Κυριακή 15 Σεπτεμβρίου 2013

Ιστοσελίδα Δήμου Καλαμάτας: Μία επιπλέον απευθείας ανάθεση


Τελευταία Ενημέρωση: 14/09/2013
Θα υποθέταμε ότι ένα κράτος πτωχευμένο και υπερχρεωμένο, που περιστέλλει κρίσιμους τομείς της πρόνοιας, της υγείας και της παιδείας, θα φρόντιζε πρωτίστως να εξορθολογίσει τις δαπάνες του, να κόψει τα περιττά έξοδα, να διεξαγάγει διαφανείς και αυστηρούς διαγωνισμούς για τις προμήθειές του. Και επίσης, να μην καθυστερεί και να μην κωλυσιεργεί. Αυτονοήτως δε, να μην αφήνει καμία σκιά για σκόπιμες καθυστερήσεις, αναβολές ή διαμορφώσεις διαγωνισμών. Όταν σχεδόν σύμπας ο ελληνικός λαός στενάζει, πώς να ανεχθείς μια χρηματοβόρα καθυστέρηση, την αμέλεια ή και το δόλο;
Αυτά ως γενική αρχή, στην οποία υποθέτω ότι συμφωνούμε άπαντες. Ας έρθουμε, όμως, στο θέμα του ρεπορτάζ. Θυμόμαστε, όλοι φαντάζομαι - δε γνωρίζω αν χρησιμοποιείται ακόμα- την ατάκα διαφήμισης γνωστής μάρκας μπύρας, ιδιαίτερα δημοφιλούς παλιότερα στη χώρα μας, «γιατί έτσι μας αρέσει...».
Κάπως έτσι θα πρέπει να σκέφτηκε η Δημοτική Αρχή Καλαμάτας στο θέμα της ανακατασκευής της ιστοσελίδας του Δήμου. Κάποια στιγμή αποφάσισε να εκσυγχρονίσει την ηλεκτρονική της επικοινωνία με τους δημότες και αποφάσισε να ανανεώσει τη δημοτική ιστοσελίδα.
Όμως, όπως προέκυψε από έρευνα αγοράς του «Θάρρους», αγνόησε τις αρκετές εταιρείες κατασκευής ιστοσελίδων που δραστηριοποιούνται στην περιοχή της Καλαμάτας, χωρίς καν να ζητήσει μια προσφορά από αυτές, και προτίμησε να αναθέσει, υπό αδιευκρίνιστους λόγους, την ανανέωση της ιστοσελίδας του σε μια εταιρεία κατασκευής η οποία μέχρι πριν από λίγο διάστημα δεν είχε καν δική της, ενώ πολύ πρόσφατα άρχισε να δραστηριοποιείται στο συγκεκριμένο τομέα.
Όταν ρωτήσαμε σχετικά τον αρμόδιο αντιδήμαρχο Αθ. Ηλιόπουλο, δε μας απάντησε με σαφήνεια έναντι ποιων εταιρειών και προσφορών επιλέχθηκε, τελικά, η ανάδοχος INDEVIN και πώς εννοούν στο Δήμο Καλαμάτας την «έρευνα αγοράς».
Το «Θάρρος» ανανέωσε την ιστοσελίδα του πριν από ένα χρόνο περίπου. Έκανε έρευνα αγοράς στην Καλαμάτα, «συγκεντρώνοντας» γύρω στις 10 προσφορές από εταιρείες κατασκευής ιστοσελίδων, τις οποίες βρήκαμε ψάχνοντας στην περιοχή της Καλαμάτας, αλλά και με μια απλή αναζήτηση στο διαδίκτυο.
Επικοινωνήσαμε, λοιπόν, με τις εν λόγω εταιρείες και ρωτήσαμε αν ο Δήμος Καλαμάτας απευθύνθηκε σε αυτές για να καταθέσουν προσφορά για το συγκεκριμένο έργο ή αν είδαν κάποιον σχετικό διαγωνισμό. Η συντριπτική πλειοψηφία μάς δήλωσε άγνοια, λέγοντας ότι δεν ενημερώθηκαν από κανέναν.
Μάλιστα, αρκετές εταιρείες μάς ενημέρωσαν ότι μαζί τους είχαν επικοινωνήσει παλαιότερα ο Δήμος Πύλος- Νέστορος και ο Δήμος Δυτικής Μάνης, ζητώντας τους προσφορές για ανάλογες δουλειές.
Μόνο από μια εταιρεία από την Καλαμάτα μάς είπαν ότι άνθρωποι του Δήμου ήρθαν σε επαφή μαζί τους τον περασμένο Δεκέμβριο και τους πρότειναν να αναλάβουν το συγκεκριμένο έργο, με τα ίδια χαρακτηριστικά, όπως αυτά παρουσιάζονται στη «Διαύγεια», αλλά με το 1/3 της τελικής τιμής που δόθηκε, καθώς τους είπαν ότι αυτά τα λεφτά διέθετε ο Δήμος. Η εταιρεία έκρινε ότι δεν τη συμφέρει να καταθέσει προσφορά… αλλά σήμερα εκφράζει την έκπληξή της, βλέποντας την τελική δαπάνη για την ανανέωση της ιστοσελίδας του Δήμου.
Με έκπληξη, επίσης, διαπιστώσαμε ότι το domain name της αναδόχου εταιρείας κλείστηκε στις 15 Απριλίου του 2013, λίγες μέρες πριν από την υπογραφή της σύμβασης με το Δήμο Καλαμάτας. Δηλαδή, η εταιρεία κατασκευής ιστοσελίδων και ανάδοχος του έργου δεν είχε δική της το διάστημα που έγιναν οι συζητήσεις των δύο πλευρών!

Υπερβολικό κόστος
Αντιδράσεις υπήρξαν από πολίτες του Δήμου και για το υπερβολικό κόστος. Να σημειώσουμε εδώ ότι, σύμφωνα με την περιγραφή του έργου στη «Διαύγεια», το κόστος για όσα έχουμε δει μέχρι σήμερα είναι 3.100 ευρώ από τα 6.400 ευρώ της συνολικής δαπάνης.
Σε σχετική μας ερώτηση προς τον κ. Ηλιόπουλο, μας απάντησε: «Το κόστος των 6.400 ευρώ, πλέον ΦΠΑ 23%, αφορά όχι μόνο αυτά που λέτε ότι είδατε, αλλά και περαιτέρω πράγματα που θα δείτε στο προσεχές διάστημα και περιγράφονται στη σύμβαση (ΑΔΑ: ΒΕ56ΩΕΕ-ΟΞΒ), δηλαδή το ποσό αυτό αφορά στο σύνολο του έργου και όχι μέρος αυτού.
Σχετικά με το ύψος του κόστους, θα σας προτείναμε να το συγκρίνετε με άλλα αντίστοιχα έργα στο δημόσιο τομέα. Για την ιστορία, σας θυμίζουμε ότι o Δήμος για τη σελίδα του στο facebook δε δαπάνησε κάποιο ποσό, όταν άλλοι φορείς έχουν δαπανήσει δεκάδες χιλιάδες ευρώ».
Πάντως, διαβάζοντας την περιγραφή του έργου στη «Διαύγεια» βλέπουμε ότι στη σύμβαση δεν αναφέρεται κάτι άλλο από την απλή κατασκευή της ιστοσελίδας, με κάποιες αόριστες ηλεκτρονικές υπηρεσίες. Δεν αναφέρονται οι τεχνικές προδιαγραφές ούτε της ιστοσελίδας, ούτε των ηλεκτρονικών υπηρεσιών, ούτε το λογισμικό που ενδέχεται να χρησιμοποιηθεί. Επίσης δεν αναφέρεται οικονομοτεχνική μελέτη ή ανάλυση κόστους, παρά μόνο η περίληψη περιγραφής του έργου. Οπότε από αυτά δεν προκύπτει ότι θα κατασκευαστούν κι άλλα κομμάτια και ποια θα είναι ακριβώς αυτά.
Επιπρόσθετα, θα χαρακτηρίζαμε ατυχή την τελευταία παρατήρηση του κ. Ηλιόπουλου, ότι ο Δήμος δε δαπάνησε για το Facebook ούτε ένα ευρώ, όταν πλέον και ο μικρότερος δημότης Καλαμάτας, και όχι μόνο, γνωρίζει ότι δεν απαιτείται κανένα ευρώ για μια απλή “Fan Page” στο Facebook.
Μία ακόμη από τις πολλές απορίες και ερωτήσεις προς τους υπευθύνους του Δήμου: Σε τι ακριβώς έχει βελτιωθεί η σελίδα του Δήμου Καλαμάτας σε σχέση με την προηγούμενη; Δηλαδή, τι παραπάνω δυνατότητες δίνει στους πολίτες της Καλαμάτας, αλλά και στους επισκέπτες της, ώστε να καταλάβουμε και εμείς το λόγο για τον οποίο δαπανήθηκαν περί τα 3.100 ευρώ για την α΄ φάση;
Ακόμη μια απορία λίγο πριν από το τέλος: Όλα αυτά που έγιναν με την ανανέωση της σελίδας του Δήμου της Καλαμάτας, είναι σε γνώση του δημάρχου; Συμφωνεί με τις παραπάνω πρακτικές;
Ας θυμηθούμε, κλείνοντας, τι είπε πρόσφατα με πικρό χιούμορ ο εισαγγελέας Βασίλης Φλωρίδης, πρόεδρος της Ανεξάρτητης Αρχής για τον Έλεγχο των Δημοσίων Συμβάσεων, γνώστης των τρυκ των απευθείας αναθέσεων: «Θα πρέπει να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ μία φυλακή για 10.000 αξιωματούχους...». Χωρίς, βέβαια, αυτό να σημαίνει ότι η διαδικασία που ακολούθησε η Δημοτική Αρχή δεν είναι… νόμιμη.

Του Αντώνη Πετρόγιαννη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου