Πρακτικά. επίκαιρης ερώτησης για την Ολυμπία Οδό
Πέμ, 30/05/2013
Πρώτη θα συζητηθεί η με αριθμό 1460/27-5-2013 Επίκαιρη Ερώτηση του Βουλευτή Μεσσηνίας της Νέας Δημοκρατίας κ. Ιωάννη Λαμπρόπουλου προς τον Υπουργό Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, σχετικά με την κατασκευή της «ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΟΔΟΥ».
Το λόγο έχει ο κ. Λαμπρόπουλος για δυο λεπτά.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΣ: Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, το επαναλαμβάνω για μια ακόμη φορά: Η Ολυμπία Οδός είναι ένα σημαντικότατο αναπτυξιακό έργο για όλη την Ελλάδα και για την Πελοπόννησο και ιδιαίτερα για τους Νομούς Ηλείας, Μεσσηνίας και Αχαΐας.
Μελετήθηκε, δημοπρατήθηκε και κυρώθηκε στη Βουλή το 2007. Από το 2009, όταν ξέσπασε και η μεγάλη οικονομική κρίση, οι τραπεζίτες άρχισαν να αναιρούν τις υπογραφές και τις δεσμεύσεις τους και σταμάτησαν να χρηματοδοτούν το έργο. Έτσι, λοιπόν, για αρκετά χρόνια σταμάτησε.
Πριν από λίγες εβδομάδες ακούσαμε την απόφαση της Κυβέρνησης για επανεκκίνηση του τμήματος από την Κόρινθο μέχρι την Πάτρα. Το χαιρετίζουμε και κανένας μας δεν θέλει να γίνει εμπόδιο στο να ξεκινήσει ο δρόμος και σε αυτό το τμήμα.
Εμείς όμως περιμένουμε και θέλουμε την υλοποίηση της Σύμβασης του 2007, να γίνει δηλαδή ο δρόμος από την Πάτρα, τον Πύργο μέχρι την Τσακώνα οπωσδήποτε.
Δεν μπορούμε να μιλάμε για ανάπτυξη και να απεντάσσουμε, να σταματάμε, να μην προχωράμε στην εκτέλεση αυτού του δρόμου, στον οποίο θα απασχοληθούν χιλιάδες για να κατασκευαστεί και όταν κατασκευαστεί, θα ανοίξει άλλες προοπτικές για ολόκληρη τη Δυτική Ελλάδα.
Περιμένουμε, λοιπόν, σήμερα τη δική σας απάντηση. Περιμένει ο λαός της Ηλείας, της Μεσσηνίας. Είμαστε όλοι ανήσυχοι και ανάστατοι. Περιμένουμε την απόφασή σας και πιστεύουμε ότι θα είναι θετική.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Ευχαριστώ, κύριε Λαμπρόπουλε.
Θα απαντήσει ο Αναπληρωτής Υπουργός, κ. Σταύρος Καλογιάννης.
Έχετε το λόγο, κύριε Υπουργέ.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΛΟΓΙΑΝΝΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Είναι ένα θέμα το οποίο έχουμε συζητήσει κατ’ επανάληψη, κύριε συνάδελφε. Γνωρίζετε ότι το ελληνικό δημόσιο τον περασμένο Δεκέμβριο, πριν από πέντε μήνες, ανακοίνωσε μία κατ’ αρχήν συμφωνία μεταξύ αφενός του ελληνικού δημοσίου και αφετέρου την παραχωρησιούχων και των κατασκευαστών, έτσι ώστε να είναι δυνατή η επανεκκίνηση των έργων.
Οι διεκδικήσεις των κατασκευαστών εις βάρος του ελληνικού δημοσίου από γεγονότα του παρελθόντος έχουν οριστικοποιηθεί. Έχουν ανακοινωθεί επισήμως αυτά τα στοιχεία. Και βάσει αυτών των συμφωνιών κατέστη δυνατή η επανεκκίνηση των εργασιών στην «ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟ».
Θυμίζω ότι ουσιαστικά για δύο ολόκληρα χρόνια οι εργασίες είχαν πλήρως διακοπεί. Πρέπει να πω ότι οι διεκδικήσεις των κατασκευαστών και των παραχωρησιούχων για το παρελθόν ελέγχθηκαν αναλυτικά τόσο από το Υπουργείο όσο και από τον ανεξάρτητο μηχανικό, ο οποίος ουσιαστικά λειτουργεί ως επιβλέπουσα υπηρεσία και περικόπηκαν δραστικά σε ποσοστό μεγαλύτερο του 50% των αρχικών διεκδικήσεων.
Επίσης, είναι πολύ σημαντικό να πούμε ότι με τη συμφωνία αυτή οι παραχωρησιούχοι κατασκευαστές ουσιαστικά παραιτήθηκαν οριστικά από οποιαδήποτε άλλη διεκδίκηση που αφορά στο παρελθόν.
Για το τμήμα Πάτρα-Πύργος πρέπει να πω ότι έχουν συντελεστεί από το Υπουργείο οι απαλλοτριώσεις. Έχει καταβληθεί η αποζημίωση στους δικαιούχους σύμφωνα με όλες τις πρωτόδικες αποφάσεις. Κι αυτό είναι ένα πολύ θετικό βήμα για το κομμάτι που αφορά μέχρι και τον Πύργο.
Το γεγονός ότι οι εργασίες επανεκκίνησαν, είναι εξαιρετικά θετικό. Θα δώσω στη συνέχεια ορισμένα στοιχεία για τις εργασίες οι οποίες γίνονται, για τα τμήματα, για τα σημεία στα οποία τα εργοτάξια έχουν εδώ και περισσότερο από ένα μήνα ξεκινήσει να δουλεύουν.
Θέλω να επαναλάβω για ακόμη μία φορά ότι δεν έχει απενταχθεί κανένα απολύτως τμήμα σε ό,τι αφορά την «ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟ». Με αυτή την ευκαιρία να πω, και σε ό,τι αφορά και τις υπόλοιπες συμβάσεις παραχώρησης. Σε αυτό είμαστε απολύτως ξεκάθαροι από την πρώτη στιγμή.
Θα πρέπει, όμως, επίσης να πω ότι θα πρέπει να υπάρξει μία χρονική μετατόπιση σε ορισμένα τμήματα έργων που υλοποιούνται με συμβάσεις παραχώρησης. Αυτό είναι απολύτως λογικό, δεδομένου ότι σήμερα βρισκόμαστε στο Μάιο του 2013. Θα πρέπει τα έργα αυτά να είναι λειτουργικά, να παραδοθούν μέχρι το τέλος του 2015, μέχρι το τέλος της προγραμματικής περιόδου.
Χάθηκε πολύτιμος χρόνος στο παρελθόν. Γνωρίζετε ότι καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια, για να κερδίσουμε τον χαμένο χρόνο.
Ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Ευχαριστούμε κι εμείς, κύριε Υπουργέ.
Κύριε Λαμπρόπουλε, έχετε το λόγο για να δευτερολογήσετε.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΣ: Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, μας είπατε προ ολίγου ότι μέχρι το τέλος του 2015 θα πρέπει να έχει τελειώσει το έργο. Δεν μας λέτε όμως -δεν το ακούσαμε- πότε θα ξεκινήσει το Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα. Μας είπατε για το Πάτρα-Πύργος και υποθέτω ότι δίνετε κάποιες ελπίδες. Το χαιρετίζω. Τι γίνεται, όμως, από τον Πύργο μέχρι την Τσακώνα; Οι τραπεζίτες έλεγαν ότι δεν υπήρχαν απαλλοτριώσεις και το ένα και το άλλο. Αυτά ήταν «αέρας». Όταν οι τραπεζίτες σταμάτησαν να χρηματοδοτούν το έργο, οι απαλλοτριώσεις είχαν συντελεστεί στο 70%.
Θα πω ένα παράδειγμα: Από το Καλό Νερό της Μεσσηνίας μέχρι την Τσακώνα οι απαλλοτριώσεις είχαν γίνει και στο πρώτο δικαστήριο. Και είχε βγει η απόφαση. Και είχε προσδιοριστεί και το δεύτερο δικαστήριο. Δεν υπάρχει, λοιπόν, καμμία αιτιολογία.
Αν, όμως, δεν ξεκινήσουν τώρα τα έργα, να πούνε ότι, ναι, ξεκινάει κι αυτό το έργο παράλληλα με το άλλο, της Κορίνθου-Πατρών, δεν υπάρχει περίπτωση να παραδοθεί το έργο αυτό μέχρι το 2015.
Πείτε μας, λοιπόν, πότε θα ξεκινήσει το έργο Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα; Θα γίνει; Πότε; Πείτε μας αυτό το «πότε» και αν είναι οριστική απόφαση. Και ποια είναι τέλος πάντων αυτή η συμφωνία; Γιατί δεν τη δίνετε στη δημοσιότητα; Ποια είναι η συμφωνία στην οποία έχετε καταλήξει; Αφού έχουν μπει και ξεκίνησαν οι μπουλντόζες από το Κόρινθος-Πάτρα. Ποια είναι η συμφωνία; Δώστε την μας, να ξέρουμε.
Επίσης, πόσα παίρνουν οι παραχωρησιούχοι ως αποζημίωση όταν δήθεν φταίει το δημόσιο, ενώ –επαναλαμβάνω- οι απαλλοτριώσεις είχαν συντελεστεί; Σταμάτησαν οι τραπεζίτες να χρηματοδοτούν, γιατί δεν κέρδιζαν όσα είχαν προϋπολογίσει το 2007.
Πείτε μας, λοιπόν, πότε θα ξεκινήσει ο δρόμος από την Πάτρα, τον Πύργο, μέχρι την Τσακώνα.
Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Ευχαριστούμε, κύριε Λαμπρόπουλε.
Κύριε Υπουργέ, έχετε το λόγο για να απαντήσετε.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΛΟΓΙΑΝΝΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): Μα, οι εργασίες, κύριε συνάδελφε, έχουν ξεκινήσει ήδη. Σας το είπα.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΣ: Για το τμήμα Πάτρα.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΛΟΓΙΑΝΝΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): Και το γεγονός ότι σήμερα τα θέματα τα οποία τίθενται -τα θέσατε κι εσείς προηγουμένως με την ομιλία σας- αφορούν στο χρονοδιάγραμμα κατασκευής του έργου, δείχνει ακριβώς –και χαίρομαι γι’ αυτό- τη μεγάλη πρόοδο που έχει συντελεστεί. Μέχρι πριν έξι μήνες συζητούσαμε αν ποτέ θα καταστεί δυνατό να ξεκινήσουν ξανά τα έργα. Είναι πάρα πολύ σημαντική η πρόοδος που έχει γίνει.
Όσον αφορά αυτές τις συμφωνίες, κύριε συνάδελφε, ανακοινώσαμε επισήμως ότι θα κατατεθούν στη Βουλή στο σύνολό τους αμέσως μόλις έχουμε και τις τροποποιημένες συμβάσεις. Διότι οι συμφωνίες αυτές βασίζονται ακριβώς στις σημερινές συμβάσεις παραχώρησης, δηλαδή, σε νόμους του κράτους. Δεν έχουμε παρεκκλίνει ούτε ένα εκατοστό. Πώς θα μπορούσαμε άλλωστε;
Λοιπόν, οι εργασίες ξεκίνησαν. Έχουμε εργοτάξια στα τμήματα της Αρχαίας Κορίνθου προς Κιάτο, στις μεγάλες σήραγγες που είναι στον Πλάτανο και στα Μαύρα Λιθάρια, στο τμήμα από το Αίγιο προς τα Αραχωβίτικα. Έχουμε αναλυτικά στοιχεία για κάθε εργοτάξιο, για το προσωπικό, το επιπλέον προσωπικό το οποίο εργάζεται σε αυτά, τον επιπλέον εξοπλισμό που υπάρχει στα συγκεκριμένα εργοτάξια της «ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΟΔΟΥ». Όλα αυτά τα στοιχεία τα έχουμε αναρτημένα στο site του Υπουργείου, έτσι ώστε να μπορεί ο καθένας, κάθε πολίτης, ανά πάσα στιγμή να ενημερώνεται για τις εργασίες τις οποίες γίνονται.
Περιττό να πω ότι παρακολουθούμε από πολύ κοντά αυτές τις εργασίες, όχι μόνο μέσω του Ανεξάρτητου Συμβούλου, αλλά και μέσω των αρμόδιων Υπηρεσιών του Υπουργείου.
Θέλω να σας βεβαιώσω πως σε ό,τι αφορά τις τράπεζες η πρόοδος είναι πάρα πολύ σημαντική. Αναφέρομαι στις συζητήσεις μεταξύ τραπεζών και παραχωρησιούχων. Έχει προοδεύσει πάρα πολύ η συζήτηση που γίνεται με τις συναρμόδιες επιτροπές, τις αρμόδιες Διευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Και εκτιμώ ότι σε σύντομο χρονικό διάστημα θα έχουμε τα τελικά κείμενα των νέων συμβάσεων, των τροποποιημένων συμβάσεων, που θα κατατεθούν βεβαίως στη Βουλή, θα συζητηθούν για να κυρωθούν και να προχωρήσουν τα έργα σε πλήρη -θα έλεγα- ανάπτυξη.
Ευχαριστώ πολύ, κυρία Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Κι εμείς ευχαριστούμε, κύριε Υπουργέ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου