Παρασκευή 6 Σεπτεμβρίου 2013

Διαστημικός τουρισμός-ΝΑΤΟ-και (Βασιλης Κωνσταντακοπουλος)

Η διαστημική πύλη και τα προσδοκώμενα οφέλη της Καλαμάτας Γράφτηκε από τον 
  • ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ
Να δώσει απαντήσεις για την υπόθεση της δημιουργίας διαστημικής πύλης στο αεροδρόμιο της Καλαμάτας επιχείρησε την Τετάρτη το βράδυ ο μηχανολόγος - μηχανικός και πρύτανης της Πολυτεχνικής Σχολής του American University of Athens Παναγιώτης Παπαδόπουλος, αδελφός του επί 20ετία συνεργάτη της NASA δρ. Περικλή Παπαδόπουλου. Στην παρουσίαση που έγινε με πρωτοβουλία του Επιμελητηρίου Μεσσηνίας, παρουσιάστηκαν τα δεδομένα, αλλά και οι προοπτικές για τη δημιουργία αυτού του μεγαλεπήβολου έργου, που υπό προϋποθέσεις ενδέχεται να δώσει τρομερή ώθηση ανάπτυξης στην ευρύτερη περιοχή της Μεσσηνίας. 
Μέχρι το Δεκέμβριο, όπως επισημάνθηκε, θα διαφανεί από κυβερνητικής πλευράς αν θα προχωρήσει τελικά το έργο, το οποίο από την ημέρα που θα ξεκινήσει θα χρειαστούν περίπου 5 χρόνια για την ολοκλήρωση και τη λειτουργία του.
Εφόσον αυτή η κίνηση προχωρήσει ουσιαστικά, η περιοχή της Καλαμάτας θα μετατραπεί σε κέντρο παγκόσμιου ενδιαφέροντος, αφού μέχρι σήμερα ανάλογα κέντρα ανά τον κόσμο λειτουργούν στο Νέο Μεξικό των ΗΠΑ, στην Βαρκελώνη, στην Βόρεια Σουηδία, αλλά και την Ολλανδία, έχοντας ήδη λάβει την ανάλογη δημοσιότητα. 
Η προοπτική ανάπτυξης του διαστημικού τουρισμού μπορεί ως ταξιδιώτες να μην αφορά μεγάλη μερίδα ατόμων παγκοσμίως, αφού το κόστος συμμετοχής αγγίζει τα 200.000 ευρώ ανά άτομο, αλλά η προσέλκυση επισκεπτών υψηλότατης εισοδηματικής κλίμακας στην περιοχή μόνο θετικά στοιχεία μπορεί να έχει. Παράλληλα, από το αεροδρόμιο της Καλαμάτας θα μπορούν να εκτοξεύονται μικροδορυφόροι για λόγους εθνικής ασφάλειας, τηλεπικοινωνιών και έρευνας. Απώτερος στόχος είναι επίσης η συμμετοχή του σχεδιαζόμενου διαστημικού σταθμού της Καλαμάτας σε κέντρο διηπειρωτικών πτήσεων σε πολύ λίγες ώρες μέσω... Διαστήματος. Το τελευταίο φυσικά βρίσκεται όπως αναφέρθηκε σε εμβρυακό στάδιο παγκοσμίως.
Ακολούθως ο κ. Παπαδόπουλος παρουσίασε τους λόγους για τους οποίους η περιοχή της Καλαμάτας ενδείκνυται για ένα τέτοιο εγχείρημα, σημειώνοντας: "Προφανώς δεν προτείνουμε την Καλαμάτα μόνο επειδή είμαστε από εδώ ή για άλλους λόγους. Υπάρχουν συγκεκριμένοι παράγοντες που το ευνοούν". Συγκεκριμένα ανέφερε:
1) Τη γεωγραφική θέση. Οι διαστημικές πτήσεις προτιμάται να γίνονται με κατεύθυνση νοτιοανατολική. Στην περιοχή μας προς αυτή την κατεύθυνση και σε απόσταση 1.000 χιλιομέτρων περίπου υπάρχει θάλασσα. Αυτό κατά βάση έχει να κάνει με τη στήριξη του εγχειρήματος από ασφαλιστικές εταιρείες, οι οποίες σε ενδεχόμενο ατυχήματος θα καλύψουν πολύ μικρότερα ποσά εφόσον υπάρξει πτώση στη θάλασσα και όχι σε κατοικημένες περιοχές. Σύμφωνα μάλιστα με τον κ. Παπαδόπουλο η αραιή πληθυσμιακή και οικιστική πυκνότητα στον ευρύτερο χώρο είναι ένα ακόμα πλεονέκτημα. Φυσικά το γεγονός ότι η Καλαμάτα βρίσκεται σε κομβική θέση ως προς το "τριεθνές" Ευρώπη - Ασία - Αφρική ενισχύει την προσπάθεια.
2) Το εύκρατο μεσογειακό κλίμα, το οποίο ευνοεί τόσο τη λειτουργία της πύλης, όσο και την προσέλκυση επισκεπτών στην περιοχή έναντι άλλων που διαθέτουν τις ίδιες υποδομές.
3) Την εγγύτητα σε μεγάλα αστικά κέντρα. H ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου είναι πλέον ένα ακόμα συγκριτικό πλεονέκτημα στο... φάκελο υποψηφιότητας της Καλαμάτας.
4) Σημαντικός αριθμός περιοχών ιστορικού και αρχαιολογικού ενδιαφέροντος στη γύρω περιοχή (Αρχαία Ολυμπία, Αρχαία Μεσσήνη, Μυστράς κ.ά.). Οι επισκέπτες που θα φθάνουν θα έχουν μία σειρά επιλογών για περιηγήσεις σε χώρους παγκοσμίου ενδιαφέροντος.
5) Υψηλού επιπέδου ξενοδοχειακές υπηρεσίες. Με κορυφή την Costa Navarino και στη συνέχεια μία σειρά καινούργιων και υψηλών προδιαγραφών μονάδων στη Μεσσηνία οι επιλογές των επισκεπτών υψηλής εισοδηματικής κλίμακας είναι πολλές και αξιόλογες.
6) Υπαρξη βασικών υποδομών στο σημερινό αεροδρόμιο (δεν ξεκινάει η κατασκευή από το μηδέν) και δυνατότητα επέκτασης, η οποία κρίνεται απαραίτητη για το εγχείρημα.
Τα παραπάνω βασικά επιχειρήματα σύμφωνα με τον Παναγιώτη Παπαδόπουλο αποτελούν τη βάση της προσπάθειας, η οποία όπως σημειώθηκε, βρίσκεται σε καλό μεν δρόμο, αλλά από εδώ και πέρα απαιτούνται συντονισμένες κινήσεις. Ηδη η ελβετική εταιρεία Swiss Space Systems όχι μόνο έχει εκφράσει ενδιαφέρον για τη διαστημική πύλη στην Καλαμάτα, αλλά έχει στείλει κάποια στελέχη για αυτοψία. Οπως μάθαμε μάλιστα, ο πρόεδρος της εταιρείας έχει προσωπική άποψη για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας καθώς ως πιλότος έχει βρεθεί κατά το παρελθόν ως εκπαιδευόμενος στις εγκαταστάσεις της 120 ΠΕΑ. Η ελληνική κυβέρνηση έχει φυσικά ενημερωθεί για αυτές τις προοπτικές και σύμφωνα με πληροφορίες έχει ανάψει το "πράσινο φως". Σύμφωνα με τον κ. Παπαδόπουλο το εκτιμώμενο ποσό που θα πρέπει να δαπανήσει η ελληνική κυβέρνηση μέσω ΕΣΠΑ για την αναβάθμιση του αεροδρομίου βάσει των... διαστημικών προδιαγραφών δεν ξεπερνάει τα 100 εκατ. ευρώ. Τα έργα αναβάθμισης στο αεροδρόμιο θα πρέπει, όπως σημειώθηκε, να περιλαμβάνουν πιθανή επέκταση του αεροδιαδρόμου μέχρι και 1 χιλιόμετρο και επέκταση του χώρου του αεροδρομίου κατά 20-30 στρέμματα μέσω απαλλοτριώσεων. Από εκεί και πέρα μέσω μνημονίου συνεργασίας που θα υπογραφεί από τις δύο πλευρές η εταιρεία θα αναλάβει την οργάνωση και στη συνέχεια τη λειτουργία της διαστημικής πύλης. Σημειώθηκε δε ότι ήδη υπάρχει ομογενειακό ενδιαφέρον για τη στήριξη σε οικονομικό και όχι μόνο επίπεδο της δημιουργίας της πύλης, χωρίς όμως να δοθούν περισσότερα στοιχεία. 
Εκτιμάται δε με βάση και την εμπειρία από αντίστοιχα projects σε άλλες χώρες ότι μπορεί να αποδώσει συνολικά από 300 εκατ. έως 1,6 δισ. ευρώ σε χρονικό ορίζοντα δεκαετίας, ενώ για την τοπική αγορά σε ετήσια βάση οι εισροές θα κυμανθούν από 50 έως 100 εκατ. ευρώ.
Από την πλευρά του Επιμελητηρίου τώρα, το οποίο ανέλαβε και την πρωτοβουλία για την προχθεσινή παρουσίαση, διά του προέδρου του Δημήτρη Μανιάτη έγινε αναφορά στην ανάγκη στήριξης της προσπάθειας από τον τοπικό επιχειρηματικό κόσμο, αλλά και στις πρωτοβουλίες που θα πρέπει άμεσα να λάβει το Επιμελητήριο Μεσσηνίας. Συγκεκριμένα θα προχωρήσει η κατοχύρωση ορισμένων χαρακτηριστικών brand names με σκοπό την εμπορική αξιοποίησή τους στο πλαίσιο λειτουργίας της πύλης. Παράλληλα οργανώνεται ήδη η συμμετοχή διαμέσου του Επιμελητηρίου της “υπό κατασκευή διαστημικής πύλης Καλαμάτας” σε διεθνείς συναντήσεις ανάλογων διαστημικών πυλών παγκοσμίως με πρώτη αυτή στο Νέο Μεξικό των ΗΠΑ στο Spaceport America.
Κοινός τόπος όλων πάντως ήταν ότι η όλη προσπάθεια θα πρέπει να διασυνδεθεί με τα ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης της περιοχής (Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου και ΤΕΙ Καλαμάτας). Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι στην προχθεσινή παρουσίαση το "παρών" έδωσαν από πλευράς του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου η πρόεδρος της Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών και Πολιτισμικών Σπουδών Γεωργία Ξανθάκη - Καραμάνου και από πλευράς ΤΕΙ ο πρόεδρος του Συμβουλίου Πάνος Καζάκος και ο αντιπρόεδρος Γιάννης Παπουτσής πραγματοποιώντας όλοι καίριες παρεμβάσεις. 
Διαστημικός τουρισμός
Μπορεί και όχι άδικα να ακούγεται ιδιαιτέρως ξένο σε εμάς αυτό, κι όμως ήδη έχουν αρχίσει να οργανώνονται τα πρώτα ταξίδια από τις κατά τόπους υπάρχουσες διαστημικές πύλες. Μετά από μικρή εκπαίδευση στις ειδικές εγκαταστάσεις της κάθε πύλης και φυσικά ιατρικές εξετάσεις οι... διαστημικοί ταξιδιώτες θα έχουν την ευκαιρία να θαυμάσουν μέσα από το διαστημικό αεροσκάφος τη θέα της Γης από το Διάστημα και από ύψος ακόμα και 100 χλμ. πάνω από την επιφάνειά της, ενώ θα δίνεται η δυνατότητα κάτω από συγκεκριμένες ελεγχόμενες συνθήκες να βιώνουν την απίστευτη εμπειρία της έλλειψης βαρύτητας. Μην κάνετε όμως μεγάλα όνειρα, καθώς το... εισιτήριο για αυτή την ολιγόλεπτη πτήση θα κοστίζει γύρω στα 200.000 ευρώ, ποσό που όπως είναι ευνόητο μπορούν να καλύψουν ελάχιστοι πάνω στον πλανήτη. Ηδη σε πύλες του εξωτερικού πάντως έχουν γίνει τουλάχιστον 600 κρατήσεις θέσεων για τα επικείμενα πρώτα επίσημα διαστημικά ταξίδια. Σε κάθε περίπτωση η διενέργεια τέτοιων πτήσεων με επίκεντρο την Καλαμάτα θα φέρει τη Νότια Πελοπόννησο στην κορυφή του παγκόσμιου ενδιαφέροντος.  Διαβάστε το άρθρο στην ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ http://www.eleftheriaonline.gr/oikonomia/item/28600-diastimiki-pyli-prosdokwmena-ofeli

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου