οι διάφορες ανακοινώσεις ότι οι πτήσεις θα είναι καθημερινές και θα διαρκέσουν μέχρι τις 30 Οκτωβρίου, ενώ η πίστα απογείωσης-προσγείωσης στην Καλαμάτα θα βρίσκεται το γήπεδο των πρώην Σφαγείων, στη Δυτική Παραλία, όπως έκανε γνωστό τότε ο δήμαρχος Καλαμάτας, Παναγιώτης Νίκας.
Ο χώρος αυτός παραχωρήθηκε προσωρινά, «διότι ήδη έχει δημοπρατηθεί από το Δήμο η προμήθεια των σχετικών υλικών, ώστε από την επόμενη σεζόν να δοθεί στη νεολαία που αθλείται, για την εξυπηρέτηση του ποδοσφαίρου», είχε σημειώσει ακόμη.
Κι όμως, σύμφωνα με πληροφόρηση που είχαμε χθες από τον τουριστικό πράκτορα που είχε αναλάβει να συνδράμει το εγχείρημα στην Καλαμάτα, η ιστορία με τα αερόστατα ήταν ένα «απατηλό όνειρο», για το οποίο ευθύνεται ένας μεσάζων.
Του Αντώνη Πετρογιάννη
Θυμίζουμε ....
Η διαστημική πύλη στην Καλαμάτα δεν είναι… φούμαρα
07/10/2014
ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: «ΜΟΥ ΑΡΕΣΕΙ ΠΟΥ ΜΕ ΘΕΩΡΟΥΝ ΓΡΑΦΙΚΟ»
Ο επιστήμονας πίσω από την εκτόξευση του πρώτου ελληνικού μικροδορυφόρου είναι αποφασισμένος να βάλει τη χώρα μας στο χάρτη της εμπορικής διαστημικής αγοράς, που έχει εκτιμηθεί παγκοσμίως γύρω στο 1 τρισ. δολάρια.
Ομιλητής του TEDx Academy 2014, ο Περικλής Παπαδόπουλος βρίσκεται πίσω από το εγχείρημα της εκτόξευσης του πρώτου ελληνικού μικροδορυφόρου, «Λ-sat», από το Wallops Flight Center της ΝΑSA, τον περασμένο Ιούλιο. Έτσι η Ελλάδα καταγράφηκε στην ιστοσελίδα της NASA ως η πρώτη χώρα που θα ερευνήσει την επίδραση της κοσμικής ακτινοβολίας στο γραφένιο (το νέο πρωτοποριακό υλικό για τους υπολογιστές της επόμενης γενιάς), σε μια αποστολή σχεδιασμένη αποκλειστικά από νέους Έλληνες επιστήμονες και χρηματοδοτημένη από Έλληνες (το κόστος ανήλθε στα 150.000 δολάρια χωρίς την εκτόξευση).
-Πώς σας ήρθε η ιδέα να εκτοξευθεί ελληνικός δορυφόρος στο Διάστημα σε περίοδο κρίσης;
Τον Οκτώβριο του 2012 η ομάδα μου πραγματοποίησε την πρώτη αποστολή μικροδορυφόρου σε παγκόσμιο επίπεδο και, ξαφνικά, άρχισα να δέχομαι emails από Έλληνες φοιτητές και επιστήμονες που ενδιαφέρονταν για τα τεχνικά στοιχεία. Μέσα από αυτή την αμφίδρομη επικοινωνία οδηγηθήκαμε στο να κάνουμε κάτι με τα δικά μας παιδιά, για να δείξουμε ότι και η χώρα μας διαθέτει ικανό δυναμικό.
-Στη NASA γέλασαν όταν τους πρωτομιλήσατε για τα σχέδιά σας;
Η αντίδραση ήταν θετική. Κι εγώ ξαφνιάστηκα. Εμείς οι Έλληνες καμιά φορά έχουμε φίλους και εκτός Ελλάδος.
-Ήταν εύκολο να βρεθεί χρηματοδότηση;
Αρχικά έκανα μερικές παρουσιάσεις στη Silicon Valley, όπου υπάρχουν Έλληνες με πολλά χρήματα, αλλά η ανταπόκριση ήταν απογοητευτική. Τελικά, με προσέγγισε ένα απίστευτο άτομο: Ένας Έλληνας ο οποίος δεν ενδιαφερόταν καν να ακουστεί το όνομά του.
-Θα υπάρξει οικονομικό όφελος για εκείνον ή για άλλους στην ομάδα σας;
Όχι, βέβαια. Ο χρηματοδότης δήλωσε ότι η αποστολή έχει έναν και μοναδικό στόχο: «Κάντε μας υπερήφανους».
-Θα είμαστε υπερήφανοι ή υπάρχει ενδεχόμενο αποτυχίας;
Είμαστε ήδη υπερήφανοι. Βγήκαμε στο Διάστημα με επιτυχία και σύντομα θα αρχίσουμε να κατεβάζουμε δεδομένα.
-Φοβάστε μήπως προκύψει πρόβλημα με τα δεδομένα;
Δε φοβάμαι πια τίποτα. Διότι στην πορεία παρουσιάστηκαν δεκάδες Έλληνες παγκοσμίως, άτομα – κλειδιά στα δορυφορικά συστήματα, που προσφέρθηκαν να βοηθήσουν τα παιδιά.
-Οι νέοι που ενεπλάκησαν στο εγχείρημα έχουν μέλλον;
Αστειεύεστε; Ο Σίμος δουλεύει στη NASA. Ο Βαγγέλης βρήκε δουλειά στη Silicon Valley χωρίς καν πράσινη κάρτα. Ο Χάρης κάνει διδακτορικό στο Ινστιτούτο Von Karman στο Βέλγιο.
-Όλοι μετανάστευσαν;
Γίνονται πράγματα και εντός Ελλάδος. Με τον πρύτανη Κωνσταντίνο Μασσέλο ξεκινήσαμε το πρώτο διαστημικό πρόγραμμα στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου.
-Θα μπορέσει να αξιοποιηθεί αυτή η δυναμική ή θα «ξεφουσκώσει»;
Το δικό μου σκεπτικό είναι ότι πρέπει να υπάρξει ένα διαστημικό κέντρο – η διαστημική πύλη της Καλαμάτας – που θα «μαζέψει» όλη αυτή τη συνεργασία. Η ιστορία αυτή δε γίνεται για να μεταναστεύσουν στο εξωτερικό τα παιδιά που διαθέτουν την τεχνογνωσία. Διότι, κατά τα ψέματα, όλοι θέλουμε να γυρίσουμε στην πατρίδα μας.
-Δεν ακούγεται λίγο γραφικό να είναι η Καλαμάτα διαστημική πύλη;
Μου αρέσει που με θεωρούν γραφικό. Ακόμη και στις αρχές του δορυφόρου Λάμδα αντιμετωπίσαμε έναν τόνο ειρωνείας. Εμείς οι Έλληνες είμαστε λίγο σαν το κέλυφος του αυγού. Άμα σπάσει αυτό το κέλυφος, που είναι η αρνητικότητα, το υπόλοιπο είναι σκέτη απόλαυση.
-Η επιλογή της Καλαμάτας γίνεται επειδή εσείς είστε Μεσσήνιος;
Και ναι, και όχι. Με την έννοια ότι, όταν υπεύθυνοι της NASA μου έδειχναν τις μελέτες για τη διαστημική πύλη στη Χαβάη, το μυαλό μου σκεφτόταν τι έχει αυτή που δεν έχει η Καλαμάτα…
-Υπάρχει κίνδυνος περιβαλλοντικής επιβάρυνσης;
Ίσα ίσα. Μιλάμε για ένα κανονικό αεροπλάνο, ένα Airbus 300, το οποίο κουβαλάει ένα δεύτερο όχημα που πάει σε υπο-τροχιακή πτήση: ευθεία πάνω και ευθεία κάτω. Δε μιλάμε για πυραυλικές εκτοξεύσεις. Βρισκόμαστε σε εποχή καμπής: από την αρχή της χρονιάς θα αρχίσει ο διαστημικός τουρισμός.
-…ο οποίος μπορεί να αποφέρει πολλά εκατομμύρια στη χώρα μας;
Δεν είναι καλό να πετάμε πυροτεχνήματα, αλλά η νέα εμπορική διαστημική αγορά έχει εκτιμηθεί παγκοσμίως γύρω στο 1 τρισεκατομμύριο δολάρια.
-Άλλες ευρωπαϊκές χώρες έχουν προχωρήσει σε δημιουργία διαστημικών πυλών;
Ο Ρίτσαρντ Μπράνσον έχει προτείνει τη Σκωτία. Οι Ισπανοί, οι οποίοι μπήκαν στο παιχνίδι μετά την Καλαμάτα, παρουσιάζονται ξαφνικά να φτιάχνουν διαστημική πύλη στη Βαρκελώνη.
-Πόσες διαστημικές πύλες χωράνε στην Ευρώπη;
Οι πτήσεις γίνονται πάντα προς Ανατολάς, λόγω της περιστροφής της Γης. Επίσης, σύμφωνα με τους παγκόσμιους κανόνες του ΟΗΕ, πρέπει να υπάρχει περιθώριο ασφαλείας πάνω από υδάτινο χώρο. Ε, δεν υπάρχει άλλο μέρος στην Ευρώπη που να συνδυάζει αυτές τις δύο παραμέτρους, παρά μόνο οι περιοχές της Καλαμάτας ή της Κρήτης.
-Η Ελλάδα αποδεικνύεται το καλύτερο οικόπεδο και σε σχέση με το Διάστημα;
Ο ίδιος ο Jim Grady (σ.σ. διευθυντής της διαστημικής πύλης της NASA) έχει δηλώσει ότι η λύση της Καλαμάτας είναι «γεωγραφικώς επιβεβλημένη». Δεν μπορούσε να το πει πιο ξεκάθαρα. Το θέμα αυτό εξελίσσεται παγκοσμίως μήνα με μήνα. Θα είναι δύσκολο να μπούμε στο παιχνίδι αργότερα.
-Το γεγονός ότι ο σημερινός πρωθυπουργός είναι Μεσσήνιος εξυπηρετεί την υπόθεση της Καλαμάτας;
Το θέμα δεν είναι πολιτικό. Ούτε είναι θέμα του κράτους. Εμείς οι ίδιοι πρέπει να επενδύσουμε.
-Όταν ήσαστε μικρός, ονειρευόσασταν να γίνετε αστροναύτης;
Όχι. Θα ήθελα, όμως, να πάω σε μία από τις πτήσεις στο Διάστημα. Νομίζω πως θα είναι μια τρομερή εμπειρία και ελπίζω όλοι μας να μπορέσουμε να πάμε.
-Η πρωτοβουλία σας θα έχει και συνέχεια μετά το δορυφόρο Λάμδα;
Το σκεφτόμαστε. Για μένα προσωπικά όλη αυτή η προσπάθεια υπερέβαινε την καθημερινότητά μου.
ΠΗΓΗ: Περιοδικό «Κ», εφημερίδα «Καθημερινή»/ της Κατερίνας Μπακογιάννη
Ο επιστήμονας πίσω από την εκτόξευση του πρώτου ελληνικού μικροδορυφόρου είναι αποφασισμένος να βάλει τη χώρα μας στο χάρτη της εμπορικής διαστημικής αγοράς, που έχει εκτιμηθεί παγκοσμίως γύρω στο 1 τρισ. δολάρια.
Ομιλητής του TEDx Academy 2014, ο Περικλής Παπαδόπουλος βρίσκεται πίσω από το εγχείρημα της εκτόξευσης του πρώτου ελληνικού μικροδορυφόρου, «Λ-sat», από το Wallops Flight Center της ΝΑSA, τον περασμένο Ιούλιο. Έτσι η Ελλάδα καταγράφηκε στην ιστοσελίδα της NASA ως η πρώτη χώρα που θα ερευνήσει την επίδραση της κοσμικής ακτινοβολίας στο γραφένιο (το νέο πρωτοποριακό υλικό για τους υπολογιστές της επόμενης γενιάς), σε μια αποστολή σχεδιασμένη αποκλειστικά από νέους Έλληνες επιστήμονες και χρηματοδοτημένη από Έλληνες (το κόστος ανήλθε στα 150.000 δολάρια χωρίς την εκτόξευση).
-Πώς σας ήρθε η ιδέα να εκτοξευθεί ελληνικός δορυφόρος στο Διάστημα σε περίοδο κρίσης;
Τον Οκτώβριο του 2012 η ομάδα μου πραγματοποίησε την πρώτη αποστολή μικροδορυφόρου σε παγκόσμιο επίπεδο και, ξαφνικά, άρχισα να δέχομαι emails από Έλληνες φοιτητές και επιστήμονες που ενδιαφέρονταν για τα τεχνικά στοιχεία. Μέσα από αυτή την αμφίδρομη επικοινωνία οδηγηθήκαμε στο να κάνουμε κάτι με τα δικά μας παιδιά, για να δείξουμε ότι και η χώρα μας διαθέτει ικανό δυναμικό.
-Στη NASA γέλασαν όταν τους πρωτομιλήσατε για τα σχέδιά σας;
Η αντίδραση ήταν θετική. Κι εγώ ξαφνιάστηκα. Εμείς οι Έλληνες καμιά φορά έχουμε φίλους και εκτός Ελλάδος.
-Ήταν εύκολο να βρεθεί χρηματοδότηση;
Αρχικά έκανα μερικές παρουσιάσεις στη Silicon Valley, όπου υπάρχουν Έλληνες με πολλά χρήματα, αλλά η ανταπόκριση ήταν απογοητευτική. Τελικά, με προσέγγισε ένα απίστευτο άτομο: Ένας Έλληνας ο οποίος δεν ενδιαφερόταν καν να ακουστεί το όνομά του.
-Θα υπάρξει οικονομικό όφελος για εκείνον ή για άλλους στην ομάδα σας;
Όχι, βέβαια. Ο χρηματοδότης δήλωσε ότι η αποστολή έχει έναν και μοναδικό στόχο: «Κάντε μας υπερήφανους».
-Θα είμαστε υπερήφανοι ή υπάρχει ενδεχόμενο αποτυχίας;
Είμαστε ήδη υπερήφανοι. Βγήκαμε στο Διάστημα με επιτυχία και σύντομα θα αρχίσουμε να κατεβάζουμε δεδομένα.
-Φοβάστε μήπως προκύψει πρόβλημα με τα δεδομένα;
Δε φοβάμαι πια τίποτα. Διότι στην πορεία παρουσιάστηκαν δεκάδες Έλληνες παγκοσμίως, άτομα – κλειδιά στα δορυφορικά συστήματα, που προσφέρθηκαν να βοηθήσουν τα παιδιά.
-Οι νέοι που ενεπλάκησαν στο εγχείρημα έχουν μέλλον;
Αστειεύεστε; Ο Σίμος δουλεύει στη NASA. Ο Βαγγέλης βρήκε δουλειά στη Silicon Valley χωρίς καν πράσινη κάρτα. Ο Χάρης κάνει διδακτορικό στο Ινστιτούτο Von Karman στο Βέλγιο.
-Όλοι μετανάστευσαν;
Γίνονται πράγματα και εντός Ελλάδος. Με τον πρύτανη Κωνσταντίνο Μασσέλο ξεκινήσαμε το πρώτο διαστημικό πρόγραμμα στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου.
-Θα μπορέσει να αξιοποιηθεί αυτή η δυναμική ή θα «ξεφουσκώσει»;
Το δικό μου σκεπτικό είναι ότι πρέπει να υπάρξει ένα διαστημικό κέντρο – η διαστημική πύλη της Καλαμάτας – που θα «μαζέψει» όλη αυτή τη συνεργασία. Η ιστορία αυτή δε γίνεται για να μεταναστεύσουν στο εξωτερικό τα παιδιά που διαθέτουν την τεχνογνωσία. Διότι, κατά τα ψέματα, όλοι θέλουμε να γυρίσουμε στην πατρίδα μας.
-Δεν ακούγεται λίγο γραφικό να είναι η Καλαμάτα διαστημική πύλη;
Μου αρέσει που με θεωρούν γραφικό. Ακόμη και στις αρχές του δορυφόρου Λάμδα αντιμετωπίσαμε έναν τόνο ειρωνείας. Εμείς οι Έλληνες είμαστε λίγο σαν το κέλυφος του αυγού. Άμα σπάσει αυτό το κέλυφος, που είναι η αρνητικότητα, το υπόλοιπο είναι σκέτη απόλαυση.
-Η επιλογή της Καλαμάτας γίνεται επειδή εσείς είστε Μεσσήνιος;
Και ναι, και όχι. Με την έννοια ότι, όταν υπεύθυνοι της NASA μου έδειχναν τις μελέτες για τη διαστημική πύλη στη Χαβάη, το μυαλό μου σκεφτόταν τι έχει αυτή που δεν έχει η Καλαμάτα…
-Υπάρχει κίνδυνος περιβαλλοντικής επιβάρυνσης;
Ίσα ίσα. Μιλάμε για ένα κανονικό αεροπλάνο, ένα Airbus 300, το οποίο κουβαλάει ένα δεύτερο όχημα που πάει σε υπο-τροχιακή πτήση: ευθεία πάνω και ευθεία κάτω. Δε μιλάμε για πυραυλικές εκτοξεύσεις. Βρισκόμαστε σε εποχή καμπής: από την αρχή της χρονιάς θα αρχίσει ο διαστημικός τουρισμός.
-…ο οποίος μπορεί να αποφέρει πολλά εκατομμύρια στη χώρα μας;
Δεν είναι καλό να πετάμε πυροτεχνήματα, αλλά η νέα εμπορική διαστημική αγορά έχει εκτιμηθεί παγκοσμίως γύρω στο 1 τρισεκατομμύριο δολάρια.
-Άλλες ευρωπαϊκές χώρες έχουν προχωρήσει σε δημιουργία διαστημικών πυλών;
Ο Ρίτσαρντ Μπράνσον έχει προτείνει τη Σκωτία. Οι Ισπανοί, οι οποίοι μπήκαν στο παιχνίδι μετά την Καλαμάτα, παρουσιάζονται ξαφνικά να φτιάχνουν διαστημική πύλη στη Βαρκελώνη.
-Πόσες διαστημικές πύλες χωράνε στην Ευρώπη;
Οι πτήσεις γίνονται πάντα προς Ανατολάς, λόγω της περιστροφής της Γης. Επίσης, σύμφωνα με τους παγκόσμιους κανόνες του ΟΗΕ, πρέπει να υπάρχει περιθώριο ασφαλείας πάνω από υδάτινο χώρο. Ε, δεν υπάρχει άλλο μέρος στην Ευρώπη που να συνδυάζει αυτές τις δύο παραμέτρους, παρά μόνο οι περιοχές της Καλαμάτας ή της Κρήτης.
-Η Ελλάδα αποδεικνύεται το καλύτερο οικόπεδο και σε σχέση με το Διάστημα;
Ο ίδιος ο Jim Grady (σ.σ. διευθυντής της διαστημικής πύλης της NASA) έχει δηλώσει ότι η λύση της Καλαμάτας είναι «γεωγραφικώς επιβεβλημένη». Δεν μπορούσε να το πει πιο ξεκάθαρα. Το θέμα αυτό εξελίσσεται παγκοσμίως μήνα με μήνα. Θα είναι δύσκολο να μπούμε στο παιχνίδι αργότερα.
-Το γεγονός ότι ο σημερινός πρωθυπουργός είναι Μεσσήνιος εξυπηρετεί την υπόθεση της Καλαμάτας;
Το θέμα δεν είναι πολιτικό. Ούτε είναι θέμα του κράτους. Εμείς οι ίδιοι πρέπει να επενδύσουμε.
-Όταν ήσαστε μικρός, ονειρευόσασταν να γίνετε αστροναύτης;
Όχι. Θα ήθελα, όμως, να πάω σε μία από τις πτήσεις στο Διάστημα. Νομίζω πως θα είναι μια τρομερή εμπειρία και ελπίζω όλοι μας να μπορέσουμε να πάμε.
-Η πρωτοβουλία σας θα έχει και συνέχεια μετά το δορυφόρο Λάμδα;
Το σκεφτόμαστε. Για μένα προσωπικά όλη αυτή η προσπάθεια υπερέβαινε την καθημερινότητά μου.
ΠΗΓΗ: Περιοδικό «Κ», εφημερίδα «Καθημερινή»/ της Κατερίνας Μπακογιάννη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου