Παρασκευή 27 Ιουλίου 2012


Γ. ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΣ: «ΘΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΕΙ ΠΟΤΕ Η ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ;»

Καλογιάννης για "Ολυμπία οδό": "Ναι μεν",
αλλά ζητούμενο η βιωσιμότητα…

 26/07
      «Ποιο είναι το αποτέλεσμα των μέχρι τώρα συζητήσεων που γίνονται για την ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟ; Θα ολοκληρωθεί ο αυτοκινητόδρομος από την Πάτρα μέχρι την Τσακώνα  στην Μεσσηνία;». Τα ερωτήματα αυτά έθεσε στη Βουλή προς τον αρμόδιο υπουργό Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών,   Μεταφορών & Δικτύων, ο βουλευτής Μεσσηνίας της ΝΔ Γιάννης Λαμπρόπουλος.


«Ο οδικός άξονας Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα (ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ)» υποστήριξε ο βουλευτής, «είναι το σημαντικότερο αναπτυξιακό έργο για την Δυτική  Ελλάδα και ολόκληρη τη Χώρα μας.


Παρότι έχουν ολοκληρωθεί όλες οι διαδικασίες, όπως μελέτες, δημοπρατήσεις και κύρωση της σύμβασης στη Βουλή από το 2007, εδώ και ένα χρόνο περίπου,  οι Τράπεζες για τους δικούς τους οικονομικούς λόγους αρνούνται να χρηματοδοτήσουν το έργο, παρά τις συμβατικές τους υποχρεώσεις, με αποτέλεσμα η κατασκευή του δρόμου να βρίσκεται σε εκκρεμότητα».


Και η απάντηση του αναπληρωτή υπουργού Σταύρου Καλογιάννη, που τα λέει όλα, μεταξύ άλλων:


«Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το έργο στο σύνολό του φιλοδοξούμε να τα διευθετήσουμε στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων που έχουν ξεκινήσει το τελευταίο εικοσαήμερο μεταξύ του Υπουργείου Υποδομών και Ανάπτυξης και βεβαίως του παραχωρησιούχου. Οι διαπραγματεύσεις αυτές, όπως γνωρίζετε, βρίσκονται σε εξέλιξη. Το ζητούμενο της διαπραγμάτευσης είναι η βιωσιμότητα του έργου».



ΟΙ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΕΙΣ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΥ - ΚΑΛΟΓΙΑΝΝΗ


ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Νάκος): Σας ευχαριστούμε, κύριε Υπουργέ.

Εισερχόμαστε τώρα στη συζήτηση της υπ’ αριθμόν 24/23-7-2012 επίκαιρης ερώτησης του Βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας κ. Ιωάννη Λαμπρόπουλου προς τον Υπουργό Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, σχετικά με τη «Ολυμπία Οδό».
Στην ερώτηση θα απαντήσει ο Αναπληρωτής Υπουργός κ. Σταύρος Καλογιάννης.
Κύριε Λαμπρόπουλε, έχετε το λόγο για δύο λεπτά για να αναπτύξετε το θέμα της ερώτησής σας.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Το 2007 κυρώθηκε στη Βουλή, επί Υπουργίας Γεωργίου Σουφλιά, η σύμβαση για την κατασκευή του άξονα Κόρινθος –Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα. Πόσο εξαιρετικής σημασίας είναι η κατασκευή αυτού του δρόμου μπορούμε να το κατανοήσουμε όλοι. Θα δημιουργήσει μεγάλη ανάπτυξη σε όλη την Ελλάδα. Αρκεί να φανταστούμε ένα δρόμο που θα συνδέει την Καλαμάτα με την Ήπειρο, ένα δρόμο που θα συνδέει την Πάτρα με το λιμάνι της Καλαμάτας.

Από το 2008 όμως, που άρχισε η οικονομική κρίση, οι τραπεζίτες -ίσως γιατί δεν έβγαζαν αυτά που υπολόγιζαν- δεν προχώρησαν, δεν έκαναν τίποτα. Δεν χρηματοδότησαν το έργο. Η προηγούμενη κυβέρνηση του Γεωργίου Παπανδρέου επίσης δεν έκανε τίποτα, δεν κουβέντιασε, δεν τους πίεσε καθόλου.

Μέχρι τώρα, λοιπόν, δεν έχει γίνει τίποτα. Όλοι αναρωτιόμαστε τι πρόκειται να γίνει. Όλοι θέλουμε και παλεύουμε –γιατί όλα τα κόμματα είχαν συμφωνήσει ότι κυρώθηκε εδώ η σύμβαση- να γίνει αυτός ο δρόμος από την Πάτρα μέχρι τον Πύργο και την Τσακώνα.

Ιδιαίτερα δε θέλω να αναφερθώ στο τμήμα από το Καλό Νερό μέχρι την Τσακώνα. Είναι μελετητικά ώριμο. Έχουν γίνει και οι απαλλοτριώσεις και μπορεί αύριο το πρωί να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ. Είναι απ’ ό,τι διάβασα το μόνο τμήμα στην Ελλάδα που μπορεί αύριο το πρωί να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ, σε αυτά τα πολλά δισεκατομμύρια ευρώ που περιμένουν, ενώ εμείς δεν κάνουμε τίποτα για να τα πάρουμε. Περίπου τέσσερα χρόνια έχουν περάσει από την κύρωση της σύμβασης. Επιτέλους ήρθε η ώρα να «σπρώξουμε» και να ξεκινήσουμε το έργο.
Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Νάκος): Ευχαριστώ, κύριε συνάδελφε.
Το λόγο για τρία λεπτά έχει ο Αναπληρωτής Υπουργός κ. Σταύρος Καλογιάννης.

ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΛΟΓΙΑΝΝΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Πράγματι ο αυτοκινητόδρομος Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα είναι ένα έργο που υλοποιείται με σύμβαση παραχώρησης, μια από τις πέντε συμβάσεις παραχώρησης που ξεκίνησαν το 2007. Αντιμετώπισε προβλήματα, όπως εν πολλοίς προανέφερε ο κ. συνάδελφος. Ουσιαστικά το έργο έχει σταματήσει να κατασκευάζεται εδώ και πάνω από ένα χρόνο, γιατί έχει ανασταλεί η χρηματοδότησή του από τις τράπεζες.

Ορθώς επισημαίνετε τα προβλήματα αυτά, κύριε συνάδελφε. Οι τράπεζες αντιμετώπισαν προβλήματα ρευστότητας. Και βεβαίως, υπήρξαν και άλλης φύσεως προβλήματα, για παράδειγμα έχουμε μία μείωση της κυκλοφορίας στους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους.

Όμως, οφείλω να επισημάνω ότι στο έργο υπήρξε και μία εμπλοκή του Συμβουλίου της Επικρατείας. Ειδικότερα, κατά της κοινής υπουργικής απόφασης με την οποία εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου το 2006 ασκήθηκαν δύο προσφυγές ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας για τη διέλευση του αυτοκινητοδρόμου από την περιοχή Καϊάφα στο Νομό Ηλείας. Έχουν εκδοθεί δύο αποφάσεις του Ε΄ τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας. Αναφέρομαι ειδικότερα στην απόφαση 2473/2010, η οποία προβλέπει την ακύρωση της κοινής απόφασης έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων στο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου μέσα στο σύνολο της περιοχής του Δήμου Ζαχάρως. Ουσιαστικά, δηλαδή οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου σε ένα μήκος είκοσι χιλιομέτρων έχουν πάψει να ισχύουν. Οι αποφάσεις που θα ληφθούν για το έργο στην ευρύτερη περιοχή προφανώς θα πρέπει να εναρμονιστούν με την εν λόγω απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας.

(Στο σημείο αυτό κτυπάει προειδοποιητικά το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Υπουργού)

Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το έργο στο σύνολό του φιλοδοξούμε να τα διευθετήσουμε στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων που έχουν ξεκινήσει το τελευταίο εικοσαήμερο μεταξύ του Υπουργείου Υποδομών και Ανάπτυξης και βεβαίως του παραχωρησιούχου. Οι διαπραγματεύσεις αυτές, όπως γνωρίζετε, βρίσκονται σε εξέλιξη. Το ζητούμενο της διαπραγμάτευσης είναι η βιωσιμότητα του έργου.

Επισημαίνω, επίσης, ότι επειδή ο συγκεκριμένος αυτοκινητόδρομος συγχρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ θα πρέπει οποιαδήποτε απόφαση θα ληφθεί, να γίνει κατόπιν συνεννόησης, κατόπιν συνεργασίας με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Σας ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Νάκος): Και εγώ σας ευχαριστώ, κύριε Υπουργέ.
Το λόγο έχει ο ερωτών Βουλευτής, συνάδελφος, κ. Ιωάννης Λαμπρόπουλος, για τρία λεπτά.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Υπουργέ, είναι γνωστές οι αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, αφορούν είκοσι μόνο χιλιόμετρα. Το έχουν πει και το έχουν συνεννοηθεί όλοι οι φορείς -είχε συμφωνήσει και η Ευρωπαϊκή Ένωση και το ΥΠΕΧΩΔΕ μέχρι τώρα- να εξαιρεθούν αυτά τα είκοσι χιλιόμετρα και να γίνει ο δρόμος από τον Πύργο-Καλό Νερό μέχρι την Τσακώνα κανονικά. Είχαν συμφωνήσει στη λεγόμενη μηδενική λύση, στα είκοσι χιλιόμετρα να μη γίνει τίποτα, να γίνουν κάποιες παρεμβάσεις, οι οποίες θα είναι σύμφωνες με την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Συμφωνούμε, λοιπόν, τα είκοσι χιλιόμετρα ας μείνουν έτσι. Το υπόλοιπο τμήμα από τον Πύργο-Καλό Νερό μέχρι την Τσακώνα πρέπει να γίνει και πρέπει να υπάρξει δέσμευση, πρέπει να υπάρξει θέληση από την Κυβέρνηση, από τα κόμματα που τη στηρίζουν, αλλά πιστεύω ότι θα συμφωνούν και όλες οι πτέρυγες της Βουλής και όλοι οι Βουλευτές ότι αυτός ο άξονας πρέπει να γίνει, γιατί είναι η ανάπτυξη της Δυτικής Ελλάδος. Θα εργαστούν χιλιάδες άνθρωποι μέχρι να κατασκευαστεί, αλλά θα δώσει μεγάλες προοπτικές για ανάπτυξη σε όλη την περιοχή. Δημιουργεί μία συγκοινωνία από την Ιταλία-Πάτρα-Καλαμάτα και ενδεχομένως μέχρι και την Κρήτη που μπορεί να ανοίξουν και ναυτιλιακές γραμμές και να δώσει άλλη πνοή στην περιοχή.

Πρέπει, λοιπόν, να δεσμευτείτε κατηγορηματικά ότι αυτόν τον δρόμο θα τον κατασκευάσουμε ως χώρα για την ανάπτυξη μας, για το αύριο μας.
Σας ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Νάκος): Το λόγο έχει για να απαντήσει, ο κύριος Υπουργός, για τρία λεπτά.

ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΛΟΓΙΑΝΝΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Επιτρέψτε μου, κύριε συνάδελφε, να πω ότι η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας δεν αφορά αποκλειστικά τα είκοσι χιλιόμετρα, έχει ευρύτερες επιπτώσεις. Για παράδειγμα, πώς είναι δυνατόν σε ένα κλειστό αυτοκινητόδρομο τετράϊχνο στον οποίο κόβεται ένα τμήμα είκοσι χιλιομέτρων, στον οποίο περιλαμβάνονται ανισόπεδοι κόμβοι, ξαφνικά …

ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΣ: Είναι στη Γαλλία.

ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΛΟΓΙΑΝΝΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): Επιτρέψτε μου.

… να μην ληφθούν υπ’ όψιν οι κυκλοφοριακές επιπτώσεις που θα έχει στα σημεία, στα οποία θα σταματήσει ή στο σημείο, στο οποίο θα επανεκκινήσει.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΣ: Στη Γαλλία ισχύει αυτό.

ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΛΟΓΙΑΝΝΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): Αυτό δε σημαίνει ότι δεν βλέπουμε στις διαπραγματεύσεις που κάνουμε το έργο στο σύνολό του.

Και προφανώς βλέπουμε με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον -όπως και εσείς, γνωρίζω το ενδιαφέρον σας- το τμήμα που αφορά στο κομμάτι στο Νομό Μεσσηνίας από το Καλό Νερό μέχρι την Τσακώνα.

Θέλω κατηγορηματικά να τονίσω ότι η επανεκκίνηση στις συμβάσεις παραχώρησης είναι απόλυτη προτεραιότητα για το Υπουργείο Ανάπτυξης και Υποδομών.
Βρισκόμαστε σε πολύ στενή συνεργασία με τους νομικούς, τους τεχνικούς και τους οικονομικούς συμβούλους που έχει προσλάβει το Ταμείο Αξιοποίησης της Περιουσίας του Δημοσίου, καθώς και με τους παραχωρησιούχους για να αντιμετωπίσουμε τα σοβαρότατα –επαναλαμβάνω, τα σοβαρότατα- προβλήματα που υπάρχουν στις συμβάσεις παραχώρησης. Εξάλλου, μόλις προχθές ορίστηκε ειδικός μεσολαβητής ο κ. Βιδάλης για την επανεκκίνηση των έργων.

Αναγνωρίζουμε πιστεύω όλοι σε αυτή την Αίθουσα ότι έχει χαθεί πολύτιμος χρόνος σε ό,τι αφορά τις συμβάσεις αυτές. Εμείς καλούμαστε μέσα σε ελάχιστο χρόνο, σε ελάχιστες πραγματικά εβδομάδες, να λάβουμε αποφάσεις, οι οποίες θα έπρεπε να είχαν ληφθεί, αγαπητέ συνάδελφε, την τελευταία τριετία.

Η πολιτική μας βούληση και το ενδιαφέρον του Υπουργείου είναι δεδομένα. Για το λόγο αυτό, άλλωστε, μόλις προχθές τόσο ο κ. Χατζηδάκης όσο και εγώ βρεθήκαμε στην Καλαμάτα στην απόδοση στην κυκλοφορία του τμήματος από την Τσακώνα μέχρι την Καλαμάτα, ένα τμήμα 22 χιλιομέτρων, με το οποίο ουσιαστικά ολοκληρώνεται ο άξονας Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα.

Υπάρχει ένα πολύ μικρό τμήμα στα Παραδείσια. Έχουμε δώσει εντολή να κινηθούν με ταχύτατο ρυθμό οι εργασίες παράκαμψης του σημείου που είχαμε τις παλιές μεγάλες κατολισθήσεις, όπου κατασκευάζεται η γέφυρα Τ4 και πιστεύω ότι περίπου σε ενάμιση μήνα από σήμερα και αυτό το τμήμα θα δοθεί στην κυκλοφορία.

Στο ίδιο πλαίσιο κινούμαστε και για τη σύμβαση παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού, αλλά βεβαίως –επιτρέψτε μου να πω- και για την Ιόνια Οδό που θα πρέπει να φθάσει στην ξεχασμένη Ήπειρο και βεβαίως και για τον Ε65 και για τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου.
Σας ευχαριστώ πολύ.                                                                                                                                                                                                                    
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Νάκος):  Ευχαριστώ, κύριε Υπουργέ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου