Σάββατο 9 Αυγούστου 2014

Να σημειωθεί πως στην αρχική σύμβαση παραχώρησης, το 2007, προβλεπόταν πως τα ετήσια έσοδα από διόδια θα κινούνταν κοντά στα 45 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο. Σήμερα έχουν υποχωρήσει σε περίπου 22 εκατομμύρια ευρώ ετησίως Έτσι, οδεύουμε και εδώ σε αλλαγή της σύμβασης, κατά βάση όσον αφορά στο χρηματοδοτικό μοντέλο. Η νέα συμφωνία θα προβλέπει πρόσθετη (δυνητική) επιδότηση του ελληνικού Δημοσίου, η οποία μπορεί να φτάσει μέχρι και τα 300 εκατομμύρια ευρώ.

Επιπλέον χρήματα για τον Περιφερειακό της Καλαμάτας

Τελευταία Ενημέρωση: 09/08/2014   
Παχυλές αποζημιώσεις η κοινοπραξία «Μορέας» από την καθυστέρηση του έργου 
Ακριβά συνεχίζει να πληρώνει τις καθυστερήσεις του στα μεγάλα οδικά έργα το ελληνικό Δημόσιο, το οποίο επιβαρύνεται με αδικαιολόγητους τόκους υπερημερίας ύψους εκατομμυρίων ευρώ προς την κοινοπραξία «Μορέας», εφαρμόζοντας τις αποφάσεις δύο διαιτητικών δικαστηρίων στις οποίες είχαν προσφύγει οι εργολάβοι (Άκτωρ- Ιντρακάτ- J&P Άβαξ).
Θεωρητικά επρόκειτο για το πλέον προχωρημένο έργο, που θα έπρεπε να έχει παραδοθεί από τα τέλη του 2012, αλλά οι γνωστές τεχνικές και αρχαιολογικές ανατροπές, συν τα θέματα με τις απαλλοτριώσεις, μαζί με την πτώση της κυκλοφορίας, όχι μόνο οδήγησαν σε καθυστερήσεις, αλλά έφεραν και αλλαγή του χρηματοδοτικού μοντέλου.
Με συνέπεια και αυτό το σχέδιο να χρειάζεται αλλαγή της σύμβασης. Ο λόγος για το οδικό έργο Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα, που έχει αναλάβει να κατασκευάσει και να λειτουργεί η κοινοπραξία ΜΟΡΕΑΣ των ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (71,67%), J&P ΑΒΑΞ (15%) και Ιντρακόμ Συμμετοχών (13,33%).
Σύμφωνα με πληροφορίες, στις αρχές του φθινοπώρου θα κατατεθεί στη Βουλή η αναμορφωμένη σύμβαση παραχώρησης του εν λόγω αυτοκινητόδρομου, που υποτίθεται ότι προχωρούσε κανονικά.
Ωστόσο, έμπλεξε στα γνωστά γρανάζια με τεχνικές προδιαγραφές, απαλλοτριώσεις, αρχαιολογικά ευρήματα, οι τράπεζες έθεσαν και εδώ το χρηματοδοτικό μοντέλο σε αμφισβήτηση, τη βιωσιμότητα, δηλαδή, του οδικού άξονα, που μάλιστα είναι εκ των δύο επιδοτούμενων από το κράτος (ο άλλος είναι ο… χρεοκοπημένος Ε 65), ενώ και η ΕΤΕπ (που χρηματοδοτεί τον άξονα με περίπου 200 εκατ. ευρώ) αμφισβήτησε τις ροές και τις προβλέψεις και έθεσε θέμα επικαιροποίησής τους για τα έσοδα διοδίων.
Έτσι, οδεύουμε και εδώ σε αλλαγή της σύμβασης, κατά βάση όσον αφορά στο χρηματοδοτικό μοντέλο. Η νέα συμφωνία θα προβλέπει πρόσθετη (δυνητική) επιδότηση του ελληνικού Δημοσίου, η οποία μπορεί να φτάσει μέχρι και τα 300 εκατομμύρια ευρώ.
Στην ουσία, το Δημόσιο θα κληθεί να καταβάλει πρόσθετες εγγυήσεις κατά την περίοδο λειτουργίας του έργου (που λήγει το 2038) στην περίπτωση που τα έσοδα της κοινοπραξίας «Μορέας» από διόδια είναι χαμηλότερα του αναμενόμενου.
Να σημειωθεί πως στην αρχική σύμβαση παραχώρησης, το 2007, προβλεπόταν πως τα ετήσια έσοδα από διόδια θα κινούνταν κοντά στα 45 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο. Σήμερα έχουν υποχωρήσει σε περίπου 22 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, ενώ η ΕΤΕπ προχωρά σε δυσοίωνες προβλέψεις, με τις οποίες δε συμφωνούν στο υπουργείο Υποδομών.
Όλα αυτά, βέβαια, δεν έχουν εμποδίσει και την εν λόγω κοινοπραξία να έχει λάβει παχυλές αποζημιώσεις, συμπληρωματικές συμβάσεις και γενικά να διεκδικεί ρήτρες δεκάδων, ή μάλλον κάποιων εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ για τις καθυστερήσεις στην παράδοση χώρων, τις απαλλοτριώσεις, τις αυξημένες δαπάνες για τα αρχαιολογικά κ.λπ.

Επιμέλεια: Αντώνης Πετρόγιαννης
 http://www.tharrosnews.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου