Αρχαίος και ο καλαματιανός Γράφτηκε από την ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ Online
Είναι σαφές ότι ο τόπος αυτός, εκτός από λάδι και ελιές, παρήγαγε μουσικοχορευτικούς βηματισμούς όπως δείχνει η αρχαιολογική έρευνα, η οποία τεκμηριώνει την παραπάνω παραδοχή με σχετικά ευρήματα που θα παρουσιασθούν σε λίγες μέρες στο αρχαιολογικό μουσείο της Καλαμάτας με τον τίτλο «Μυθικοί χοροί της Μεσσηνίας».
Την πρωτότυπη αυτή έκθεση οργανώνει η ΛΗ Εφορεία Προϊστορικών-Κλασικών Αρχαιοτήτων, και η έφορος Αννα-Βασιλική Καραπαναγιώτου αναφερόμενη στο σκεπτικό της στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο επισήμανε ότι «στις προϊστορικές κοινωνίες ο χορός σχετιζόταν άμεσα με τη θρησκεία, αλλά και με ταφικές πρακτικές». Αργότερα, στους ιστορικούς χρόνους «η μουσική, ο έμμετρος λόγος και ο χορός (σε συνδυασμό) ήταν μέρος της εκπαίδευσης του πολίτη, διατηρώντας πάντοτε τη σύνδεση με τη θρησκεία. Η επίδραση ήταν διττή: όσα πήγαζαν από την απολλώνεια σφαίρα, επενεργούσαν στο ήθος και είχαν παιδευτική αξία, ενώ όσα σχετίζονταν με τον Διόνυσο επιδρούσαν στα άλογα μέρη της ψυχής και μέσω της κάθαρσης λειτουργούσαν θεραπευτικά»,. σύμφωνα με την κ. Καραπαναγιώτου.
Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο στο enet.gr
Την πρωτότυπη αυτή έκθεση οργανώνει η ΛΗ Εφορεία Προϊστορικών-Κλασικών Αρχαιοτήτων, και η έφορος Αννα-Βασιλική Καραπαναγιώτου αναφερόμενη στο σκεπτικό της στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο επισήμανε ότι «στις προϊστορικές κοινωνίες ο χορός σχετιζόταν άμεσα με τη θρησκεία, αλλά και με ταφικές πρακτικές». Αργότερα, στους ιστορικούς χρόνους «η μουσική, ο έμμετρος λόγος και ο χορός (σε συνδυασμό) ήταν μέρος της εκπαίδευσης του πολίτη, διατηρώντας πάντοτε τη σύνδεση με τη θρησκεία. Η επίδραση ήταν διττή: όσα πήγαζαν από την απολλώνεια σφαίρα, επενεργούσαν στο ήθος και είχαν παιδευτική αξία, ενώ όσα σχετίζονταν με τον Διόνυσο επιδρούσαν στα άλογα μέρη της ψυχής και μέσω της κάθαρσης λειτουργούσαν θεραπευτικά»,. σύμφωνα με την κ. Καραπαναγιώτου.
Ετσι, επελέγησαν για το άνοιγμα της έκθεσης αντικείμενα της Υστερης Εποχής του Χαλκού που απεικονίζουν σκηνές τελετουργικών πράξεων οι οποίες εμπεριέχουν κίνηση, ρυθμό και μουσική. Θα παρουσιαστούν θεότητες που συνδέονται με τη μουσική και το χορό, μουσικά όργανα και χορός μαινάδων. Οι αρχαιολόγοι επιχειρούν επίσης να ανοίξουν ένα γόνιμο διάλογο του παρόντος με το παρελθόν κάνοντας ευρεία χρήση οπτικοακουστικού υλικού. Συνδέουν τη σύγχρονη χορευτική δημιουργία του Φεστιβάλ Καλαμάτας με την τοπική χορευτική παράδοση και εν τέλει τον καλαματιανό χορό.
Τα έργα που θα εκφράσουν αυτό το σκεπτικό προέρχονται από τις μόνιμες εκθέσεις του Αρχαιολογικού Μουσείου Μεσσηνίας και του Αρχαιολογικού Μουσείου Χώρας, από το υλικό της επανέκθεσης του Αρχαιολογικού Μουσείου Πύλου, αλλά και από τις ανασκαφές της Αρχαίας Μεσσήνης και του Ανακτόρου του Νέστορος από τις αποθήκες της Εφορείας που δεν έχει ξαναεκτεθεί στο παρελθόν. Η έκθεση έγινε δεκτή μετά πολλών επαίνων από το ΚΑΣ γιατί ακριβώς προάγει την προβολή της πολιτιστικής κληρονομιάς μαζί με τα στοιχεία της παράδοσης και τη σύγχρονη πολιτιστική δράση.
Οι Καλαματιανοί σέρνουν το χορό τους από τα προϊστορικά χρόνια κι ας το αγνοούν σήμερα όσοι χορεύουν τον περήφανο καλαματιανό, όπως κι εκείνοι που θεσμοθέτησαν στη μεσσηνιακή πρωτεύουσα το διεθνές φεστιβάλ χορού θέτοντας έτσι την Καλαμάτα στο διεθνή πολιτιστικό χάρτη με έμφαση στο χορό.
Είναι σαφές ότι ο τόπος αυτός, εκτός από λάδι και ελιές, παρήγαγε μουσικοχορευτικούς βηματισμούς όπως δείχνει η αρχαιολογική έρευνα, η οποία τεκμηριώνει την παραπάνω παραδοχή με σχετικά ευρήματα που θα παρουσιασθούν σε λίγες μέρες στο αρχαιολογικό μουσείο της Καλαμάτας με τον τίτλο «Μυθικοί χοροί της Μεσσηνίας».
Την πρωτότυπη αυτή έκθεση οργανώνει η ΛΗ Εφορεία Προϊστορικών-Κλασικών Αρχαιοτήτων, και η έφορος Αννα-Βασιλική Καραπαναγιώτου αναφερόμενη στο σκεπτικό της στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο επισήμανε ότι «στις προϊστορικές κοινωνίες ο χορός σχετιζόταν άμεσα με τη θρησκεία, αλλά και με ταφικές πρακτικές». Αργότερα, στους ιστορικούς χρόνους «η μουσική, ο έμμετρος λόγος και ο χορός (σε συνδυασμό) ήταν μέρος της εκπαίδευσης του πολίτη, διατηρώντας πάντοτε τη σύνδεση με τη θρησκεία. Η επίδραση ήταν διττή: όσα πήγαζαν από την απολλώνεια σφαίρα, επενεργούσαν στο ήθος και είχαν παιδευτική αξία, ενώ όσα σχετίζονταν με τον Διόνυσο επιδρούσαν στα άλογα μέρη της ψυχής και μέσω της κάθαρσης λειτουργούσαν θεραπευτικά»,. σύμφωνα με την κ. Καραπαναγιώτου.
Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο στο enet.gr
Αρχαίος και ο καλαματιανός
Οι Καλαματιανοί σέρνουν το χορό τους από τα προϊστορικά χρόνια κι ας το αγνοούν σήμερα όσοι χορεύουν τον περήφανο καλαματιανό, όπως κι εκείνοι που θεσμοθέτησαν στη μεσσηνιακή πρωτεύουσα το διεθνές φεστιβάλ χορού θέτοντας έτσι την Καλαμάτα στο διεθνή πολιτιστικό χάρτη με έμφαση στο χορό.
Είναι σαφές ότι ο τόπος αυτός, εκτός από λάδι και ελιές, παρήγαγε μουσικοχορευτικούς βηματισμούς όπως δείχνει η αρχαιολογική έρευνα, η οποία τεκμηριώνει την παραπάνω παραδοχή με σχετικά ευρήματα που θα παρουσιασθούν σε λίγες μέρες στο αρχαιολογικό μουσείο της Καλαμάτας με τον τίτλο «Μυθικοί χοροί της Μεσσηνίας». Την πρωτότυπη αυτή έκθεση οργανώνει η ΛΗ Εφορεία Προϊστορικών-Κλασικών Αρχαιοτήτων, και η έφορος Αννα-Βασιλική Καραπαναγιώτου αναφερόμενη στο σκεπτικό της στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο επισήμανε ότι «στις προϊστορικές κοινωνίες ο χορός σχετιζόταν άμεσα με τη θρησκεία, αλλά και με ταφικές πρακτικές». Αργότερα, στους ιστορικούς χρόνους «η μουσική, ο έμμετρος λόγος και ο χορός (σε συνδυασμό) ήταν μέρος της εκπαίδευσης του πολίτη, διατηρώντας πάντοτε τη σύνδεση με τη θρησκεία. Η επίδραση ήταν διττή: όσα πήγαζαν από την απολλώνεια σφαίρα, επενεργούσαν στο ήθος και είχαν παιδευτική αξία, ενώ όσα σχετίζονταν με τον Διόνυσο επιδρούσαν στα άλογα μέρη της ψυχής και μέσω της κάθαρσης λειτουργούσαν θεραπευτικά»,. σύμφωνα με την κ. Καραπαναγιώτου.
Ετσι, επελέγησαν για το άνοιγμα της έκθεσης αντικείμενα της Υστερης Εποχής του Χαλκού που απεικονίζουν σκηνές τελετουργικών πράξεων οι οποίες εμπεριέχουν κίνηση, ρυθμό και μουσική. Θα παρουσιαστούν θεότητες που συνδέονται με τη μουσική και το χορό, μουσικά όργανα και χορός μαινάδων. Οι αρχαιολόγοι επιχειρούν επίσης να ανοίξουν ένα γόνιμο διάλογο του παρόντος με το παρελθόν κάνοντας ευρεία χρήση οπτικοακουστικού υλικού. Συνδέουν τη σύγχρονη χορευτική δημιουργία του Φεστιβάλ Καλαμάτας με την τοπική χορευτική παράδοση και εν τέλει τον καλαματιανό χορό.
Τα έργα που θα εκφράσουν αυτό το σκεπτικό προέρχονται από τις μόνιμες εκθέσεις του Αρχαιολογικού Μουσείου Μεσσηνίας και του Αρχαιολογικού Μουσείου Χώρας, από το υλικό της επανέκθεσης του Αρχαιολογικού Μουσείου Πύλου, αλλά και από τις ανασκαφές της Αρχαίας Μεσσήνης και του Ανακτόρου του Νέστορος από τις αποθήκες της Εφορείας που δεν έχει ξαναεκτεθεί στο παρελθόν. Η έκθεση έγινε δεκτή μετά πολλών επαίνων από το ΚΑΣ γιατί ακριβώς προάγει την προβολή της πολιτιστικής κληρονομιάς μαζί με τα στοιχεία της παράδοσης και τη σύγχρονη πολιτιστική δράση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου